عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" ایران را بی پاسخ نمی‌گذاریم/ عربستان رو دست خورد/ امیدواریم رفتار عربستان سینوسی نباشد

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۳:۰۱:۴۲
کد خبر: ۹۱۱۰۷۸
هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی سابیتی ایران را بی پاسخ نمی‌گذاریم/ عربستان رو دست خورد/ امیدواریم رفتار عربستان سینوسی نباشد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ گفت: در مسایل امنیتی این اتفاق را بی پاسخ نمی گذاریم ولی نوع پاسخ و زمانش بسته به شرایط دارد.

«محمد جواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "تغییر موضع عربستان و ارسال پیام به ایران" گفت: عربستان بعد از روی کار آمدن بن سلمان شدیدا موضع افراطی در پیش گرفت، همکاری هایش را گسترده تر و آشکار تر با رژیم صهیونیسیت پیش برد و به یمن حمله کرد؛ اینگونه اقدامات با چراغ سبز امریکایی ها انجام شد. عربستان ایران را تهدید کرد که مسایل نظامی را به داخل مرزهای ایران می کشاند و نمونه هایی از آن را هم شاهد بودیم، مانند ترور31 شهریور در اهواز. 

او ادامه داد: عربستان به امریکا و رژیم صهیونیستی تکیه داشت و بر قدرت نظامی آنها حساب باز کرده بود. بعد از ساقط شدن پهباد فوق تخصصی و فوق سری امریکا در اسمان ایران و قضایای یمن، اسیب به ارامکو و عدم موفقیت در سوریه، عربستان به این نتیجه رسید که با تکیه بر سلاح امریکا و اسراییل نمی تواند، موفق باشد.  

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیان کرد: بعد از انکه امریکا پشت عربستان را خالی و از گزینه های روی میز عقب نشینی کرد، عربستان متوجه شد که رو دست خورده است و با پیشنهاد ایران مبنی بر صلح هرمز موضعش را تغییر داد. ایران به عنوان کشور قدرتمند در منطقه کشوری که دارای مولفه‌های بالای سیاسی و امنیتی است، دست دوستی به سمت همه کشورهای منطقه خصوصا عربستان دراز  کرده است. هیچ پیش شرطی برای مذاکره با عربستان نداریم و بارها اعلام کردیم که از نظر تاریخی، مذهبی و جغرافیای با هم اشتراکات زیادی داریم. 

او گفت: تغییر لحنی را از عربستان شاهد بودیم که امیدواریم سینوسی نباشد. اگر عربستان به پای مذاکره بیاید، ایران هم این امادگی را دارد. عربستان  وابستگی های بیش از حد به اسراییل و امریکا دارد که نمی تواند انها را قطع کند، خوش باوری است که بگویم انها می توانند این وابستگی را قطع کنند اما اگر واقع گرا تر باشند، از پیشنهاد جمهوری اسلامی، استقبال می کنند.

جمالی نوبندگانی در خصوص سفر عمران خان به تهران گفت: نخست وزیر پاکستان بیان کرد بن سلمان از او خواسته در رابطه با ایران میانجی گری کند. از قدیم پاکستانی ها رابطه خوبی با عربستانی ها داشتند خصوصا در آموزش نیروهای نظامی سعودی.

او در در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ گفت: در مسایل امنیتی این اتفاق را بی پاسخ نمی گذاریم ولی نوع پاسخ و زمانش بسته به شرایط دارد. 

جمالی نوبندگانی گفت: بن سلمان در مصاحبه  با یک  شبکه آمریکایی گفته بود که جنگ و تنش با ایران راه حل نیست و مذاکره بهترین روش است. نماینده عربستان در سازمان ملل هم اعلام کرده بود، آماده مذاکره و حتی بالاتر از آن با جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

او در خصوص نقش عادل الجبیر گفت: او در حد یک مشاور است و دیگر وزیر خارجه هم نیست. وقتی ولیعهد خودش صحبت مذاکره و پیام به ایران را می کند، دیگر نباید به صحبت های عادل الجبیر توجه کرد.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز