وزیر نیرو:

ملحق شدن ایران به اتحادیه اوراسیا فرصت خوبی است/ امیدواریم گمرگ و بانک مرکزی فعالانه با این قضیه برخورد کنند

۱۳۹۸/۰۷/۱۲ - ۰۵:۱۱:۰۷
کد خبر: ۹۰۶۶۷۵
ملحق شدن ایران به اتحادیه اوراسیا فرصت خوبی است/ امیدواریم گمرگ و بانک مرکزی فعالانه با این قضیه برخورد کنند
وزیر نیرو گفت: با توجه به بازار حدود 190 میلیونی اتحادیه اوراسیا برای مبادلات تجاری، الحاق ما می‌تواند فرصت خوبی باشد.

«رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص "اهمیت عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا" گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا چند سال اخیر توسط 5 کشور روسیه، قزاقزستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تأسیس شد، این اتحادیه چیزی حدود 750 میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارد. با توجه به بازار حدود 190 میلیونی این  اتحادیه برای مبادلات تجاری، الحاق ما می‌تواند فرصت خوبی باشد.

او در ادامه بیان کرد: صحبت شد که کشور هندوستان هم در حال مذاکره است اگر بازار چند صد میلیونی هندوستان هم به این اتحادیه ملحق شود قطعا تحول بزرگی در اقتصاد منطقه خواهد بود منتها مستلزم این است که ما (بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی مذکور) آمادگی‌های کافی را برای یک حضور فعال داشته باشند.

اردکانیان مطرح کرد: حدود 850 قلم کالا مشمول تعرفه‌های ترجیحی می‌شود که بیش از 500 قلمش برای ایران است و سیصد و چند قلمش برای آنها، اگر از سمت ما با آمادگی با موضوع برخورد نشود این می‌تواند یک فرصت برای تولیدکنندگان سایر کشورها باشد که بتوانند برای صادر کردن اقلامشان از این فرصت استفاده کنند.

او افزود: امیدواری‌مان این است که ظرف چند هفته آینده سازمان‌های مسئول مثل گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت خارجی، سازمان استاندارد، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی که نقش‌های تعیین‌کننده‌ای در تسهیل مبادلات  تجاری دارند، فعالانه با این قضیه برخورد کنند.

نظر شما