وزارت دفاع عراق:

نظامیان آمریکا نباید بیش از یک ماه در عراق بمانند

۱۳۹۸/۰۸/۰۳ - ۰۹:۵۲:۰۸
کد خبر: ۹۱۵۹۹۹
نظامیان آمریکا نباید بیش از یک ماه در عراق بمانند
وزارت دفاع عراق تأکید کرد: بغداد به واشنگتن اجازه نمی‌دهد که نیروهای نظامی خود را که از سوریه وارد این کشور شده‌اند، بیش از یک ماه درعراق نگه دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سخنگوی وزارت دفاع عراق شامگاه گذشته (پنجشنبه) بیانیه‌ای درباره حضور نظامیان تروریست آمریکایی در خاک این کشور صادر کرد.

«یحیی رسول» سخنگوی نظامی وزارت دفاع عراق گفت دولت این کشور به آمریکا اجازه نمی‌دهد که نیروهای نظامی آن در عراق بیش از یک ماه باقی بمانند.

رسول به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج شده بودند، در حال حاضر در داخل منطقه کردستان عراق حضور دارند.

وی همچنین توضیح داد که بر اساس جدول زمانی که دولت عراق آن را تعیین کرده است، نیروهای آمریکایی می‌بایست از عراق خارج شوند.

سخنگوی وزارت دفاع عراق در پایان خاطر نشان کرد که نظامیان آمریکایی با موافقت دولت عراق، از سوریه وارد عراق شده‌اند.

«حنین قدو» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق اخیرا خبر داد که 500 نظامی آمریکایی، پس از خروج از سوریه، وارد کردستان عراق و استان نینوی شده‌اند.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز یکشنبه گذشته گفت که احتمالا هزار نظامی آمریکایی، پس از اینکه از شمال سوریه خارج شدند، وارد غرب عراق شوند.

اسپر برای رایزنی درباره حضور نظامیان آمریکا در عراق، هفته جاری با نخست وزیر و وزیر دفاع عراق دیدار و با آنان، این مسئله را بررسی کرد.

نخست‌وزیر عراق ساعاتی قبل از دیدار با اسپر، گفته بود که کشورش به نیروهای آمریکایی اجازه نداده است که در خاک عراق بمانند.

عبدالمهدی با بیان اینکه حضور هرگونه نیروی خارجی در اراضی عراق باید با موافقت دولت این کشور صورت بگیرد، گفت که بغداد اقدامات قانونی لازم در این زمینه را در سطح قانون بین‌الملل انجام خواهد داد.

در همین ارتباط، «کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق اواخر مهر ماه گذشته گفت که نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه، پس از خروج از این کشور، به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق منتقل خواهند شد.

وی تصریح کرد که نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های این کشور در استان‌های الانبار و صلاح الدین مستقر خواهند شد و در این زمینه، دولت آمریکا نیز به آنان چراغ سبز نشان داده است.

این نماینده عراقی تأکید دارد که واشنگتن از رهگذر انتقال نیروهای خود به عراق در تلاش است بار دیگر عناصر تروریستی داعش را به عراق بازگرداند و آنان را در صحرای الانبار (غرب عراق) اسکان دهد.

 

نظر شما