لاریجانی در تشریح نشست غیرعلنی امروز مجلس:

موضوع سهمیه بندی سوخت درحال بررسی است

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۱:۱۷:۵۸
کد خبر: ۹۰۸۲۹۱
موضوع سهمیه بندی سوخت درحال بررسی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید لایحه اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها را به مجلس ارائه کند، گفت: اراده مجلس این است که در بحث اصلاح هدفمندی نباید فشاری به مردم وارد شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه نشست غیرعلنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوعات بررسی شده در نشست غیرعلنی امروز قوه مقننه گفت: در نشست امروز کار تحقیقاتی وسیعی با حضور و کمک مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و مراکز دولتی که می توانستند اطلاعات مفیدی را ارائه کنند، صورت گرفت تا در ابتدا تصویری از موضوع مشخص شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی در رسانه ها ارقام و اعداد مختلفی از یارانه ها مطرح می شود، بنابراین در این نشست سعی شد تا میزان یارانه در کشور از جمله آن بخشی که در بودجه آمده و میزان یارانه تحت تاثیر نرخ ارز و یارانه انرژی مشخص شود و چه میزان از این بخش ها مربوط به خانوار، حمل و نقل، صنعت و تولید است. از این رو در گام نخست باید تصویر روشن می شد، زیرا تصمیم گیری در این حوزه یک خطی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا برای تصمیم گیری در رابطه با هدفمندی یارانه ها باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا هم به خانوارها صدمه ای وارد نشده و حتی به آنها کمک شود و همچنین به تولید کشور لطمه وارد نشود، بنابراین این در نشست غیرعلنی امروز مجلس تصویر نسبتاً واضحی در این رابطه ترسیم شد، حال در راه حل ها این بخش نظرات متفاوت است. البته در شرایط کنونی بنایی نیست که مجلس به صورت فوری تصمیمی گرفته و ما برای این مسئله فرصت کافی داریم.

لاریجانی تصریح کرد: قرار است در رابطه با موضوع هدفمندی یارانه ها، بررسی های بیشتری صورت گرفته و من این موضوع را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و دیگر کمیسیون های مجلس ارجاع داده ام تا این کمیسیون ها در این حوزه بررسی های لازم را انجام داده و تصمیم گیری کنند، از این رو همه بدانند که اراده مجلس این است که در بحث اصلاح هدفمندی نباید فشاری به مردم وارد شود و در صورت تغییر، این قانون باید هدایت شده و به نفع طبقات پایین باشد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی طبقات بالای جامعه بسیار بیشتر از طبقات پایین در ابعاد مختلف یارانه مصرف می کنند، از این رو هر تصمیم مجلس در این حوزه در جهت بهتر شدن زندگی طبقات پایین گرفته می شود. از طرف دیگر باید برای جلوگیری از لطمه خوردن تولید کشور، مراقبت صورت گیرد.البته در نشست امروز پیشنهاداتی در این رابطه مطرح شد که ما در این بخش تصمیمی نگرفتیم و این مسائل باید در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: البته لایحه اصلاح قانون هدفمندی را دولت باید به مجلس ارائه کند، از این رو به نظر می رسد که با رسیدن به زمان بررسی بودجه سالانه این مباحث جدی تر خواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه ریزی برای سهمیه بندی سوخت در کشور گفت: خیر، در نشست امروز در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشد، ولی یکی از راه ها این است که سهمیه سوخت رانندگان به میزان سهمیه تعیین شده در شرایط کنونی باشد، یعنی نرخ آن در همین سطح باشد، البته راه های بدیل دیگری نیز مطرح است، اما تاکنون مجلس در این رابطه تصمیمی نگرفته و مباحث در حال بررسی و پخته تر شدن است، در این رابطه دولت مطالب و مباحثی دارد که ان شاالله در زمان بررسی بودجه به آنها پرداخته می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم گیری شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در رابطه با سهمیه بندی سوخت و اصلاح قیمت حامل های انرژی گفت: یکی از محورهایی که رهبر معظم انقلاب درخصوص اصلاح ساختار بودجه دستور داده بودند، همین بحث است، اما هنوز تصمیم قاطعی در این رابطه اتخاذ نشده ولی در صورت رسیدن به نتیجه، به اطلاع مردم خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت یارانه های پنهان و آشکار در لایحه بودجه سال 99 کل کشور تصریح کرد: در نشست امروز مجلس در این رابطه سازمان برنامه و بودجه مباحثی را مطرح کرد، البته این موضوع مطرح شد که مسئله یارانه پنهان را به یکباره نمی توان اصلاح و تغییر داد، از این رو باید حل این مسئله به صورت تدریجی محقق شود.

لاریجانی ادامه داد: من در اینجا تاکید می کنم که نظر قاطبه نمایندگان مجلس این است که هر تغییری در بحث قانون هدفمندی یارانه ها باید وضع زندگی مردم به ویژه طبقات پایین تر را بهبود بخشد نه اینکه این اقدامات موجب بروز تلاطم شود، از این رو پیدا کردن فرمول مناسب در این حوزه باید با بررسی و فکر صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با تصمیمات صورت گرفته درخصوص کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی تصریح کرد: در شرایط کنونی، اصلاح قانون هدفمندی و اخذ مالیات از راهکارهای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی محسوب می شود، از این رو اصلاح قانون می تواند میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را تحت تاثیر قرار دهد.

نظر شما