وزیر خارجه انگلیس:

حمله ترکیه اوضاع منطقه را بی‌ثبات می کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۲۲:۰۸:۳۶
کد خبر: ۹۰۹۷۴۱
وزیر امور خارجه انگلیس با ابراز «نگرانی جدی» از اقدام نظامی «یکجانبه» ترکیه علیه سوریه، گفت: این مساله با خطر بی ثباتی در منطقه، تشدید مشکلات انسانی و تضعیف پیشرفت های صورت گرفته علیه داعش که باید تمرکز جمعی همه باشد، روبرو می شود.

به گزارش گروه سیاسی برنا، «دومینیک راب» چهارشنبه شب با صدور بیانیه ای که در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، افزود:‌ ترکیه با میزبانی از آوارگان سوری تاکنون سخاوتمندانه عمل کرده، اما ما از طرح بازگشت [آوارگان به سوریه] تازمانی که اوضاع برای بازگشت داوطلبانه و امن آنها وجود نداشته باشد حمایت نمی‌کنیم.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان اقدام نظامی ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند. برخی تحلیلگران معتقدند که ترکیه پیش تر با حمایت از تروریست ها در سوریه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و اکنون با توجه به شکست تروریست ها و مشکلاتی که آنان برای آنکارا ایجاد کرده اند، خود وارد میدان سوریه شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده فردا (پنجشنبه) اعضا شورای امنیت سازمان ملل متحد، پشت درهای بسته در مورد سوریه تشکیل جلسه می‌دهند.

در همین حال رئیس کمیسیون اروپا تهدید کرده است اگر آنکارا حمله به کردهای شمال سوریه را متوقف نکند، اتحادیه اروپا نیز کمک های مالی به ترکیه را قطع خواهد کرد.

فرانسه و آلمان نیز هر کدام با صدور بیانیه های جداگانه، حمله ترکیه به مناطقی از شمال سوریه را به شدت محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف دولت انگلیس هم خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از خاک سوریه شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ساعتی پیش از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه کردهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) «چشمه صلح» نام دارد.

 

نظر شما