سردبیر روزنامه رأی الیوم:

منتظر انتقام سخت داعش باشید

۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۰۰:۵۷:۵۰
کد خبر: ۹۱۷۳۲۰
منتظر انتقام سخت داعش باشید
سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: چه بسا کشته شدن ابوبکر البغدادی یکی دیگر از دروغ‌های ترامپ و تکرار نمایش‌های پیشین اوست

به گزارش خبرگزاری برنا، سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: چه بسا کشته شدن ابوبکر البغدادی یکی دیگر از دروغ‌های ترامپ و تکرار نمایش‌های پیشین اوست تا به این ترتیب موقعیت خود را در مبارزات انتخاباتی تقویت کند؛ اما اگر این خبر واقعیت داشته باشد باید منتظر انتقام سخت گروهک داعش و احیای آن و سربر آوردن گروهی خشن‌تر از خاکستر البغدادی باشیم.
عبد الباری عطوان در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم نوشت: تا همین دیروز که ترامپ در نشستی خبری کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه داعش را در عملیات نظامی یگان‌های آمریکایی در منطقه باریشا در شمال ادلب اعلام کرد، نمی‌دانستم رئیس جمهور آمریکا هم بلد است خوب نمایش بازی کند. این مرد خود بزرگ بین ادعا کرد به پیروزی بزرگی نائل شده و گویی اتحاد جماهیر شوروی را در روز‌های عظمتش شکست داده است؛ همه حرکات او حساب شده بود و از قبل تمرین کرده بود، حتی چهره او هم همین را نشان می‌داد!
اطلاعاتی که ترامپ درباره عملیات ارائه کرد، از جمله کشته شدن البغدادی با منفجر شدن کمربند انفجاری اش به همراه ۲ همسر و ۳ پسرش در تونلی که برای حفاظت از وی آماده سازی شده بود، می‌تواند درست باشد یا نباشد، من در این باره تردید بسیاری دارم که تنها با شواهد و قرائن تصویری بر طرف می‌شود. حتی روس‌ها هم که ترامپ از همکاریشان در این عملیات تشکر کرده است، اظهار بی اطلاعی کرده و احتمال کشته شدن البغدادی را از پایه و اساس مشکوک دانسته اند، مقامات سوری نیز که رئیس جمهور آمریکا نامشان را به فهرست همکاران خود افزود و از حسن همکاری آن‌ها تشکر کرد نیز همه تلاششان بر این بود که اطلاعاتی درباره البغدادی به دست آورند و از همین رو اشاره ترامپ به نامشان را به سخره گرفتند. این را هم بگویم منطقه‌ای که البغدادی در آن ترور شد خارج از تسلط ارتش سوریه و تحت کنترل گروهک النصره است، شاید هم رئیس جمهور آمریکا حکومت و مخالفان سوری را با هم اشتباه گرفته است که البته چنین چیزی از او بعید نیست.
ترامپ یک دروغگوی حرفه ایست و بسیاری از اظهارات و توییت‌های او دروغ است، بعید هم نیست این نمایش ساخته و پرداخته او باشد، مثل نمایش مشابه دیگری که او درباره کشته شدن حمزه بن لادن پسر رئیس گروه القاعده ترتیب داد، بی آنکه حتی سند یا تصویری در تایید سخنان خود ارائه کند، زیرا او تلاش می‌کند با کسب هرگونه پیروزی افکار عمومی را از شکست طرح خود در سوریه منحرف کند و برای به دست آوردن دوست و طرفدار در مبارزات انتخاباتی، خود را یک قهرمان نشان دهد. این را هم فراموش نکنیم او همیشه با رئیس جمهور پیشین یعنی اوباما درگیر بوده است و تلاش می‌کند در هر چیزی از او تقلید کند، او بن لادن را کشت و این یکی البغدادی را.
وقتی آمریکایی‌ها عدی و قصی پسران صدام را کشتند برای اثبات این امر تصاویر آن‌ها را ارائه کردند و تلاش کردند تصاویری از نحوه اعدام پدر آن‌ها را پس از محاکمه‌ای صوری منتشر کنند. آن‌ها جنازه معمر القذافی رهبر لیبی را نیز برای نثار فحش و ناسزا و تماشا چند روزی در سردخانه میوه و سبزیجات قرار دادند تا اینکه جنازه اش بو گرفت، اما چرا از کشته شدن اسامه بن لادن، پسر و جانشینش حمزه و این آخری ابوبکر البغدادی که کشته شدنشان را جشن گرفته اند، هیچ سند و مدرکی به ما نشان نمی‌دهند؟ چه چیزی ورای این رفتار و حرکات نهفته است؟
ما بر اساس تجربه و بررسی‌هایی که از گروه‌های القاعده و داعش داشته ایم می‌گوییم روال کار این دو گروه این است که با انتشار بیانیه‌های رسمی و همراه با مستندات، از کشته شدن اعضای خود خبر داده و طبق قوانین برای تسهیل در تقسیم ارث، به خانواده شخص اطلاع می‌دهند و به همسران کشته شدگان اجازه می‌دهند در صورت تمایل پس از سرآمدن عده شان ازدواج کنند.
جالب اینجاست دولت اوباما و ترامپ برخلاف دولت بوش پسر، سرنوشت جنازه اسامه بن لادن و پسرش حمزه بن لادن و اکنون هم سرنوشت جنازه ابوبکر البغدادی را کاملا مخفی می‌کنند و تا به حال ما تصویری از آن‌ها ندیده ایم که عملا کشته شدن این افراد را ثابت کند و از مکان دفن آن‌ها هم اطلاع نداریم و همین نشان می‌دهد این دولت‌ها و سران آن‌ها می‌خواهند این مسئله را از شهروندان خود و همه کشور‌ها پنهان کنند و شاید برای درک واقعیت به چند ده سال زمان نیاز باشد.
فکر نمی‌کنم کشته شدن عواد البکری و ابوبکر البغدادی حتی اگر هم تایید شود، تاثیر چندانی بر گروهک داعش داشته باشد، به نظر من این فرد مسائل گروهش را مدیریت نمی‌کرد و تنها ویترین یا نمادی از این گروه بود و اگر حال و روز او به عنوان رئیس گروهی با بیش از ۷ هزار شهروند به مساحت ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع چنین بوده باشد، اکنون با فروپاشی آن و پراکنده شدن عناصر آن و نابودی الرقه در سوریه به عنوان نخستین پایتخت داعش و موصل دومین پایتخت این گروه و فرار بسیاری از نیرو‌های آن و به اسارت در آمدن حدود ۱۳ هزار نفر از آنان، چه حال و روزی دارد؟
البغدادی حتی ذره‌ای از کاریزمای نخستین معلمش بن لادن را هم نداشت. در طول ۴ سال از او تنها دو فایل صوتی و یک عکس منتشر شد، که اولی در سال ۲۰۱۴ هنگام اعلام تاسیس داعش بر فراز منبر مسجد نوری موصل و دومی آوریل گذشته بود که در آن نیرو‌های خود را به تداوم مبارزه پس از فروپاشی دولتش و انتقامجویی از آمریکایی‌ها و همپیمانانشان تشویق کرد.
طبق بیانیه‌های رسمی آمریکایی‌ها البغدادی تا به حال ۴ بار کشته شده است شاید هم این پنجمین بار باشد، از همین رو ترجیح می‌دهم روایت روس‌ها را باور کنم که در درستی این فیلم هالیوودی تردید دارند، زیرا روس‌ها همه روایت‌های پیشین را رد کرده اند و درستی این کارشان هم در عمل ثابت شده است.
عمر گروه داعش با پایان کار خونین البغدادی به سر نخواهد آمد و اگر فروپاشی گروه القاعده منجر به تشکیل دو گروه خون ریزتر و خشن‌تر یعنی النصره و داعش منجر شد، بعید نیست در ماه‌ها و سال‌های بعد همین اتفاق تکرار شود، به ویژه اینکه هنوز هم در عراق و سوریه و فراتر از این دو کشور در یمن، افغانستان و لیبی بستر مناسبی برای این امر وجود دارد.
پیش بینی می‌کنم در صورتی که پیروان البغدادی از کشته شدن او مطمئن شوند، عملیاتی انتقامجویانه در بیشتر نقاط جهان به ویژه غرب و آمریکا صورت بگیرد و برای آن‌ها البغدادی به اسطوره‌ای تبدیل شود، به ویژه اگر روایت آمریکایی‌ها واقعیت داشته باشد که می‌گویند: او حتی در خواب هم کمربند انفجاری به خود می‌بست و خود و ۳ پسر و ۲ همسرش را نیز همراه خود منفجر کرد تا به دست نیرو‌های مهاجم آمریکایی اسیر نشوند.
در مصاحبه‌ای که هنگام تالیف کتابم "خلافت اسلامی، خلافت دیجیتال" با یکی از اعضای گروه [داعش]داشتم، وی در پاسخ به این سئوال که در صورت شنیدن خبر ترور البغدادی مثل ترور بن لادن، چه واکنشی خواهد داشت، پس از سکوتی طولانی گفت: "انتقام کشته شدن رئیسش سخت و ویرانگر خواهد بود، زیرا داعش با مرگ او نابود نخواهد شد و فعالیت‌های خود را به طور زیر زمینی و پنهان ادامه خواهد داد، زیرا اینگونه قوی تر، خشن‌تر و آزادتر خواهد بود و از مشکلات معیشتی و هزینه‌های سنگین شهروندان خود رهایی خواهد یافت.
آیا اگر پنجمین روایت آمریکایی‌ها را بپذیریم و منتقل کنیم، چنین پیشگویی درباره آینده داعش و سربر آوردن آن از بین خاکستر جنازه رئیسش قابل باور است؟ با توجه به ائتلاف گسترده‌ای که این گروه را هدف گرفته است و چند کشور و در رأس آن‌ها آمریکا آن را هدایت می‌کنند، این تحول و قیام دوباره چقدر زمان بر خواهد بود؟ آیا به گفته خیلی‌ها آمریکا که به تشکیل این گروه و نابودی آن متهم است، یکی از عوامل اصلی احیای مستقیم یا غیر مستقیم این گروه است؟ برای این سئوال‌ها پاسخی ندارم و تنها باید منتظر بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز