یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

روحانی هنوز دی ۹۶ را فراموش نکرده است/ تندروها بودند که کبریت تظاهرات را کشیدند و ترامپ ترغیب به افزایش تحریم‌ها شد

۱۳۹۸/۰۷/۲۶ - ۰۵:۰۰:۱۵
کد خبر: ۹۱۲۸۱۰
روحانی هنوز دی ۹۶ را فراموش نکرده است/ تندروها بودند که کبریت تظاهرات را کشیدند و ترامپ ترغیب به افزایش تحریم‌ها شد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: رئیس جمهور هنوز اتفاق های دی ماه 96 را فراموش نکرده چراکه داستان دی ماه 96 را مخالفین تندرو رئیس جمهور در مشهد به واسطه تورم، گرانی، بیکاری و ... علیه دولت ایشان به راه انداختند.

«صادق زیباکلام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص قسمتی از سخنرانی رئیس جمهور که راجع به حوادث دی ماه 96 بود و اینکه دولت یک طوفان را پشت سر گذاشته است، بیان کرد: رئیس جمهور هنوز آن اتفاق‌ها را فراموش نکرده چراکه داستان دی ماه 96 مخالفین تندرو رئیس جمهور در مشهد به واسطه تورم، گرانی، بیکاری و ... این تظاهرات را علیه دولت ایشان به راه انداختند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در آن زمان رخ داد این بود که حرکت را در مشهد به راه انداختند اما به سرعت از دست‌شان حتی در خود مشهد نیز خارج شد. شروع آن اتفاقات مثل آتشی بود که تعمدا آن را به راه بیاندازید ولی به سرعت از دست‌تان خارج شود و خودتان نیز فرار کنید. بنابراین به دلیل امواج نارضایتی و سرخورده‌ای که به خصوص در جوانان وجود دارد به سرعت آن آتش شعله‌ور شده و به سمت تهران، کرمانشاه، اصفهان، شیراز و همه شهرهای کشور کشیده شد.

زیباکلام تصریح کرد: آقایانی که این اتفاقات را در مشهد به راه انداختند فکر نمی‌کردند که این مسئله به سرعت فراگیر شود. همچنین به چیز دیگری که فکر نمی‌کردند این بود که این آقایان انتظار داشتند شعارها علیه دولت باشد و در ابتدا نیز شعارها علیه دولت و روحانی بود اما به سرعت شعارها تغییر کرد و شعارهای ساختارشکنانه علیه کلیت نظام سر داده شد.

این استاد دانشگاه افزود: ابعاد تظاهرات در دی ماه 96 از دست دوستان در رفت. حال روحانی نیز به اصطلاح، تلافی این کار تندروها در مشهد را در می‌آورد و می‌گوید این کار تندروها باعث شد ترامپ شیر شده و با توجه امواج نارضایتی که وجود دارد، تحریم‌ها را زیاد تر کند تا بر دامنه و عمق این نارضایتی‌ها افزوده شود.

وی با بیان اینکه روحانی حداقل یک دلیل رفتن ترامپ به سمت تحریم‌های سنگین را تندروها می‌داند اضافه کرد: تندروها بودند که کبریت تظاهرات دی ماه 96 را کشیدند و باعث شدند تا ترامپ تشویق و ترغیب شود تا تحریم‌ها را سنگین‌تر کند. 

زیباکلام ادامه داد: بخشی از آن چیزی که آقای روحانی می‌گوید، درست است اما بخش دیگر نادرست است. اینکه تنها تندروها را در دی ماه 96 مسئول بدانیم درست نیست. امواج سرخوردگی، نارضایتی و ناامیدی که به خصوص در نسل‌های بعد انقلاب مثل دهه 70 و به تدریج دهه 80 هست، خود را در دی ماه 96 نشان داد؛ بعدها نیز وزیر کشور و سایر مسئولین گفتند که اگر چاره اندیشی نشود، ممکن است این امواج دوباره برافروخته شده و به راه بیفتد.

نظر شما
پرونده ویژه