یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

خاتمی می‌گوید شرکت در انتخابات صددرصدی است اما ارائه لیست صددرصدی نیست/ برگزاری جلسه عارف با باهنر و اصولگرایان/ نگران تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان هستیم

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۵:۰۶:۲۲
کد خبر: ۹۱۰۷۶۶
خاتمی می‌گوید شرکت در انتخابات صددرصدی است اما ارائه لیست صددرصدی نیست/ برگزاری جلسه عارف با باهنر و اصولگرایان/ نگران تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان هستیم
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: خاتمی می‌گوید؛ شرکت در انتخابات صددرصد است اما ارائه لیست صددرصد نیست بلکه مشروط به داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب با تجربه است.

«علی صوفی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره دیدار با خاتمی و محورهای جلسات گفتگوی او با اصلاح‌طلبان به خبرنگار سیاسی برنا گفت: دیداری با خاتمی در جلسه‌ای تحت عنوان، شورای مرکزی حزب، حدود دو ماه پیش داشتیم. همچنین بنده نیز هر زمان نیاز باشد برای دیدار با خاتمی وقت می‌گیرم و خدمت‌ او می روم.

صوفی درباره محورهای تعیین شده برای انتخابات نیز افزود: بنده مورد خاصی غیر از آن چیزی که قبلا منتشر شده است مشاهده نکردم. در دیداری که با خاتمی در شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات داشتیم، تأکید او این بود که باید حتما شرایط حضور اصلاح‌طلبان جهت ارائه لیست فراهم شود. به هر حال تاکنون صحبت‌هایی که از خاتمی شنیدم، او بر همین موضع است که اصلاح‌طلبان نباید در این دوره مشارکت بی‌قید و شرط داشته باشند. به این معنا که در این دوره حتی اگر کاندیدا نداشته باشیم به هر قیمتی لیست ارائه بدهیم، نخواهد بود بلکه کاندیداهای اصلاح‌طلب، برجسته، باتجربه و آزموده در لیست قرار خواهند گرفت. چنانچه اگر اجازه ندهند که اصلاح‌طلبی که شناخته شده تائید صلاحیت شود، طبعا به هر میزانی که کاندیدا در اختیار داشته باشیم لیست ارائه خواهد شد. بنابراین این مواردی است که تاکنون بنده از سخنان خاتمی طی دیدارهای مختلف استنباط کردم.

علی صوفی در پاسخ به این سوال که آیا خاتمی بر حضور مشروط در انتخابات تاکید دارد یاخیر؟ تصریح کرد: آخرین صحبتی او، این بود که شرکت در انتخابات صددرصد است اما ارائه لیست صددرصد نیست بلکه مشروط به داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب با تجربه است.

وی درباره بحث تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان در مورد کاندیداهای باتجربه اصلاح‌طلب نیز بیان کرد: بنده از خاتمی درباره بحث شورای نگهبان چیزی نشنیدم یا اینکه در این رابطه، او توصیه‌‌ای کرده باشد یا برنامه‌ای داشته باشد اما به هر حال  نمایندگان مجلس برای مثال عارف با باهنر و اصولگرایان نشست‌هایی داشته و ظاهرا رسانه‌ای هم شد اما اینکه نتیجه مشخصی گرفته باشند، چیزی اعلام نشده است. همه چیز در حال مشورت و رایزنی است و در همین حد باقی مانده است. بنابراین هیچ چیز مشخصی که متفاوت با گذشته باشد تاکنون بدست نیامده است. به عبارت دیگر تاکنون به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان در رویه خودش تجدید نظر کرده باشد و یا اینکه قانونی تغییر کرده باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: بخشی‌ از قانون انتخابات که مربوط به استانی شدن بود، در قالب یک طرح در مجلس مطرح و نهایتا متوقف شد. لایحه‌ای هم از طرف دولت تحت عنوان لایحه انتخابات ارائه شده و همچنان در جریان است و متوقف نشده است. برخی از نمایندگان معتقدند که در همان چارچوب مصوبات مربوط به آن لایحه، ممکن است تغییراتی صورت بگیرد اما در مجموع این که امیدی باشد تا اصلاح‌طلبان برخلاف گذشته مورد رد صلاحیت قرار نگیرند، تاکنون به طور مشخص چنین چیزی حاصل نشده یا شنیده نشده و این موارد تا حدودی نگران‌کننده است. به عبارت دیگر  برگزاری انتخابات برای اصلاح‌طلبان طبق روال گذشته دیگر  بسیار سخت شده و تقریبا می‌توان گفت غیرممکن شده است.

وی افزود: به این دلیل که آن رویکردی که اصلاح‌طلبان در سه انتخابات 92 و94 و 96 داشتند اصلاح قدرت بوده و برای اصلاح قدرت اصلاح‌طلبان حاضر شدند با اصولگرایان معتدل ائتلاف کنند یا اینکه به جای معرفی لیست چهره‌های شاخص، فراخوان‌هایی بدهند و چهره‌های ناشناسی را معرفی کنند و اعتبار اصلاح‌طلبی را به پای این لیست‌ها ببندند و بعد هم مشخص شد که به‌رغم پیروزی این لیست‌ها، آن تعهدات همچنان بر زمین مانده و وعده‌هایی که به مردم داده شده، عملی نشده است. این موارد به شدت به اعتبار اصلاح‌طلبان آسیب رسانده است. بنابراین اصلاح‌طلبان باید اعتبار خود را ترمیم کنند و برای ترمیم نیز نمی‌توانند همان روش قبل را ادامه دهند؛ چراکه آن روش، دیگر برای مردم امتحان شده است و مردم آن را کنار گذاشتند و نمی‌پسندند.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات بیان کرد: اصلاح‌طلبان باید تغییر جهت بدهند. اصلاح قدرت هرچه بوده به میزانی که لازم بود در گذشته صورت گرفته و اکنون باید اصلاح‌طلبان با تکیه بر اصول اصلاح‌گری خود، اصلاحاتی را در وضع موجود انجام دهند؛ یعنی نارسایی‌ها، ناکارآمدی‌ها، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی و تنگناهای معیشتی، بیکاری، شاخص‌های منفی را مثبت کنند. این امر مستلزم داشتن افراد کارآمد و پایبند به اصول اصلاح‌طلبی و همچنین افرادی که منافع عموم را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند، باشد. افرادی که از این نظر آزمون‌های خود را پس داده باشند و آلوده به فساد نشده باشند، مورد قبول بوده و اعتبار لازم را بین مردم دارند بنابراین آنها باید معرفی شوند تا مردم احساس امیدواری کنند. ضمن اینکه اصلاح‌طلبان باید برنامه هم ارائه کنند که به چه روشی می‌خواهند، اوضاع را تغییر و چگونه می‌خواهند اصلاحات، انجام دهند. بنابراین شعار کلی و وعده‌های کلی دیگر برای مردم پذیرفته نیست. مردم باید مطمئن باشند که این افراد، معتقد، مومن و پایبند به اصول هستند و حاضرند، برایش هزینه بدهند، نه اینکه دنبال منافع شخصی خود باشند. از طرفی دیگر برنامه مشخصی داشته باشند که برای مردم قابل ارزیابی و دسترسی باشد.

نظر شما
پرونده ویژه