رئیس دفتر رئیس جمهور:

گام چهارم را برمی‌داریم/ صدا و سیما در مورد لوایح FATF یک طرفه عمل می‌کند

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۱:۳۹:۵۹
کد خبر: ۹۱۷۷۳۴
گام چهارم را برمی‌داریم/ صدا و سیما در مورد لوایح FATF یک طرفه عمل می‌کند
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اگر در مذاکرات و رفت آمدهایی که جریان دارد اتفاقی نیفتد قطعا گام چهارم را در زمان مقرر برمی‌داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره برداشته شدن گام چهارم ایران گفت: کمیته ای، موضوع گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران را بررسی می کند. اگر در مذاکرات و رفت آمدهایی که جریان دارد اتفاقی نیفتد قطعا گام چهارم را در زمان مقرر برمی‌داریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره مواضع ایران در خصوص  اتفاقات عراق و لبنان گفت: با وجودیکه هم آمریکا، هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی روی خواسته های ‌مردم سوار شده و هم فضای مجازی را کنترل می‌کنند، هم خط می دهند و هم از نظر مالی حمایت می کنند، این وضعیت به ضرر مردم لبنان و عراق است. وضعیت کنونی عراق و لبنان مطلوب نیست.

او درخصوص علت مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در مالزی اظهار کرد: این اتفاق فقط محدود به مالزی نیست در برخی از کشورهای دیگر هم برای حساب‌های دانشجویان این اتفاق افتاده و به خاطر مشکلاتی است که در اثر تحریم به وجود می‌آید. خوشبختانه با رایزنی سفارتخانه و وزارت خارجه بسیاری از اینها باز شده است و انشاء الله رایزنی خواهیم کرد تا این مسئله هم حل شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر مهلت گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای تصویب کنوانسیون‌های مرتبط با اف ای تی اف اظهار داشت: موضع دولت روشن است. اعتقاد ما بر این است و به صراحت هم اعلام کردیم. هرچند امروز از طرف فشارهایی که آمریکا وارد می‌کند، بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی نمی توانند آن طور که می خواهند کار کنند و محدودیت‌هایی برای تحریم و روابط بانکی ما به وجود آمده است. ما قطعاً اینها را موقت می‌دانیم و فکر می‌کنیم دیر یا زود این تحریم‌ها رفع می‌شود، موانع بانکی ناشی از تحریم برداشته خواهد شد و بانک‌های ما همانند گذشته باید با بانک‌های دنیا کار کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: دولایحه از چهار لایحه‌ای که به مجلس رفته، تصویب شده و سومین لایحه پالرمو بود که مجلس آن را تصویب کرده شورای نگهبان هم هیچ اشکالی نگرفته است.  هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام یک ایرادی به این لایحه گرفته، و لایحه به مجمع برگشته است.  مجمع بر اساس آئین‌نامه داخلی باید ظرف یک سال به آن رسیدگی می کرده و اگر در مدت زمان یک سال رسیدگی نمی‌شده به نظر قبلی شورا برمی‌گشته است.

واعظی ادامه داد: این لایحه در این یک سال رسیدگی نشده و الان برگشته است. اکنون هم معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و هم بسیاری از حقوقدانان اعتقادشان بر این است که این لایحه الان تبدیل به قانون شده و  رئیس جمهوری می‌توانند آن را برای ابلاغ بفرستند. به اعتقاد ما باید از فرصت استفاده کنیم و نگذاریم که خودمان، خودمان را تحریم کنیم.

او در پاسخ به کسانی که می‌گویند با تصویب لوایح مربوط به FATF اطلاعات کشور به خارجی‌ها داده می شود، گفت: کسانی که این سخنان را بیان می کنند اصلا روابط خارجی و بانکی را نمی‌دانند، الان هم در خرید و فروش‌هایی که در حال انجام است در همین حد هم اطلاعات تبادل می شود و این اطلاعات خیلی مانع کار نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: کسانی که الان مانع شده اند یا تبلیغ می کنند که این لوایح نباید تصویب شود باید روشن با مردم صحبت کنند و مسئولیت عدم تصویب این لوایح را بپذیرند.

او با بیان اینکه متاسفانه صدا و سیما یک طرفه عمل می کند، گفت: صدا و سیما مواضع دولت و سخنان موافقان - چه حقوق‌دان‌ها و دانشگاهی‌ها را - پخش نمی‌کند. بلکه بیشتر سخنان افراد خاص که مخالف هستند یا خود آنها بخشی را به عنوان مستند تولید می‌کنند و ویژه و هر آن چه که دلشان می‌خواهد را آماده و پخش می کند و حتی سخنان رئیس جمهوری را بخش بخش منتشر می‌کند که کار صحیحی نیست.

واعظی تصریح کرد: برای موضوعی که ملی است باید بیطرفانه و ملی برخورد کنیم و با مردم صریح و روشن صحبت کنیم تا کسانی که مخالفت می‌کنند، بدانند (کارشان) به نفع آینده کشور نخواهد بود.

نظر شما