یک حقوقدان:

مجازاتی که به جامعه سودی برساند بهتر از مجازات فرد است/ مجازات‌های جایگزینی که این روزها شاهد آن هستیم، اتفاق بسیار خوبی است

۱۳۹۸/۰۷/۱۲ - ۱۱:۰۵:۲۴
کد خبر: ۹۰۶۱۴۵
مجازاتی که به جامعه سودی برساند بهتر از مجازات فرد است/ مجازات‌های جایگزینی که این روزها شاهد آن هستیم، اتفاق بسیار خوبی است
یک حقوقدان گفت: اگر برای یک فرد خاطی مجازاتی را تعیین کنند که این مجازات سود و فایده‌ای را متوجه جامعه و محیط اطراف بکند، به مراتب ارزش آن بیشتر از آن است که بخواهند خود فرد را مورد تادیب و مجازات قرار دهند.

«فریده غیرت»، حقوقدان و وکیل دادگستری، در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص احکام جایگزین حبس گفت: احکام جایگزینی یکی از مواردی است که در قانون پیش بینی شده و قاضی این اختیار را دارد که مجازات را جایگزین کند، موارد این احکام با اینکه پیشبینی شده اما با این حال برخی را نیز بر عهده قاضی می‌گذارند که می‌تواند، مجازات جایگزین بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه مجازات‌های جایگزینی که این روزها شاهد آن هستیم، اتفاق بسیار خوبی بوده است بیان داشت: اثراتی که این مجازات‌ها می‌تواند داشته باشد ما را به آن نیتی که برای مجازات داریم، نزدیک می‌کند.

این حقوقدان افزود: مجازات فقط برای این نیست که یک نفر را زیر اخیه بکشند بلکه برای تنبه و آگاهی جامعه هم هست، بنابراین مجازات‌های جایگزینی که در نظر می گیرند، تنبه را محقق خواهد کرد و بسیار جالب است.

این وکیل دادگستری با ذکر یک مثال گفت: به خانم پزشکی حکم داده‌اند که چند زایمان بدون هزینه انجام دهد و این ارزشمند است.

فریده غیرت با اشاره به حکم نوشتن مقاله با موضوع حجاب و عفاف برای این خانم پزشک، اظهار داشت: البته نوشتن مقاله درباره ارزش حجاب تحمیلی نیست و یک نفر نمی‌تواند بر خلاف میل خودش چنین چیزی بنویسد اما به هر روی این خانم می‌تواند حجاب را تحلیل کند بدون اینکه موافق یا مخالف باشد.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که در روند صدور احکام جایگزین چه نکاتی باید رعایت شود تا عدالت محقق شود، گفت: آنچه که منافع جامعه را تامین می‌کند وقتی جایگزین مجازات فردی می شود اثر بسیار خوبی دارد، اگر به آن توجه شود، عادلانه خواهد بود.

وی افزود: اگر برای یک فرد خاطی مجازاتی را تعیین کنند که این مجازات سود و فایده‌ای را متوجه جامعه و محیط اطراف بکند، به مراتب ارزش آن بیشتر از آن است که بخواهند خود فرد را مورد مجازات قرار دهند.

فریده غیرت در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان احکام جایگزینی را درباره مسئولین خاطی نیز به کار برد یا خیر، بیان داشت: این بستگی به نظر قاضی دارد، او باید شرایط را بررسی و قضاوت کند که اگر به یکی از مسئولین مجازات جایگزین بدهد آیا می‌تواند اثرگذار باشد یا خیر.

نظر شما