رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:

ما در جاده یک طرفه‌ای هستیم که نمی‌توانیم، پالرمو و cft را قبول نکنیم/ دروازه‌های کشور را نمی‌توان بست

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۵:۳۳:۲۸
کد خبر: ۹۱۵۸۴۰
ما در جاده یک طرفه‌ای هستیم که نمی‌توانیم، پالرمو و cft را قبول نکنیم/  دروازه‌های کشور را نمی‌توان بست
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد که ما در جاده یک طرفه‌ای هستیم که نمی‌توانیم، پالرمو و cft را قبول نکنیم.

«بهرام شکوری»، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص لزوم تصویب پالرمو و cft گفت: برجام و این موضوعات به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند. اگر همه این ها در کنار یکدیگر اتفاق نیفتد، برای کشور عارضه‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: ما در جاده یک طرفه‌‌ای هستیم که نمی‌توانیم، پالرمو و cft را قبول نکنیم. اتصالات بانکی ما به دلیل قبول نکردن این سازوکارها برقرار نیست و تبعات نپذیرفتن این معاهدات نیز در بلاک لیست قرار گرفتن کشور است. اگر بخواهیم دوباره ارتباطی بین ما و کشورهای خارجی برقرار شود، باید برای خارج شدن اسم ایران از بلاک لیست شروع به مذاکره کنیم.

شکوری با بیان اینکه باید نگاه حاکمیت به مسائل تغییر کند، اظهار کرد: نمی‌شود دروازه های کشور را بست و با دنیا قطع ارتباط کرد. دیپلماسی خارجی کشور ما با توجه به اینکه هم اکنون در موقعیت برتری قرار دارد، باید برای حل مشکلات تلاش کند. ما به لحاظ نظامی و همچنین نفوذ منطقه ای که شاهدش هستیم باید روابط خود را با دنیا ترمیم کنیم. یکی از مسائلی که می‌تواند کشور را نجات دهد تا ارتباط بانکی ما با دنیا برقرار شود، این است که به معاهدات بین المللی پایبند باشیم.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما اگر بخواهیم ارتباط بانکی خود را با بانک‌های دنیا برقرار کنیم باید منشا پول‌هایی که جابجا می‌شود را معلوم کنیم. یک زمانی برای کشور خودمان نیز این شفافیت مالی مهم نبود و شاید، مفاسد اقتصادی که امروز شاهد آنها هستیم به دلیل عدم شفافیت و روندهای فسادزا بوده است؛ متاسفانه اگر پولی به حساب شما بیاید هیچ‌کس نمی‌گوید که این پول را از کجا آورده‌اید؟

شکوری تشریح کرد: اگر fatf و سایر معاهدات بین المللی امضا می‌شد، خیلی از آدم‌هایی که امروز تحت عنوان سلطان فلان و فاسد اقتصادی شناخته می‌شوند، امروز را نمی‌دیدند چراکه جلوی روندهای فسادزا همان ابتدای امر گرفته می‌شد.

او اظهار کرد: عددهایی بزرگی در حساب‌های بانکی جا به جا می‌شود. حال شاید عده‌ای بگویند هنوز با وجود تصویب این معاهدات توسط کشورهای غربی تجارت زن، مواد مخدر و... انجام می‌شود اما این مسئله را باید پذیرفت که اگر این محدودیت‌ها نبود، چه اتفاقی رخ می‌داد. هرچه شفافیت بیشتری داشته باشیم برای کشور بهتر است.

شکوری مطرح کرد: البته این مسئله نیز وجود دارد که اگر دنیا می‌خواهد ایران این مسائل را بپذیرد باید تحریم‌های خود را بردارد. ما باید به صورت برد-برد به این مسائل نگاه کنیم تا بتوانیم از پتانسل‌های موجود در کشور استفاده کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز