سفیر ایران در افغانستان:

تقویت روابط با افغانستان باید اولویت سیاست خارجی کشور باشد

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۲۰:۴۰:۱۱
کد خبر: ۹۰۷۵۹۸
تقویت روابط با افغانستان باید اولویت سیاست خارجی کشور باشد
بهادر امینیان ضمن تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی در نزدیکی ایران و افغانستان گفت: تقویت روابط با کشور افغانستان باید اولویت نخست سیاست خارجی ما باشد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بهادر امینیان عصر شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی افزود: در این ارتباط باید استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی از جمله خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پای کار باشند در این صورت موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: مجموع صادرات ایران به کشورهای اروپایی (۲۸ کشور دارای سفارت) یک سوم صادرات کشور به افغانستان نیست لذا این کشور جایگاه فوق‌العاده زیادی برای ایران دارد و باید برای آن کاملا برنامه ‌ریزی کرد.

وی خطاب به فعالان اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه باید در کنار هم یک راه را پیش ببریم گفت: بخش خصوصی می‌تواند بخشی از دستگاه دیپلماسی باشد و ما زمانی موفق می‌شویم که تک تک فعالان اقتصادی احساس کنند بخشی از دستگاه دیپلماسی هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار داشت: اگر فعالان اقتصادی قرار است سربازان و ماموران دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور باشند باید به دو مساله و اولویت مهم کشور شامل اقتصاد مقاومتی و سیاست همسایگی توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که کشور را به سمتی سوق دهیم که با بروز تکانه‌ها و فشارهای مختلف کشور دچار مشکل نشود و بتوانیم بحران‌ها را پشت سر بگذاریم به این معنا که سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه توان ذاتی کشور بوده و قابل ضربه زدن نباشد.

امینیان با تاکید بر لزوم تقویت روابط با کشورهای همسایه گفت: اگر در این زمینه موفق شویم کشور و اقتصاد ما مقاوم و موفق خواهد شد یعنی ظرفیت‌های به ذات همسایگان را به روز کنیم.

وی با بیان اینکه تقویت روابط با کشور افغانستان باید اولویت نخست سیاست خارجی ما و سیاست نظام‌مند باشد عنوان کرد: سیاست همسایگی یعنی به سمتی برویم که روابط ما با کشورهای همسایه چنان پیوند ایجاد کند که به راحتی دچار خدشه نشود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه روابط با کشور افغانستان را باید به سمت پیوندهای ساختاری و تثبیت ببریم یادآور شد: دو اولویت مذکور خیلی مهم است و از طریق مدیریت جهادی امکانپذیر است.

وی اظهار داشت: ایران و افغانستان هر دو کشورهای فرهنگی هستند اما روابط فرهنگی ما با افغانستان از طریق مسایل اقتصادی صورت می‌گیرد لذا باید بتوانیم از طریق پیوندهای اقتصادی به گونه‌ای عمل کنیم که مردم این دو کشور احساس کنند روابط با همدیگر سبب تقویت و پیشرفت آینده، سلامت، کار و رونق آنها می‌شود.

امینیان افزود: اگر توانستیم برای مردم این تصور را ایجاد کنیم که اگر می‌خواهند پیشرفت، سلامت، توسعه، امنیت و رفاه داشته باشند راه آن تقویت روابط با ایران است و برای مردم ایران هم باید این اقدام انجام شود.

وی گفت: در اتحادیه اروپا ۲۸ کشور سفارت داشته و دستگاه‌های عریض و طویلی دارند همچنین نگاه تمامی مقامات به اروپا است اما از اروپا تقریبا چیزی عاید ایران نمی‌شود  تاکنون دستاوردی بزرگتر از برجام نداشته‌ایم حتی تمام آنچه می‌توانیم دستاورد داشته باشیم سعی می‌کنند آن را خنثی کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ادامه داد: هرچند برجام برای ایران دستاوردهای زیادی داشته است اما آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ایم نگذاشتند به آن برسیم.

وی خطاب به فعالان اقتصادی خراسان جنوبی گفت: توقع نداشته باشید تمام وقت خود را برای مسائل استان صرف کنیم چراکه در بحث آب، کشاورزی، سیاست، انتخابات، نخست وزیری، مجلس، طالبان، داعش، گروه‌های مجاهدین، مواد مخدر، خطوط مرزی و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت داریم.

امینیان اظهار داشت: در بخش توسعه اقتصاد با افغانستان زمانی موفق هستیم که بخش خصوصی به عنوان بازوی ما در استان‌های مرزی پای کار باشد و به عنوان پیشبرد کشور بتوان روی این افراد حساب باز کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که نگذاشته‌ایم بخش خصوصی قدرت بگیرد لذا هنوز توان، پویایی و بلوغ لازم را ندارد چون بخش دولتی شرایط لازم را برای این بخش فراهم نکرده است اما زمانی موفق می‌شویم که بخش خصوصی ما را یاری کند و باید به هم کمک کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه اولین برنامه ما در سفارت ایران در افغانستان تغییر دیدگاه‌ها است گفت: به عنوان مثال از یک تبعه افغان دانشجوی مقطع دکترا در ایران در خصوص استفاده از خدمات بهداشت و درمان سوال کردیم اما نظر وی بر استفاده از ظرفیت سلامت کشور هند بود در حالیکه هزینه‌ها در ایران پایین و خدمات پزشکی در بهترین سطح ارایه می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم تصور افراد است ادامه داد: باید تصورها را عوض کرد لذا در سفارتخانه تغییر تصورها در اولویت کار ما قرار دارد.

امینیان با اشاره به اینکه هدف ما تثبیت پیوندهای ساختاری است افزود: همچنین در بحث دانشگاه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کشاورزی، توریست سلامت و سایر برنامه‌ریزی جدی داریم.

 وی اظهار داشت: در زمینه ترانزیت، مسایل مالی و بانکی برنامه‌ای در حال انجام است تا حداقل مهاجرین بتوانند از طریق نرم افزار بانک صادرات در پیام رسان «بله» پول جابه‌جا کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بر لزوم تقویت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: برخی دانشگاه‌های کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه طرح‌هایی دارند که باید از ظرفیت آنها بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه برخی قوانین داخلی را باید اصلاح کرد افزود: بیش از سه میلیون تبعه در ایران داریم که وضعیت مناسبی ندارند و این وضعیت نیاز به تغییر دارد.

امینیان یکی از برنامه‌های سفارت ایران در افغانستان را برقراری رابطه مستقیم با استان‌ها و ولایت‌ها مرزی دانست و اظهار داشت: در بحث معادن، خدمات فنی و مهندسی، بهره‌برداری از مزیت‌های افغانستان از جمله کشاورزی، معدن و سایر باید بیشتر تلاش کرد.

وی افزود: اگر بتوان برخی کالاها را در مناطق مشترک افغانستان برده و به نام افغانستان بسته بندی کرد می‌توان آن را به تمام کشورهای اروپایی صادر و از این طریق به همه کشورها دسترسی پیدا کرد در حالیکه تاکنون از این مزیت استفاده نکرده‌ایم.

وی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی خراسان جنوبی خواست تمام درخواست‌ها، پیشنهادات و نکته نظرات خود را به صورت کتبی در اختیار سفارتخانه قرار دهند تا برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بیان کرد: در زمینه درخواست صدور ویزا برای نخبگان اقتصادی به ما راهکار بدهید تا به صورت کیلویی ویزای توریستی سلامت صادر نشود.

وی ادامه داد: صدها ویزای توریست سلامت صادر می‌شود اما چند نفر در بیمارستان‌های ایران خدمات دریافت می‌کنند.

امینیان تاکید کرد: امروز ویزای ایران در افغانستان رانت شده و خرید و فروش می‌شود و همچنین گروه‌های فساد دور و بر آن ایجاد شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز