ژان ایو لودریان خبر داد؛

احتمال آتش‌بس در جنوب یمن

۱۳۹۸/۰۸/۰۶ - ۱۹:۲۳:۱۹
کد خبر: ۹۱۷۲۷۸
احتمال آتش‌بس در جنوب یمن
وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه نشانه‌های مثبتی در جنوب یمن دیده می‌شود، از آتش‌بس احتمالی میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خبرگزاری رویترز نوشته است که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در سخنرانی خود در دانشگاه سوربون در ابوظبی گفت که برای اولین بار در چندین ماه گذشته، نشانه‌های مثبتی از جنوب یمن دریافت می‌شود.

لودریان تاکید کرد که عربستان از آتش‌بس احتمالی در جنوب یمن استقبال کرده است.

وزیر خارجه فرانسه همچنین پس از دیدار شیخ عبدالله بن زاید همتای اماراتی خود گفت که فرانسه برای تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس با امارات متحده عربی همکاری خواهد کرد.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان پنجشنبه گذشته از توافق قریب‌الوقوع میان دولت مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان) و نیروهای جدایی‌طلب شورای انتقالی جنوب یمن (مورد حمایت امارات متحده عربی) خبر داد.

الجبیر در گفت و گو با روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» گفت: توافق میان دولت (مستعفی) یمن و جدایی‌طلبان جنوب برای پایان دادن به درگیری بر سر قدرت در بندر عدن، به زودی اتفاق می‌افتد.

یک منبع محلی در استان عدن از ورود تجهیزات نظامی سعودی در نیمه‌شب چهارشنبه به عدن خبر داد.

این منبع مطلع که نامش ذکر نشده در  گفت وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که ده‌ها تن از نظامیان سعودی با یک هواپیمای نظامی وارد فرودگاه بین‌المللی عدن شدند.

به گفته این منبع، قرار است با عقب‌نشینی نظامیان اماراتی از عدن، تجهیزات و نیروهای اضافه دیگری از عربستان وارد این منطقه شوند.

بر اساس این گزارش، نظامیان سعودی و سودانی دوشنبه هفته گذشته گذشته فرودگاه بین المللی عدن را از نظامیان اماراتی تحویل گرفتند.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه مه ۲۰۱۷ (اردیبهشت/خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی شروع به کار کرد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است.

چند ماه گذشته درگیری‌هایی در عدن  رخ داد که طی آن رئیس عناصر شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از نیروهای تحت امر خود خواست به کاخ ریاست جمهوری «المعاشیق» که در دست نیروهای وابسته دولت مستعفی و فراری منصور هادی بود حمله کنند و کنترل آن را به دست بگیرند.

این درگیری ها  بیش از ۳۰۰ نفر کشته و زخمی بر جا گذاشت.

در همین راستا، منابع خبری طی هفته‌های گذشته اخباری درباره خروج نظامیان امارات از بخش‌هایی از یمن منتشر کردند.

 امارات ۳۱ خردادماه، ۲۰ دستگاه تانک خود را از عدن در جنوب یمن خارج کرد.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز