عضو کمیسیون شوراها در مجلس:

رسیدگی به قانون انتخابات عملی است به شرطی که شورای نگهبان آن را رد نکند/ آقای جنتی به مواردی اشاره کرده که در شورای نگهبان رد شده است

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۵:۰۰:۴۲
کد خبر: ۹۱۰۶۱۵
رسیدگی به قانون انتخابات عملی است به شرطی که شورای نگهبان آن را رد نکند/ آقای جنتی به مواردی اشاره کرده که در شورای نگهبان رد شده است
عضو کمیسیون شوراها در مجلس گفت: رسیدگی به برخی از مواد قانون انتخابات عملی است به شرطی که شورای نگهبان دوباره همه مصوبات مجلس را مغایر با قانون اساسی و خلاف شرع نداند و آن را رد نکند.

«قاسم میرزایی‌نیکو»، عضو کمیسیون شوراها در مجلس، در خصوص اظهارات رئیس شورای نگهبان درباره مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات و آخرین وضعیت این طرح در کمیسیون شوراها به خبرنگار برنا گفت: بخش عمده طرح اصلاح قانون انتخابات، اجتماع طرح‌های مختلفی بود که نمایندگان در مورد انتخابات داده بودند. بنابراین این طرح رسیدگی و با تعدادی ماده وارد صحن شد. بخش عمده آن انتخابات استانی بود که با بیش از 20 مورد ایرادی که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح گرفته بودند، عملا همه این طرح مورد ایراد قرار گرفت و جوری نبود که بتوان آن را سر و سامان داد.

وی افزود: این طرح دو، سه فصل دیگر هم داشت اما چون اصل موضوع کاملا زیر سوال رفته بود، وقتی دو مورد را در کمیسیون تصویب کردیم و نظرات شورای نگهبان را به صحن بردیم، نمایندگان اصرار داشتند که یا روی انتخابات استانی پافشاری شود و به مجمع برود یا اینکه حذف موارد به جا نبوده است. این باعث شد اختلافات زیادی در مجلس بر سر این موضوع ایجاد شود و دو هفته در مورد آن در صحن بحث شد و نهایتا طرح به کمیسیون برگشت.

این عضو کمیسیون شوراها با بیان اینکه این طرح اکنون در کمیسیون است، بیان کذد: الان طرح در کمیسیون است و ما هم به این فکر می‌کنیم که چه بخشی از آن را باید در صحن مطرح کرد و اگر صحن رای ندهد و دوباره به شورای نگهبان و مجمع برود، اصلا به این انتخابات نمی‌رسد.

میرزایی‌نیکو گفت: پیشنهاد من این بود که لایحه جامع انتخابات را که دولت داده زودتر روی آن کار شود که آن لایحه به صحن مجلس برود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تصویب نهایی، این طرح در انتخابات اسفند اعمال می‌شود یا خیر، بیان کرد: این طرح ماده‌ای دارد که از زمان تصویب، ظرف زمانی معینی را مشخص کردیم که به انتخابات امسال برسد. اما مواد متعددی دارد، الان که زمان‌بندی انتخابات شروع شده- یعنی 23 آذر ثبت نام است- اگر ما به غیر از استانی شدن انتخابات، مواردی را در این طرح بررسی کنیم، چطور می‌تواند با زمان‌بندی تغییر کند؛ لذا بعید می‌دانم که اگر کار خاصی هم درباره این طرح صورت بگیرد، به این انتخابات برسد. مگر اینکه شاخص‌هایی مثل هزینه‌های انتخاباتی، تبلیغ انتخابات، جرائم انتخاباتی و مواردی از این دست، تحت عنوان یک فوریتی مجددا وارد صحن شود، به تصویب برسد و همه مسائل آن دیده شود که بتواند در انتخابات اسفند اعمال شود.

عضو کمیسیون شوراها درباره تاثیر عملکرد شورای نگهبان در تاخیر رسیدگی به این طرح گفت: رسیدگی به برخی از مواد قانون انتخابات عملی است به شرطی که شورای نگهبان دوباره، همه مصوبات مجلس را مغایر با قانون اساسی و خلاف شرع نداند و آن را رد نکند. ممکن است آقای جنتی نکته‌ای را مطرح کرده باشد اما به نظر من موارد طرح اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان مطرح شده و در شورای نگهبان رد شده است.

وی در پایان بیان داشت: در حال حاضر یکی از اصلی ترین بحث‌های کمیسیون همین مسئله طرح اصلاح قانون انتخابات است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز