سخنگوی دولت:

بگذاریم نهادهای تخصصی درباره فیلم ها قضاوت کنند

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۳:۲۵:۲۲
کد خبر: ۹۱۷۸۲۸
بگذاریم نهادهای تخصصی درباره فیلم ها قضاوت کنند
سخنگوی دولت گفت: بهترین راه این است که قضاوت و تصمیم‌گیری در مورد فیلم‌ها را به نهاد تخصصی خودش یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کنیم؛ بگذاریم خود وزارت ارشاد بگوید که این فیلم قابل اکران است یا خیر.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توقیف اکران فیلم خانه پدری گفت:  نمی خواهم قضاوت کنم اما رسانه رشته من است. کیانوش عیاری کارگردان برجسته ای است که این مسائل اجتماعی را بیشتر کار می کند. برش زدن به این مسائل و پرداختن به آسیب های اجتماعی برای حل آن است.  

وی ادامه داد: چندی پیش در سینما حقیقت بزرگداشتی برای عیاری برگزار شد که برای وی سخنرانی کردم. فکر می‌کنم بهترین راه این است که قضاوت و تصمیم‌گیری در مورد فیلم‌ها را به نهاد تخصصی خودش یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کنیم این بهترین تصمیم است بگذاریم خود وزارت ارشاد بگوید که این فیلم قابل اکران است یا خیر.

سخنگوی دولت یادآور شد: اگر تصمیم گیری را از حوزه های تخصصی به سایر حوزه ها ببریم با نوعی آشفتگی روبرو می شویم. صحنه ای در این فیلم است که بگوییم که مثلاً به اعتبار ما لطمه می زند اما بردن این فیلم‌ها به حوزه‌های تخصصی به اعتبار ما بیشتر لطمه می زند.

ربیعی اظهار داشت: وزیر ارشاد با کارشناسان، مسائل اجتماعی و حوزه هنری را در نظر می‌گیرند حرف من این است که بگذاریم دستگاه تخصصی به موضوع بپردازند و این بهترین کار است.

سخنگوی دولت در ادامه به تشریح مصوبات امروز هیات دولت پرداخت و گفت: امروز چند مصوبه داشتیم و چند موضوع مهم نیز در جلسه هیات دولت مورد بحث قرار گرفت. یکی از مصوبات ما، سامانه جامع مدیریت تضامین و شیوه کار آن بود که مورد تصویب قرار گرفت.  

وی ادامه داد: مسئولیت سامانه جامع مدیریت تضامین با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. این سامانه به نحوی تعریف شده است که تمام شرکت‌های دولتی، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مورد تضامینی که اتخاذ می‌کنند، از چارچوب‌های واحد پیروی کنند که بار مالی مشخص آن در آینده نیز مدنظر گرفته شود. این سامانه تضامین را منطقی می‌کند و هم بار مالی تصمیمات را برای سال‌های آینده پیش‌بینی‌پذیر کرده و از ایجاد بار مالی بیشتر جلوگیری می‌کند.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور مصوبه دیگر جلسه امروز هیات دولت را تجارت اموال فرهنگی، تاریخی و هنر اعلام کرد و اظهار داشت: ما قانون حفظ آثار ملی را داریم. در ماده ۱۷ آن قانون، به این امر پرداخته شده است. در این رابطه، بی‌سامانی وجود داشت و قاچاق انجام می‌شد. شیوه‌های شبه قاچاق و نیمه‌قانونی برای دور زدن قانون وجود داشت و موجب می‌شد این آثار به فروش برسند.  

ربیعی با بیان اینکه دستورالعمل لازمه برای پایان دادن به این امر امروز در هیات دولت به تصویب رسید، تصریح کرد: هم شیوه‌های حراج شده و هم فرهنگی، هنری و تاریخی مجاز مشخص شده‌اند. چگونگی اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دائمی مشخص شده‌اند. شرایط شرکت‌ها و افراد متقاضی مطرح شده است. زمان مجوز هم پنج ساله در نظر گرفته شده گه متناسب با عملکرد آنها این امر انجام شود.  

وی افزود: تجارت در این زمینه‌ها می‌تواند وجود داشته باشد اما قطعا باید از قاچاق و غارت اموال فرهنگی، تاریخی و هنری عظیم مردم پیش‌گیری شود.  

سخنگوی دولت با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان خاطرنشان کرد: این قانون سرفصل‌های مختلفی را دارد که دولت یازدهم به مجلس ارائه کرد و مجلس هم آن را به تصویب رساند. ما معمولا در هر جلسه هیات دولت، یک بخش از این قانون را تصویب می‌کنیم. کمک هزینه ارتقای کارآیی افراد دارای معلولیت به میزان شدت معلولیت و نوع معلولیت مشخص شده است.  

وی با بیان اینکه براساس این آیین‌نامه، کارفرمایانی که افراد معلول را - با طبقه‌بندی‌هایی که در این رابطه وجود دارد - به کار بگیرد، به آنها کمک خواهد شد، گفت: بخشی از مزد این افراد از سوی دولت به کارفرمایان پرداخت می‌شود. امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان دولت برای اجرای قانون جامع معلولیت اعتبار تخصیص داده است و این مرحله اول کار است. به عبارتی، در کنار پرداخت حق بیمه معلولان، بخشی از مزد معلولان هم با توجه به شرایط‌شان، از سوی دولت داده می‌شود و اقدامی است که می‌تواند به اشتغال معلولان کمک کند.

نظر شما