سخنگوی دولت:

رییس جمهور منکر موجودیت شورای نگهبان‌نیست/ امیدواریم مانند یک شهروند با فریدون برخورد شود

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۳۴:۱۵
کد خبر: ۹۱۴۳۲۹
رییس جمهور منکر موجودیت شورای نگهبان‌نیست/ امیدواریم مانند یک شهروند با فریدون برخورد شود
سخنگوی دولت گفت: رییس جمهور منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود با تسلیت ایام عزاداری در ماه صفر گفت:  شکوه و عظمت راهپیمایی اربعین از رویداد های مهم ‌در هفته  گذشته بود. از مسئولین اطلاع رسانی تا مسئولین امنیتی و مسئولینی که خدمات زیر ساختی را فراهم‌کردند تشکر می کنم.

او در ادامه بیان کرد: لازم‌ می دانم از همکاری دولت دوست و ملت برادر عراق و مهمان نوازی شان تشکر کنم. این راهپیمایی پیام های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای دنیا داشت. امریکا بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری از پا درآید. حدود ۳میلیون و 468 هزار، زائر از ایران به عراق رفتند. دولت امسال برای برگزاری مراسم اربعین تلاش زیادی کرد.

ربیعی گفت: در وضعیت تحریم های فلج کننده و حیرت انگیز که در تاریخ بی سابقه بوده است، ملت و دولت ایران با شور و نشاط در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کردند. دولت امسال برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم اربعین تلاش های بسیاری انجام داد. امسال با تلاش های دولت گرفتن ویزا و پرداخت وجه برای سفر به عراق، برداشته شد که این موضوع باعث افزایش چشمگیر زائران ایرانی شد. ارایه خدمات زیربنایی به جمعیت میلیونی زائران کار شگرفی بود. نزدیک به یک ماه همه زیرساخت های غرب و  جنوب کشور در خدمت زائران قرار داشت. بیش از 14 هزار اتوبوس  شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه های مرزی  رساندند و برگرداندند. بیش از 1500 دستگاه اتوبوس به داخل عراق فرستاده شد و 6 هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به 113 میلیون وعده غذایی و میان وعده و 150 میلیون بطری آب در بین زائران توزیع شد. بیش از 400 هزار نفر قبل از ورود به عراق به اورژانس مراجعه کردند. بیش از 1100 دستگاه آمبولانس و 44 دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز در مرزها خدمت رسانی کردند. 17 هزار نیروی عملی در اورژانس کشور در حال آماده باش بودند و 160 تیم مجهیز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و عراق اعزام شدند. 15 فروند بالگرد و 4 فروند هواپیما در مرزها مشغول خدمت رسانی بودند.

ربیعی گفت: نشست خبری رییس جمهور و سخنرانی شان در دانشگاه تهران نیز از مهم ترین اتفافاتی بود که رخ داد. سخنان رییس جمهور بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و افرادی برداشت های خاص کردند. قانون اساسی ظرفیت های عظیمی دارد و می تواند بقای ایران را تضمین کند، این وظیفه رییس جمهور است که این مسئولیت ها را فعال کند. رییس جمهور از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفته و ایشان معتقد است با تعامل سازنده می تواند فرصت افتصادی خوبی را فراهم کند‌.

او در خصوص توییت کریمی قدوسی گفت: برخی از ادم ها رکورد داران نشر تهمت زنی هستند که انتشار مطالب بی دقت انها باعث پایین امدن اعتماد عمومی می شود. ادعای دستگیری در نهاد رییس جمهوری در خصوص پرونده امدنیوز کذب است و امیدوارم مقامات این اتهامات بی مایه را مورد رسیدگی جدی قرار دهند.

ربیعی در خصوص برنامه دولت برای مشارکت گسترده در انتخابات اینده ‌گفت:  دولت امنیت انتخابات در سطح بالا را تصمین‌می‌کند. هیات اجرایی به نحوی فعالیت می کند که زمینه ثبت نام برای همه تنوع های فکری مهیا شود.فکر می کنیم با تعامل با  شورای نگهبان انتخابات بزرگ و با شکوه برگزار خواهد شد. از محدود کردن ها لطمه دیدیم و نتیجه اش را در برخی نهادها دیدیم و از انتخابات بزرگ هیچ گاه اسیب ندیدیم.‌ جمهوری اسلامی مولود انتخابات بزرگ است.

ربیعی در خصوص واکنش ایران به بیانیه ی  اف ای تی اف گفت:  دولت به رایزنی خود ادامه می دهد. دولت همواره و از زاویه منافع ملی بر ضرورت اف ای تی اف تاکید کرده است. بیشتر کشور های جهان به اف ای تی اف ملحق شدند. مبارزه با پولشویی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است.‌ مثال های ساده ای می زنند که  در دل اف ای تی اف وجود ندارد. دلایلی که تاکنون مطالعه شده دلایلی نیست که کشور را به لیست سیاه ببریم. دولت نپیوستن به اف ای تی اف و سایر کنوانسیون ها را مغایر منافع ملی می داند. امیدواریم با هم‌فکری مجدد مانع از خود تحریمی کشور شویم.

او در خصوص خبر مرخصی فریدون و پاسخ به این سوال که ایا فشار افکار عمومی باعث بازگرداندن او به زندان شده است؟ گفت: رییس جمهور و دولت بر فرایند پرونده فریدون دخالتی نداشته اند و حتی صحبت در حد ساده هم صورت نگرفته البته این امر به معنای تایید مفاد پرونده نیست. فریدون به پرونده خود اعتراض دارد و امیدواریم‌ مانند یک شهروند با او برخورد شود. در خصوص بیرون امدن او اطلاعی ندارم و فقط توییت میزان را دیدم که ایشان در زندان هستند.

ربیعی گفت: در چند روز گذشته سند خودور در ستاد اقتصادی دولت مورد بحث قرار گرفت و تصمیمات خوبی اتخاد شد. مقرر شد شیوه های تقویت خودروسازی و ارتقا کیفیت و عمل به تعهدات در مقابل خریدار در بخش کوتاه مدت این سند دیده شود و در بخش دیگر، شیوه وا گذاری خودروسازی مشخص شد. این سند به بهبود خودرو سازی و پاسخ دادن به نیازهای داخلی کمک می کند.  بنا بر تصمیم این جلسه، ۱۱۱۷ نفری که برای خرید کامیون ثبت نام‌ کردند. این افراد به فهرست ثبت نام کنندگان خودرو های فرسوده اضافه شدند.‌

ربیعی گفت: رییس جمهور منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا به وظایف خود عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.

ربیعی گفت: اگر ‌روحانی در اجرای اصول قانون اساسی پیشنهاد هایی می دهد در خصوص مفاد همین‌ قانون اساسای است. رییس دولت از صیانت از دولت و ملت سخن‌ می گوید. آنچه رییس جمهور بیان کرده یک تذکر و یاداوری به نهادهای قانونی است.

ربیعی درباره موضع دولت درخصوص بازداشت "روح‌الله زم" و نقش فرانسه در این بازداشت، اظهار کرد: به عنوان سخنگوی دولت روز چهارشنبه نظر دولت را در این باره اعلام کردم. لازم است تاکید کنم رئیس‌جمهوری و دولت از هرگونه تلاش دستگاه‌های امنیتی برای حفظ ثبات و امنیت کشور و مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه که درصدد ایجاد ناامنی روانی و تحریک مردم به شورش هستند، استقبال کرده و حمایت می‌کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اولیه سرویس‌های بیگانه در خدمت گرفتن این افراد فروپاشی ذهنی در جامعه انقلابی ایران است، تصریح کرد: لازم است در داخل کشور هم مراقبت کنیم تا افراد و جریان‌های سیاسی در مسیر فروپاشی ذهنی و ناامیدسازی مردم حرکت نکنند. بنابراین هم رئیس‌جمهور و همه اعضای دولت از این اقدام خوب دوستان در سپاه حمایت می‌کنند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری نشست امنیتی دریایی در منامه بحرین با حمایت آمریکا و حضور رژیم صهیونیستی،  اظهار داشت: اخباری در این رابطه وجود دارد که ما هم آن را شنیده‌ایم. اما مساله اصلی این است که چگونه قرار است افرادی درباره امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند که حتی جسارت کافی برای معرفی خود را ندارند. رژیم صهیونیستی چنان با این منطقه بیگانه است که ناگزیر است نمایندگان خود را به صورت مخفیانه به این نشست اعزام کند.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی، عنصر مزاحم ناخوانده برای منطقه است و دیدگاه‌های آن برای ما و امنیت خلیج فارس کوچکترین اهمیتی ندارد. اما لازم است به برخی از کشورهای منطقه هم یادآور شویم که چگونه انتظار دارند با مشارکت دادن رژیمی که بیش از هر کشور دیگر به ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس پرداخته، بخواهند امنیت این منطقه را تامین کنند.  

سخنگوی دولت ادامه داد: این نشان دهنده اعتقاد ما به بی‌تجربیگی مقامات این کشورها در تشخیص راه درست امنیت و ایجاد آرامش در خلیج فارس است. ما بارها موضع خودمان را اعلام کرده‌ایم، امنیت در خلیج فارس بدون کشورهای منطقه امکانپذیر نیست و ایران حذف شدنی در تامین امنیت نیست.  

سخنگوی دولت عنوان کرد: البته ما علائم مثبتی را نیز از سوی دیگر داریم که این تمایل کار به ایران برای تامین امنیت منطقه در میان کشورهایی که بعضا مواضع نامناسبی هم داشتند که در آنها هم به وجود آمده است و این علائم به نفع علائم منطقه است.

ربیعی در ادامه به لایحه تعارض منافع اشاره کرد و گفت: این لایحه مهم در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است به مجلس ارسال شده و در گام های بعدی شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد.  

وی یادآور شد: پیش از این نیز لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود. ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی، ساختارمند ریشه ای و جامعه محور است.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز