با هشدار نسبت به عواقب بی ثباتی در کشور؛

ائتلاف مالکی خواستار مشت آهنین علیه مخلان امنیت شد

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۲۲:۳۱:۰۲
کد خبر: ۹۱۶۶۹۵
ائتلاف مالکی خواستار مشت آهنین علیه مخلان امنیت شد
ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق، خواستار تشدید اقدامات دولت و اجرای مقتدرانه نظم و قانون در کشور و بکارگیری مشت آهنین علیه حمله کنندگان به مردم و برهم زنندگان امنیت در کشور شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در پی حوادث خشونت بار عصر جمعه در هفت استان جنوبی عراق که به حمله و آتش زدن دهها مقر حزبی و دولتی و کشته و زخمی شدن دهها تن شد، ائتلاف دولت قانون روز شنبه با بیانیه ای از عادل عبدالمهدی نخست وزیر خواست هر چه سریعتر فرمان های قاطعانه برای برقراری نظم و امنیت در کشور و همچنین حفاظت از جان شهروندان در برابر اقدامات خصمانه افراد نفوذی در اعتراضات، صادر کند. 

در این بیانیه آمده است: در سایه شرایط حساسی که کشور عزیز ما اکنون در آن بسر می برد و با توجه به ادامه اعتراضات اجتماعی، بار دیگر از جوانان عراقی که دنبال خواسته های مشروع خود هستند می خواهیم در چارچوب های مسالمت آمیز حرکت کنند و به دنبال برخی از افراد نروند که بر اساس طرح و برنامه های خارجی روز گذشته از تظاهرات مردم سوء استفاده کرده و دست به قتل و تخریب در چند شهر کشور زدند. 

بیانیه ضمن حمایت از خواسته های مشروع معترضان در تحقق اصلاحات مورد نظر، در عین حال از دولت عبدالمهدی خواسته است با مشت آهنین با کسانی که مخل نظام و امنیت هستند و به جان و مال مردم و دولت تعرض می کنند، برخورد کند چرا که - به نوشته بیانیه - این افراد مزدور دشمنانی هستند که از این طریق می خواهند به نهادهای حکومتی و منافع و مصالح عمومی و خصوصی ضربه بزنند. 

ائتلاف دولت قانون بر ضرورت حفظ هیبت و اقتدار دولت و تقویت نظم و ثبات و پیگیرد قانونی متخلفان تاکید کرده و خطاب به عبدالمهدی گفته است که در این راه همه ملت و نیروهای سیاسی پشت سر تو و نیروهای امنیتی خواهند بود. 

با وجود آرامش نسبی در بغداد در عصر جمعه، تظاهرکنندگان در هفت استان جنوبی عراق برغم وعده اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات در کنار بسته های اقتصادی از سوی عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، و نیز بیانیه هشدار دهنده آیت الله سیستانی در مورد بروز هرج و مرج و مداخله خارجی در این کشور، به خیابان ها آمدند و درگیری های شدیدی در برخی مناطق رخ داد. 

در جریان این اعتراضات خیابانی به دهها مقر مربوط به احزاب اسلامی و نیز ساختمان های دولتی حمله شد و در نتیجه به آتش کشیده شدن آنها دهها تن کشته و زخمی شدند.   

به گفته «هشام الهاشمی» تحلیل امنیتی و سیاسی عراق، این دور از تظاهرات ۳۲ کشته و سه هزار زخمی داشته و باعث آتش سوزی ۸۸ مقر حزب و گروه مقاومت و نهاد دولتی شده است و ۲۷ نفر نیز از این افراد براثر درگیری مسلحانه به قتل رسیده اند، هر چند این آمارها هنوز از سوی نهادهای رسمی تایید یا رد نشده است. 

از سوی دیگر گزارش های متعددی حاکیست که برخی افراد نفوذی درصدد به خشونت کشیدن تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق هستند و تاکنون نیز دست کم سه فرد مسلح نفوذی به داخل تظاهرات، بازداشت شده اند. 

دفتر آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز در بیانیه ای که روز جمعه در خطبه دوم نمازجمعه کربلا معروف به خطبه مرجعیت قرائت شد نسبت به عواقب اعتراضات خشن و رفتن کشور به سمت هرج و مرج و زمینه سازی برای مداخلات خارجی هشدار داد. 

برخی شخصیت های سیاسی مانند قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق و هادی العامری دبیرکل سازمان بدر به طور ویژه سفارتخانه آمریکا در عراق و نیز رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در آشوب های اخیر و به انحراف کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز به سوی خشونت متهم کرده اند.

در حالی که بغداد و بیشتر شهرهای عراق امروز شنبه ساعات نسبتا آرام و کم حادثه ای را از نظر کم و کیف اعتراضات خیابانی پشت سر گذاشته است، از ساعاتی چند ساعت پیش درگیری میان ماموران و تظاهرکنندگان در میدان تحریر بغداد بوجود آمد و بتدریج روند صعودی به خود گرفت. 

در حال حاضر درگیری های شدیدی میان دو طرف وجود دارد و تظاهرکنندگان از تلاش نیروهای امنیتی برای بیرون راندن آنان از میدان تحریر در منطقه باب الشرقی عراق و فاصله چند ده متری منطقه سبز در قلب بغداد هستند اما با مقاومت آنان مواجه شده اند و بخشی از معترضان نیز در میدان های الطیران و الخلانی و خیابان الرشید پراکنده شده اند. / 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز