تاکید مونسان و وزیر خارجه تاجیکستان بر گسترش همکاری ها در صنعت گردشگری

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۲۱:۲۶:۳۶
کد خبر: ۹۰۶۷۷۳
تاکید مونسان و وزیر خارجه تاجیکستان بر گسترش همکاری ها در صنعت گردشگری
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزیر امور خارجه تاجیکستان بر گسترش همکاری ها برای توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در سومین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به دوشنبه سفر کرده، عصر پنجشنبه با استقبال «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و حضور در این وزارتخانه با وی دیدار و گفت وگو کرد.
در این ملاقات که «محمدتقی صابری» سفیر ایران در تاجیکستان نیز حضور داشت، طرفین در فضایی گرم و صمیمی در خصوص موضوعات مختلف به ویژه توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در این دیدار خطاب به وزیر  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران گفت: به وطن دوم خود خوش آمدید.  

مهرالدین با اشاره به شرایط  منطقه، ابراز اطمینان کرد که ایران اسلامی بر مشکلات موجود فائق خواهد آمد. وی از مشارکت فعال شرکت های ایرانی در پروژ های بزرگ اقتصادی تاجیکستان از جمله احداث سد و نیروگاه های برق آبی سنگتوده ۲ ، راغون و تونل استقلال قدردانی کرد. 

وی با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و زبانی میان دو ملت ایران و تاجیکستان، خواستار بهره گیری از آن به منظور افزایش تبادل گردشگر میان دو کشور و استفاده از تجربیات ایران در برگزاری نمایشگاه گردشگری، آموزش متخصصان و تشکیل همایش ها برای معرفی ظرفیت‌های دو کشور در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز در این دیدار با تشکر از استقبال و میهمان نوازی گرم وزیر امور خارجه تاجیکستان،‌ضمن اشاره به اشتراکات زبانی، دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و تاجیکستان و توصیف رهبر معظم انقلاب اسلامی از روابط دو ملت به رابطه خویشاوندی، گفت:  در چند ماه اخیر اقدامات خوبی در راستای ارتقا سطح روابط دو جانبه انجام شده که مهمترین آن سفر  رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه برای شرکت در نشست سران سیکا و دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان بود.
مونسان با تشریح پیشرفته ها و دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف، اظهار داشت: با لطف خداوند و در سایه مقاومت و پشتیبانی مردم، جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر است.
وی نامیدن سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۱۹ از سوی رحمان به عنوان سالهای «توسعه روستائی، گردشگری و هنرهای مردمی» در تاجیکستان و تبدیل «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» ایران به وزارتخانه را نشانه توجه هر دو کشور به جایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری و تبادل تجربیات در تمامی زمینه ها از جمله حوزه گردشگری، میراث فرهنگی  و صنایع دستی با کشور دوست و برادر تاجیکستان، کاملا آمادگی دارد.

در ادامه این ملاقات، برخی موضوعات و پیشنهادات برای ارتقای همکاری طرفین در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری جمهوری اسلامی ایران پس از این دیدار برای شرکت در سومین نشست وزرای گردشگری اکو که قرار است روز جمعه آغاز شود، عازم شهر خجند در شمال تاجیکستان شد.

 

نظر شما