واکنش تند اتحادیه عرب علیه ترکیه و پاسخ آنکارا

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۲۰:۲۸:۳۰
کد خبر: ۹۱۰۸۲۰
واکنش تند اتحادیه عرب علیه ترکیه و پاسخ آنکارا
وزیران خارجه اتحادیه عرب امروز (شنبه) پس از پایان نشست فوق العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری های نظامی با ترکیه شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، اعضای اتحادیه عرب در این بیانیه با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت جهان عرب و صلح جهانی دانستند.

این بیانیه هر تلاش و اقدام سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه را، حق مسلم این کشور در دفاع مشروع از خود بر اساس اصل ۵۱ منشور ملل متحد خواند.

در ادامه این بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب بر پایان فوری تجاوز ترکیه و عقب نشینی بدون شرط نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه تاکید کردند.

در بندی دیگر کشورهای عضو خواستار اتخاذ اقدامات فوری در برابر ترکیه از جمله کاهش سطح روابط دیپلماتیک و قطع همکاری نظامی و بازنگری در روابط اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با این کشور شدند.

اتحادیه عرب از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که با اتخاذ تدابیر لازم از سوی این نهاد بین المللی، تجاوز ترکیه پایان یابد و شرایط برای عقب نشینی کامل نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه مهیا شود.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در بیانیه خود هرگونه تلاش ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی در سوریه با استفاده از زور و اجرایی کردن طرحی به نام "منطقه امن" را نقض قوانین بین الملل و اقدامی ضد انسانی و مصداق جنایت جنگی خواندند که باید از طریق دادگاه های بین المللی مورد پیگرد قرار بگیرد.

در بندی دیگر از این بیانیه  آمده است که ترکیه مسئول کامل پیامدهای تجاوز به شمال سوریه از جمله گسترش تروریسم و بازگشت گروه های تروریستی به ویژه داعش به منطقه است و از شورای امنیت خواسته شد با اتخاذ تدابیر لازم ترکیه را به مسئولیت پذیری در این خصوص وادار کند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز روز شنبه به سخنان وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب درباره حمله ترکیه به شمال سوریه اعتراض کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: «اتهام زنی اتحادیه عرب علیه ما یعنی مشارکت در جنایت‌های تروریستی سازمان‌یافته و خیانت به جهان است.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز