زنگنه:

اروپایی‌ها هم با رفتارهای آمریکا موافق نیستند

۱۳۹۸/۰۷/۱۲ - ۰۱:۱۳:۴۰
کد خبر: ۹۰۶۷۸۹
اروپایی‌ها هم با رفتارهای آمریکا موافق نیستند
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه خود به مسکو برای شرکت در مجمع هفته انرژی روسیه با بیان اینکه ایران دوست کشورهای منطقه است، اظهار داشت: کشورهای منطقه جمهوری اسلامی ایران را دوست خود بدانند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بیژن نامدار زنگنه پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: ما آماده هستیم به همراه دیگر کشورهای منطقه با هم امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را حفظ کنیم و این کار باید توسط خودمان (کشورهای حوزه خلیج فارس) صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: کشورهای منطقه ایران را دوست خود بدانند چرا که ایران دوست همه است و اصلا در این منطقه به نظر من دشمنی نداریم و دشمن در خارج از منطقه قرار دارد و هر اختلافی بوده نیز ایران در آن پیش قدم یا ایجاد کننده آن نبوده است.

زنگنه که در حال تشریح سفر خود بود، ادامه داد: درنخستین روز حضور خود در مسکو (چهارشنبه) در نشست هفته انرژی روسیه شرکت کردم و در پنلی که در آن سخنرانی داشتم درباره نقش جهانی صنعت گاز سخن گفتم و با توجه به اینکه بحث‌هایی در خصوص تحریم ایران و امنیت منطقه مطرح شد، مواضع جمهوری اسلامی را تشریح کردم.

وی با اشاره به سخنرانی پوتین در مجمع عمومی هفته انرژی روسیه، گفت: پوتین نیز جواب‌های قاطع و روشنی از جمله درخصوص حمله به تاسیسات نفتی عربستان داد.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود به بیست و یکمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده نفت اشاره کرد و اظهار داشت: در دومین روز حضورم، در این نشست شرکت کردم که در آن بحث‌های روتین صورت گرفت و دبیرکل فعلی که از روسیه است برای دو سال دیگر در سمت خود ابقا شد.

به گفته وی، نشست سران صادرکننده گاز قرار است آذرماه امسال در گینه استوایی برگزار شود و دور بعدی آن دو سال دیگر به میزبانی قطر تشکیل خواهد شد.

زنگنه در خصوص دیگر موضوعات مطرح شده در نشست وزیران کشورهای صادرکننده نفت نیز گفت: در این نشست برآوردی از وضعیت حال و آینده بازار جهانی گاز در بخش توسعه خط لوله و تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) داشتیم اما بیشتر بحث روی ال‌ان‌جی بود چرا که روس‌ها به عنوان نخستین صادرکننده گاز جهان به دنبال آن هستند که در تجارت گاز طبیعی مایع شده نیز جایگاه خوبی داشته باشند؛ مسکو در هر دو بخش (توسعه خط لوله و ال‌ان‌جی) با فشارهای آمریکا مواجه است.

وی یادآور شد: در مجموع یک جانبه گرایی درحال تهدید دنیاست و اروپایی‌ها هم با این رفتارهای آمریکا موافق نیستند.

نظر شما