چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

نامردنیوزها چرا و چگونه متولد می‌شوند؟/ ۷ دروغ بزرگ کریمی قدوسی

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۵:۱۶:۵۱
کد خبر: ۹۱۷۶۴۷
نامردنیوزها چرا و چگونه متولد می‌شوند؟/ ۷ دروغ بزرگ کریمی قدوسی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رئیس جمهور

«دکتر حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، صبح روز پنجشنبه گذشته تهران را به مقصد باکو ترک کرد تا هم در مورد روابط ایران- آذربایجان با همتای آذربایجانی خود به گفت‌وگو بنشیند و هم در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد شرکت و در دیدارهای جداگانه با سران برخی کشورها در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کند. همچنین برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از مهم‌ترین رویدادهایی بود که رئیس جمهور را راهی باکو کرد. اجلاسیه‌ کشورهای معروف به غیرمتعهدها هر سه سال یک بار برگزار می‌شود که امسال کشور آذربایجان میزبان بیش از 120 کشوری بود که عضویت این مجموعه بین‌المللی را دارند.

رئیس جمهور در این نشست مهم تاکید کرد: «در این شرایطِ آشفته، جنبش عدم تعهد به عنوان مجموعه‌ای که بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را در برمی‌گیرد، می­‌تواند به نمایندگی از ملّت‌های عضو و جامعه‌ بشری، پیش‌گامِ یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کنونی جهان، در چارچوب قانون‌گرایی، پایبندی به تعهدات بین‌المللی، اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری باشد. امروز، شاهد درگیری­‌های منطقه‌­ای­ در کانون‌هایی چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان هستیم. تنها راه برون رفت از این بحران‌­ها، احترام به حق ملّت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، سامان‌دهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم، و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفتگوست. سلطه‌ آمریکا بر نظام مالی بین‌المللی این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده تا طی دهه‌های گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر، به کرّات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل، که عمدتاً از اعضای جنبش عدم تعهد هستند، سوءاستفاده کند و با اعمال تحریم‌­های مختلف، دسترسی کشورها به سیستم مالی بین‌المللی را محدود نماید. این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادی‌های مشروع ملّت‌های مستقل است و جنبش عدم تعهد می‌تواند گام‌های مهمی برای بی‌اثرکردن این ابزار بردارد.

راه خارج‌کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا، پایبندی بین‌المللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه‌ خدمات بانکی و توسعه‌ بهره‌گیری از رمزارزهاست. البته، این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داد‌ه‌اند.»

همچنین حسن روحانی در حاشیه این اجلاس با رئیس جمهور آذربایجان، رئیس اداره مسلمانان قفقاز، روسای جمهور ونزوئلا، پاکستان، کوبا، رئیس جمهور موقت الجزایر و نخشت وزیر بنگلادش و مالزی دیدار کرد.

چهره هفته؛ اسحاق جهانگیری

اختلاف نظر درباره FATF، CFT و پالرمو در کشور پایان ندارد. هربار که این موضوع مطرح می شود به دنبال آن سیل موافقت‌ها و مخالفت‌ها به راه می‌افتد و همه این کش و قوس‌ها در حالی است که گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF با انتشار بیانیه‌ای فقط تا فوریه 2020 یعنی چهار ماه دیگر و برای آخرین بار به ایران مهلت داده تا قوانین خود را بر اساس روند این سازمان تغییر دهد. این بار صحبت‌های «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، صدای منتقدان را بلند کرد و بهانه به دست آنها داد. جهانگیری در سخنانی تاکید کرد: «خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح اف FATF و CFT در جلسه سران قوا و تأیید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.»  

مجمع تشخیص مصلحت نظام که قرار بود نهادی باشد تا اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان را حل و فصل کند در طول یک سال گذشته آن هم در موضوع بررسی موضوع FATF خودش به یکی از محل‌های اختلاف تبدیل شده است. حالا بعد از اظهارات جهانگیری، مجمع تشخیص مصلحت نخستین واکنش را به این صحبت‌ها نشان می دهد و هرگونه تائید رهبری درباره لوایح را رد می کند.

اما پس از بالا گرفتن اختلافات درباره این لوایح توییت «علیرضا رحیمی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، موج جدیدی را به راه انداخت. او در توییتر خود نوشت: «پس از درج شروط پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس به لایحه دولت، همه مخالفین ازجمله آقای ذوالنوری درکمیسیون امنیت به سی اف تی رای مثبت دادند. درصحن نیز سی اف تی با همین شروطی که منافع ایران را تامین می کند تصویب شد. اظهارات اخیر آقای ذوالنوری درخصوص اثرات منفی اف ای تی اف بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا اثر حقوقی.» این اظهارات رحیمی در حالی مطرح شد که «مجتبی ذوالنور»، نماینده مردم قم در مجلس، از مخالفان سر سخت این لوایح است.

نماینده مردم قم در مجلس اخیرا در گفتگویی عنوان کرده بود: «اینکه می‌گویند ضرورت اداره کشور با CFT است در واقع یک ادعای بی‌مدرک، بی‌دلیل و ناصواب است. اتفاقا اگر CFT و دیگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود اداره کشور به مراتب سخت‌تر می‌شود.»

سوژه هفته؛ اظهارات امام جمعه مشهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با کنایه به حسن روحانی گفت: «امروز روزی نیست که به قراردادی به نام برجام که با دشمن بستیم، افتخار کنیم و بگوییم به ما احترام می‌گذارند. هیچ‌کس روی کره زمین شما را به‌خاطر برجام احترام نمی‌کند. اگر احترام می‌کنند به‌خاطر جرات شماست و به‌خاطر اینکه توانستید پهپاد آمریکایی را بزنید شما را احترام می‌کنند. برای اینکه کشتی انگلیسی را توانستید بگیرید شما را احترام می‌کنند نه به‌خاطر برجام. کسی به‌خاطر برجام شما را احترام نکرده است.»

سخنان اخیر خطیب نماز جمعه مشهد در حالی است که واضح‌ترین دستاورد برجام که در چند ماه آینده رخ می‌دهد، پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؛ به‌نحوی‌که پمپئو و هوک مدام نسبت به این دستاورد برجام به هم‌پیمان‌های خود هشدار می‌دهند.

البته این سخنان با انتقادهای بسیاری از فعالان سیاسی روبه‌رو شد و بعد از آن این بحث درگرفت که چرا از تریبون‌های مختلف علیه دولت قانونی این کشور، تاخته می‌شود.

«محسن غرویان»، استاد حوزه و دانشگاه، در این باره به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «طرح این سخنان از تریبون نماز جمعه درست خلاف نظرات رهبر معظم انقلاب است، امام جمعه‌ای که نظراتی را خلاف نظر رهبری طرح کند، مشروعیت ندارد. مقام معظم رهبری جامعه را به وحدت، انسجام و پشتیبانی از دولت دعوت می‌کند. این آقایان مگر روی منبرها نمی‌گویند جامعه را دو قطبی نکنید؟ اما حرف‌هایی که خودشان مطرح می‌کنند عین دوقطبی بودن است؛ پس فردی که عاملان ایجاد دوقطبی در کشور را لعنت می‌کند، در وهله اول خودش را لعن و نفرین می‌کند چراکه خود این فرد با صحبت‌هایش جامعه را دوقطبی کرده و اختلاف ایجاد می‌کند.»

همچنین «داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا گفت: «شکل‌گیری هجمه علیه رئیس‌جمهور از طرف مخالفان تند و افراطی تا حدودی طبیعی است. جا دارد این سوال را مطرح کنم؛ چه وقتی هجمه علیه رئیس‌جمهور نبوده است؟ چه در دوره اول و چه در طول دوره دوم یعنی از سال 92 تا به امروز هجمه‌ها همواره وجود داشتند. تجربه ثابت کرد برجام به نفع کشور و ملت ایران است. وقتی اصلی‌ترین مخالف کشور و دشمن ایران، یعنی آمریکا از برجام خارج شد این نشان داد برخلاف آنچه که مخالفین روحانی می‌گفتند، منافع آمریکا با برجام تامین نشده بود. استراتژی مخالفان مشخص نیست آیا آنها با برجام دلواپس هستند یا بدون برجام؟ آنچه که هست ما یک نگاه تخریب را در طیف مقابل دولت می‌بینیم که این طیف تخریبی برای نابود کردن ملت خوب است اما از دل این سازندگی شکل نمی‌گیرد که منافع ملت و کشور را تامین کند.»

حاشیه هفته؛ نامه پدر روح الله زم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز 22 مهرماه در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم»، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب "آمدنیوز" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی، خبر داد.

از وقایع دی ماه ۱۳۹۶ نام آمدنیوز بر سر زبان‌ها افتاد. هرچند پیش از آن و با بازداشت برخی خبرنگاران در داخل ایران به دلیل ارتباط با آمدنیوز، موضوع روح‌الله زم و کانال او بحث‌برانگیز شده بود اما بعد از آشوب‌های ۹۶ بود که آمدنیوز به‌عنوان یک کانال دردسرساز زیر ذره‌بین قرار گرفت؛ کانالی که با صراحت مردم را دعوت به اغتشاش می‌کرد. این دستگیری واکنش های داخلی و خارجی بسیاری در پی داشت. آخرین واکنش درباره این دستگیری را پدر روح الله زم، طی بیانیه ای منتشر کرد.

محمدعلی زم با انتشار بیانیه‌ای مشارکت خانواده خود، در دستگیری مدیر «آمد نیوز» را تکذیب کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «برخلاف ادعای قصه‌پردازان دروغگو، هیچ‌یک از اعضای خانواده در تمهید شرایط و مقدمات سفر و دستگیری روح‌الله مشارکت نداشته اما همه ما، خاضعانه بر خود لازم می‌دانیم نسبت به الطاف و راهبری‌های رهبرِ همیشه‌ بزرگوار و فرزانهٔ خود و عزیزان زحمتکش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متشکر باشیم و از حضرت ایشان و سپاه محترم و همه اشخاص گرامی حقیقی و حقوقی که در یکی، دو سال اخیر، ناجوانمردانه مورد اتهام و آزار کانال بی‌حساب‌وکتاب، مفتضح و بی‌اخلاق «آمدنیوز» قرار گرفته‌اند، به سهم خود، عذرخواهی نموده و از همه بزرگواران برای روح‌الله زم، طلب بخشش و حلالیت کنیم.»

جنجال هفته؛ کریمی قدوسی

ادعاهای کذب «محمدجواد کریمی قدوسی»، نماینده مردم مشهد در مجلس، درباره بازداشت‌هایی در حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با پروژه آمدنیوز، توسط همه حاکمیت تکذیب شده است؛ از سخنگوی قوه قضاییه گرفته تا سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس جمهور.

تا به امروز کریمی قدوسی 7 دروغ بزرگ را متوجه اعضای دولت کرده اما مشخص نیست چرا مدعی‌العموم به اظهارات او ورود نمی‌کند. از جمله ادعاهای دورغ او به ترتیب، رایزنی دولت با مراجع برای مذاکره با آمریکا، مذاکره دولت با آمریکا در عمان، فیلترینگ اینستاگرام، تماس رئیس‌جمهور با MI6، رفتنی بودن ظریف و استعفای زنگنه، در اختیار داشتن فایل صوتی از حسین فریدون و سکونت آیت‌الله لاریجانی در منزل تشریفاتی است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اخیرا در حساب توییتر خود با طرح ادعایی نوشت: «دو نفر از خبرنگاران و ادمین‌های تلگرامی آمدنیوز و رسانه‌های زنجیره‌ای که در سال 95 و 96 دستگیر شدند، ‌اعتراف کردند با یکی از وزرا وقت ارتباط مستقیم داشته و از آقای واعظی، وزیر ارتباطات وقت، کمک مالی دریافت می‌کرده‌اند.»

این در حالی است که «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در گفت‌وگو با خبر آنلاین از قوه قضائیه در خواست کرده نسبت به ادعای این نماینده مجلس برخورد کند.

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رسانه‌ای، رئیس‌جمهور، نیز در توییتر خود نوشت: «1- نامردنیوزها چرا و چگونه متولد می‌شوند؟ 2- چگونه و به چه اخباری دسترسی پیدا می‌کنند و چگونه دروغ می‌سازند؟ 3- چرا افراد حقیقی و حقوقی دانسته آنها را بازی می‌دهند یا ندانسته از آنها بازی می خوردند؟ 4- هزینه این بازی‌های خطرناک برای ملت چقدر است؟ 5- چه باید کرد تا این بازی‌ها تمام شود؟»

دروغ هفته؛ فوت دختر سفیر ایران در روسیه، استعفای وزیر جهاد کشاورزی  

به‌دنبال برخی خبرها درباره علت فوت دختر جوان سفیر ایران در روسیه، حسن یونسی، برادر همسر مهدی سنایی، گفت: «برای ما و خانواده ایشان هم هنوز ابعاد این حادثه روشن نیست که بتوان توضیحی در مورد آن داد. برای ما هم سوال است که با وجود تکذیب از سوی سفارت ایران در روسیه، برخی رسانه‌های خارجی با چه انگیزه‌ای چنین خبرهایی را منتشر کرده‌اند. متاسفانه این اتفاق ناگوار در جایی اتفاق افتاده که برای ما امکان تحقیق و پیگیری دقیق و رفع ابهامات فراهم نیست.»

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک علت فوت دختر سفیر ایران در روسیه به دلیل سکته مغزی را، رد کرده بود.

***

تکذیب حمله به کنسولگری ایران در کربلا معلی

هفته جاری و پس از بالا گرفتن اعتراضات در عراق، برخی تصاویر مبهم در فضای مجازی منتشر و در آن ادعا شده بود، کنسولگری ایران در کربلا مورد تعرض قرار گرفته است. «میرمسعود حسینیان»، سرکنسول ایران در کربلای معلی، گفت: «پائین کشیده شدن پرچم ایران از ساختمان نمایندگی ایران در کربلا صحت ندارد. معترضان فقط پرچم عراق را در دیوار پشتی ساختمان آویزان کردند و هیچگونه تعرضی به نمایندگی کشورمان نشده است.»

***

خبر استعفای «محمود حجتی»، وزیر کشاورزی، یک روز پس از تائید بازداشت «خلیل آقایی»، رئیس سازمان جنگل‌ها، منتشر شد. «سیدعلی محقق»، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت کشاورزی، در اولین واکنش اعلام کرد: «وزیر جهاد کشاورزی استعفا نکرده و همچنان به کار خود ادامه می دهد. به‌دنبال این اظهارنظر نیز، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای، استعفای وزیر جهاد کشاورزی را تکذیب کرد.

خبر هفته؛ کشته شدن البغدادی، بازداشت رئیس سازمان زندان‌ها

پس از اینکه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی خبر از یک اتفاق بزرگ داد، در ادامه نیوزویک در گزارشی مدعی شد ابوبکر البغدادی در پی حمله نیروهای آمریکایی به کاروان سرکرده گروهک داعش، جلیقه انتحاری خود را فعال و خود را منفجر کرده است. طبق ادعای نیوزویک در این انفجر، دو همسر البغدادی هم کشته شده اند.

در همین حال رویترز نوشت یک مقام آمریکایی حمله موفقیت آمیز به کاروان البغدادی را تائید کرده ولی حرفی از کشته شدن البغدادی نزده است.

در ادامه تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد؛ سازمان اطلاعات این کشور در تعیین مکان اختفای البغدادی کمک کرده است. این عملیات یک ساعت و نیم به طول انجامیده و در جریان آن البغدادی و همراهانش کشته شدند. این عملیات توسط ۸ بالگرد آمریکایی در نخستین ساعات روز یک شنبه صبح در محل اختفای البغدادی در ادلب صورت گرفت.

در ادامه «فرهان حق»، سخنگوی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفت که این سازمان قادر به تایید ادعای آمریکا مبنی بر کشتن شدن البغدادی نیست و اینگونه ادعاها باید از سوی مقام‌ها متعددی که در منطقه حضور دارند، تایید شود. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد این خبر را به صورت رسمی تایید نمی کند.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز در اینستاگرام خود در واکنش به این خبر نوشت: «اکنون این سئوال مطرح است که چرا بن‌لادن و البغدادی هر دو در آستانه انتخابات آمریکا کشته می‌شوند تا از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات مورد استفاده قرار گیرد.»

***

چندی قبل در پی انتشار اخباری مبنی بر محکومیت «کارگران معترض هفت تپه» به حبس‌های سنگین هجده سال و ... حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، با صدور دستوری ویژه در خصوص احکام صادره در این پرونده‌ها از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب دستور داد به سرعت و تحت نظارت رییس کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد.

 در همین راستا در هفته جاری سپیده قلیان، عاطفه رنگریز، ساناز الهیاری، زینب امیری و چند نفر دیگر از بازداشت شدگان هفت تپه با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.

در ادامه هم  اسماعیل بخشی،‌ کارگر بازداشتی نیشکر هفت تپه، با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

«محمدعلی ابطحی»، یک عضو مجمع روحانیون مبارز، در واکنش به این اتفاق در توییتر خود نوشت: «به کوری چشم دشمنان تصمیم غلط گرفتن به همان اندازه بد است که به دستور دشمنان تصمیم گرفتن. اینکه قوه قضائیه فعلی به خاطر رو کم کنی مخالفینی که اصرار به آزادی زندانیان داشتند، آزادی آنها را به تاخیر نینداخت، نشانه استقلال است و نه ضعف. آزادی زندانیان کارگری امر قابل تقدیری است.»

***

«رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شد.» این همان خبری بود که روز 6 آبان‌ماه درحالی که اغلب ارگان‌ها و سازمان‌ها در تعطیلات به سر می‌بردند، منتشر شد.

خبری که تا ساعاتی در گرو تائید‌ و تکذیب‌ها بود و نهایتا «عباس سمیعی» مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، در گفتگویی گفت: « آقای آقایی روز یکشنبه برای پاره‌ای از توضیحات به قوه ‌قضائیه رفته بود. البته ما درباره بازداشت وی هیچ اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم بازداشت شده‌اند یا خیر. موضوعی که آقای آقایی در ارتباط با آن فراخوانده شده بود، به سازمان جنگل‌ها ربطی ندارد.» البته خبرگزاری ایسنا و چند خبرگزاری دیگر، عنوان اتهامی آقایی را «ارتشا» عنوان کرده‌اند.

***

پس از ۱۲ روز اعتراض مردمی و تظاهرات خیابانی در لبنان، بعد از ظهر روز سه شنبه «سعد الحریری»، نخست وزیر این کشور، با اعلام این که به بن بست رسیده است، استعفای خود را تقدیم «میشل عون»، رییس جمهور این کشور، کرد.

سخنرانی حریری در زمان استعفا یک دقیقه بیشتر طول نکشید. به نظر می رسید که نخست‌ وزیر لبنان پس از 13 روز اعتراض حرف چندانی برای گفتن به مردم کشورش نداشت و با اعتراف به اینکه به بن‌بست رسیده اعلام کرد که پست‌ها می آیند و می روند و آنچه مهم است، ماندن میهن است. همچنین حریری در صفحه توییتر خود نیز اعلام کرد که به درخواست معترضان استعفا داده است.

این دومین بار در دو سال گذشته است که لبنان شاهد استعفای سعد حریری است. او در آبان‌ماه 1396 نیز پس از سفری ناگهانی و از پیش‌ اعلام نشده که به عربستان داشت در حالی که همچنان به بیروت بازنگشته بود در شبکه العربیه متعلق به خاندان سعودی حاضر شد و استعفای خود را اعلام کرد؛ استعفایی که گفته شد تحت فشار محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، صورت گرفته بود و با سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض و میانجیگری او، حریری به بیروت بازگشته و استعفای خود را پس گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز