واشنگتن اعتراف کرد/ آمریکا جا خالی داد تا ترکیه راحت حمله کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۴:۴۳:۰۴
کد خبر: ۹۰۹۲۳۰
واشنگتن اعتراف کرد/ آمریکا جا خالی داد تا ترکیه راحت حمله کند
یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور تغییری در شمار نظامیان خود در سوریه ایجاد نکرده است و اعتراف کردند که رفتن آنها جا خالی دادن برای حمله بدون دغدغه ترکیه بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه مدعی شد این ارگان تغییری در شمار نظامیان حاضر آمریکایی در سوریه ایجاد نکرده است.

این سخنگو درباره تصمیم ترکیه برای عملیات در سوریه گفت: «متاسفانه ترکیه تصمیم گرفته است یکجانبه عمل کند. در نتیجه، ما نیروهای آمریکا در شمال سوریه را از مسیر هجوم احتمالی ترکیه انتقال داده‌ایم. ما در حال حاضر هیچ تغییری در میزان حضور خود در سوریه ایجاد نکرده‌ایم.»

در پی انتشار اخباری از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه، کاخ سفید اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن نه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت یا مداخله می‌کند.

روز یکشنبه به دنبال اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر احتمال حمله قریب‌الوقوع به کردهای سوریه، تصاویری از استقرار تجهیزات نظامی و نیروهای این کشور در مرز سوریه منتشر شد.

بعد از آن نیز اردوغان طی تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره یجاد «منطقه امن» در شمال سوریه گفت‌وگو کرد

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا نه از عملیات (نظامی ترکیه در شمال سوریه) حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت می‌کند و نیروهای آمریکا، "خلیفه" منطقه‌ای داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

مقصود آمریکا از «این منطقه» نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.

دمشق به طور مداوم از تمامی تلاش‌های مشترک ترکیه و آمریکا و همچنین اقدامات یکجانبه در خاک سوریه بعنوان نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انتقاد کرده است.

نظر شما