یادداشت؛

بازهم عدم پیوست رسانه‌ای در صلح هرمز

۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۴:۳۲:۱۰
کد خبر: ۹۱۳۵۰۸
بازهم عدم پیوست رسانه‌ای در صلح هرمز
حمید خوشبخت-کارشناس رسانه

واکنش منفی رسانه های بین المللی و منطقه ای به ابتکار صلح هرمز و نیز پوشش نه چندان مناسب رسانه های داخلی، این ابتکار استراتژیک را  به محاق خبری کشاند.

سخنان روحانی در ارتباط با ابتکار صلح هرمز یک روز پیش ازشرکت در هفتاد و چهارمین  مجمع عمومی سازمان ملل بلافاصله با  واکنش تنش آمیز رسانه های بین المللی و  منطقه ای عربی مواجه شد. به طوریکه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: رئیس جمهور ایران امروز (31/6/98) پس از اعلام خبر ارسال نیروهای نظامی آمریکایی برای تقویت توانایی دفاعی عربستان سعودی به خاورمیانه گفت: (( حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس"ناامنی" را افزایش می دهد)).اسکای نیوز عربی( به نقل از آفتاب نیوز) نیز در تیتری ادعایی نوشت : ایران بعداز اینکه آرامکو را هدف قرار داد در رابطه با تضمین امنیت خلیج( فارس) صحبت می کند.

در داخل کشور اما پوشش خبری رسانه ها در مورد صلح هرمز در حد گمانه زنی های رسانه ای با چاشنی تفسیرپیش رفت، تا جایی که خبرگزاری تسنیم با استناد به سخنان حسن روحانی در مراسم سالروز دفاع مقدس نوشت: اگرچه هنوز جزییات کاملی از محتوا و ابعاد این طرح ارایه نشده است، اما به نظر می رسد پیشنهادی که قرار است رئیس جمهور با ارائه سازوکار منطقه ای برای برقراری امنیت در خلیج فارس ارایه کند مستند به بند 8 قطعنامه 598  شورای امنیت است. بنابراین شیوه و محتوای پوشش خبری رسانه های داخلی نوعی ابهام برای مخاطب و همچنین عدم انسجام و ناهماهنگی در ایجاد موج خبری گسترده  پیش از عزیمت رئیس جمهور به  سازمان ملل بود.

فردای سخنرانی رئیس جمهور و تشریح ابتکار صلح هرمز ، کیهان در یادداشتی با عنوان" دست مریزاد آقای روحانی" از عملکرد تیم ایران در سازمان ملل تمجید کرده و روزنامه ایران نیز تیتر درشت" نطق صلح" را به کار برد. تیتر یک  روزنامه های شرق  و جوان نیز" مذاکره تحت تحریم ((نه)) " بود. بنابراین پس از سخنرانی روحانی نیز، ابتکار صلح هرمز به عنوان اولویت چندم رسانه های داخلی مطرح شد.

از دیگر سو رسانه های بین المللی سعی در کمرنگ جلوه دادن صلح هرمزداشتند. به طوریکه  ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: رئیس جمهور ایران در طی سخنرانی اش، آمریکا را به ((تروریسم اقتصادی)) و (( دزدی دریایی بین المللی))  متهم کرده است. مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: رئیس جمهور روحانی می خواهد که جهان به ایران احترام بگذارد. حکومت ایران باید این احترام را کسب کند. آنها می توانند با آزاد کردن زندانیان آمریکایی و دیگر کشورها شروع کنند.

طرح شدن ابتکار صلح هرمز توسط رییس جمهور آن هم مقارن با التهابات کم سابقه در خاورمیانه و خصوصا توطئه های مداوم مثلث آمریکا، سعودی و صهیونیستی بر علیه کشورمان، این انتظار را در افکار عمومی داخل و خارج ایجاد نمود که اولا طرح با جزییات بیشتر و دقیق تر و دوم  همراه با پیوست رسانه ای مطلوب بازنشر گردد.  تحقق مطالبه اول برعهده دستگاه دیپلماسی و دولتیان است. اما آنچه در گزاره دوم مهم می نماید عدم  وجود پیوست رسانه ای برای این طرح بوده و هست. در واقع آنچه که در پیوست رسانه ای رویدادها و پروژه های سیاسی و دیپلماتیک مطرح است نوعی برنامه ریزی دقیق، هوشمند و علمی در پوشش رسانه ای آن رویداد در قبل، حین و پس از مطرح شدن آن است. طرح صلح هرمز به عنوان پیشنهاد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران آنهم در شرایط حساس منطقه ای، نیازمند پیوست رسانه ای مدون و دقیقی بوده و هست. تا هم رسانه های داخلی پوشش خبری مناسبی در ایجاد موج رسانه ای بین المللی داشته باشند و هم رسانه های غربی و عربی فرصت لاپوشانی و به حاشیه بردن طرح را با توییتها و کلیدواژه های تنش زا نداشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز