یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

قدرت واقعی جریان اصولگرا همان پایگاه محدود ۱۰ درصدی است/ اصولگرایان چون رد صلاحیت نمی‌شوند برنامه‌ریزی بهتری در زمان انتخابات دارند

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۵:۳۰:۳۳
کد خبر: ۹۱۳۹۸۱
قدرت واقعی جریان اصولگرا همان پایگاه محدود ۱۰ درصدی است/ اصولگرایان چون رد صلاحیت نمی‌شوند برنامه‌ریزی بهتری در زمان انتخابات دارند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد قدرت واقعی جریان اصولگرا همان پایگاه محدود 10 درصدی است.

«داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی مردم‌سالاری، درباره سخنان حمید رسایی، از جمله چهره‌های جبهه پایداری، مبنی بر اینکه مشارکت پایین مردم موجب برنده شدن و رای آوری اصولگرایان در انتخابات خواهد شد، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: جریان اصولگرا در  مجموع  این توان را دارد که 25 درصد تا 30 درصد جامعه را با خود همراه کند؛ البته وزن واقعی‌ اصولگرایان هم در حد 25 تا 30 درصد است. بسیاری از طرفداران این جریان ممکن است اصولگرا هم نباشند و در واقع آدم‌های حزبی و جناحی نباشند اما به هر حال اصولگرایان توان بسیج شدن را دارند.

او افزود: یقینا اینها نمی‌توانند اکثریت را در انتخابات به دست آوردند و با این وزنی که در اختیار دارند، برنده انتخابات نیستند. در واقع اصولگرایان زمانی می‌توانند در انتخابات برنده شوند که مشارکت ضعیف باشد اما اگر مشارکت رو به افزایش بگذارد، قطعا هرچه هم اینها بتوانند کل ظرفیت‌ خود را بسیج کنند، نمی‌توانند برنده انتخابات شوند و  وزن‌شان در حدی نیست که بتوانند اکثریت داشته باشند. همیشه در انتخابات، امید جریان اصولگرا این بود که مشارکت در حد پایین باشد و در یک مشارکت پایین این جریان خود را برنده دانسته است و در واقع هر زمانی که مشارکت پائین بوده آنها، مجالی پیدا کردند که از طریق انتخابات به قدرت برسند و هر وقت هم مشارکت وسیع و گسترده بوده، مجالی برای قدرت گرفتن آنها ایجاد نشده است.

قنبری ادامه داد: در حال حاضر هم که اصولگرایان و به ویژه پایداری‌ها عنوان می‌کنند ما وحدت داریم و برنده هستیم به نظر من این بحث‌ها با واقعیات جامعه سازگاری ندارد. به نظر بنده این گفته رسایی که اصولگرایان در یک مشارکت ضعیف می‌توانند برنده شوند به واقعیت نزدیک‌تر است و در یک مشارکت وسیع و گسترده هر چند، آنها دارای وحدت و  انسجام درونی باشند، باز حرفی برای گفتن نمی‌توانند داشته باشند و پایگاه اجتماعی آنها در حدی نیست که به اصطلاح بتوانند، اکثریت را در اختیار داشته باشند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنها یک‌سری مزیت‌هایی دارند که همیشه از آنها استفاده کردند از جمله مزیت‌های تشکیلاتی‌شان، داشتن رسانه، همراهی و همسویی رسانه ملی و مزیت رد صلاحیت‌ها که معمولا بیشتر در ارتباط با جریان رقیب بوده که اتفاق افتاده و کمتر شاهد بودیم که اصولگرایان رد صلاحیت شوند نمی‌گویم نشدند اما کمتر شدند و در کل، این  قدرت را دارند که از قبل برنامه‌ریزی‌های بهتری نسبت به جریان رقیب انجام دهند چون جریان رقیب از قبل نمی‌تواند، برنامه‌ریزی مناسبی برای انتخابات داشته باشد. اصلاح‌طلبان نمی‌دانند چه تعداد نیرو تائید صلاحیت می‌شوند و به چه صورت می‌توانند به انتخابات، ورود پیدا کنند. به هر حال اینها مسائلی هستند که دست به دست هم می‌دهند و در کل به کمک اصولگرایان می‌آید و در صورتی که، این مزیت‌ها وجود نداشته باشند شاید  قدرت واقعی جریان اصولگرا به همان پایگاه محدودش است که 10 درصد بیشتر نیست، برمی گردد.

نظر شما
پرونده ویژه