مطهری:

مشارکت بالای مردم در انتخابات مشکلات کشور را حل می‌کند

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۱۹:۲۲:۱۵
کد خبر: ۹۱۸۳۴۹
مشارکت بالای مردم در انتخابات مشکلات کشور را حل می‌کند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات، آثار داخلی و خارجی زیادی دارد و در حل مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار برنا، «علی مطهری» عصر پنجشنبه در نخستین کنگره حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: یکی از کاستی‌های ما کم‌توجهی به تحزب است که جلوگیری از ورود فرصت طلبان به حکومت و تسهیل حضور مردم در انتخابات از مزایای آن است. 

عضو فراکسیون امید مجلس، تعصب حزبی و از بین رفتن استقلال فکری اعضا را از آفت های تحزب عنوان کرد و گفت: اعضای احزاب باید مراقب این آفت باشند. 

مطهری ادامه داد: جمهوریت نظام با اسلامیت آن در تناقض نیست چرا که مردم ما مسلمان هستند و التزام به ایدئولوژی اسلام با حق حاکمیت مردمی که ۹۸ درصد مسلمان هستند، تناقضی ندارد. در قانون اساسی ما، توجه خوبی به مسأله جمهوریت و دموکراسی شده است. البته باید قبول کنیم که دموکراسی جمهوری اسلامی، دموکراسی مطلق مثل غرب نیست. ما مقید به احکام اسلام هستیم.

وی، مجلس را مظهر جمهوریت در قانون اساسی عنوان کرد و افزود: مجلس یکی از ارکان دموکراسی است و در قانون اساسی ما قدرت خوبی دارد ولی در عمل، این طور نیست.

این نماینده مجلس درباره مسائلی که موجب محدود شدن بعد جمهوریت نظام اسلامی شده نیز گفت: تاسیس برخی شوراهایی که در قانون اساسی وجود ندارد مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از مصادیق آن است. این شوراها به جای مجلس و مردم قانونگذاری می کنند. اینها به هر حال مسائلی است که به تدریج ایجاد شده و این شوراها کارهایی می کنند که در واقع وظایف مجلس یا قوه قضائیه را تحت الشعاع قرار می دهند.

وی ادامه داد: مثل شورای عالی امنیت ملی که درباره موضوعی تصمیم می گیرد که باید قوه قضائیه درباره آن تصمیم گیری کند. اینها آفت‌هایی است که ما دچارش هستیم. یا مثلا ورود قوه قضائیه در جاهایی که قانون وجود دارد به استناد مشاهده جرم یا احتمال وقوع جرم که معمولا چنین اقداماتی توسط دادستان‌ها انجام می‌شود.

مطهری به حضورش در هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: من دو تا مثال عرض می کنم، یکی مسئله هیات نظارت بر مطبوعات که خودم سال‌ها عضو آن بودم. بالاخره این هیات یک هیات کارشناسی است و هفت عضو کارشناس دارد از حوزه علمیه، از وزارت ارشاد، از مجلس، از قوه قضائیه، از وزارت علوم، از شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... و اینها درباره مطبوعات تصمیم می گیرند و بعد می بینیم که یکدفعه دادستان وارد می شود و کار خودش را انجام می دهد. اینها همه محدود کردن جمهوریت است.

وی افزود: به طور مثال، کارگروه تشخیص مصادیق جرایم رایانه ای که یک کارگروه تخصصی است، تصمیماتی می‌گیرد و می بینیم دادستان مثلا می آید درست مقابل آن تصمیم، تصمیم دیگری می گیرد. اینها چیزهایی است که جمهوریت ما را محدود می کند.

مطهری به مسئله نظارت استصوابی نیز اشاره کرد و گفت: یا مسئله نظارت استصوابی در این شکلی که دارد اجرا می شود کاملا مسئله جمهوریت را محدود می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که حزب جمهوریت ایران اسلامی در مسیر رفع این کاستی‌ها و آفت‌ها تلاش کند.

این نماینده مجلس درباره حضور در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیز اضافه کرد: شما را به شرکت در انتخابات و اهمیت دادن به شرکت در آن توصیه می کنم. به هر حال، آثاری در سطح دنیا خواهد داشت و به بهبود وضعیت فعلی ما بسیار کمک خواهد کرد. اگر مردم ما در انتخابات آینده مشارکت بالایی داشته باشند بسیار به حل مشکلات داخلی و اقتصادی ما کمک می‌کند و کسانی که احیانا معتقدند که شرکت نکنیم و فایده ای ندارد، اشتباه می کنند. ان شاءالله همه شرکت کنند و به تلاش ادامه دهند.


 اگر احزاب قوی باشند مجلس محل کارآموزی نمی‌شود

محسن مهرعلیزاده  استاندار پیشین اصفهان و فعال اصلاح طلب هم در این مراسم گفت: وقتی امام می خواست اسمی را برای نظام انتخاب کند فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد و ایشان بر هر دو بعد تاکید داشتند.
وی با بیان این که بخشی از مشکلات کشور به خاطر رعایت نکردن جمهوریت نظام است، ادامه داد: بعد از ۴۰ سال هنوز در مورد مسائل اقتصادی، اشتغال و دیگر زمینه‌ها با ایده‌آل‌ها فاصله داریم. 
مهرعلیزاده به نبود شاخص و ساختار برای پاسخگو کردن مسئولان اشاره کرد و افزود: هیچ شاخصی برای تعیین مصادیق خدمات مسئولان نداریم و معلوم نیست کجا و چه کسانی باید این شاخص‌ها را تعیین کنند. 
استاندار پیشین اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سوال که چرا مجلس از کفایت لازم برای حل مشکلات برخوردار نیست، اظهار داشت: دلیل آن این است که مسائل در احزاب پخته نمی‌شوند و کادرهای ساخته شده و متخصص وارد مجلس نمی شوند. در حالی که اگر احزاب قوی شوند مجلس محل کارآموزی نمی‌شود. 
مهرعلیزاده گفت: اگر بر اساس اصولی که در دنیا هست، افراد در چارچوب حزبی رشد کنند و به مجلس بروند پاسخگو خواهند بود. 
وی تاکید کرد: حزب با وحدت منافاتی ندارد و تمرین مردم سالاری است و می‌تواند جامعه را رشد دهد.
این فعال سیاسی از احزاب خواست برای حل مسائل جوانان به ویژه اشتغال اندیشه و برنامه تولید کنند.

اندیشه توسعه عادلانه گمشده امروز کشور است

همچنین در این مراسم فرشاد مومنی استاد دانشگاه گفت: مشکل کشور ما کمبود احزاب نیست بلکه احزاب کیفیت ندارند و پاسخ‌های روش مند برای حل مشکلات کشور ارایه نمی‌کنند. 
وی به اهمیت سازمان دادن به مردم در قوانین کشور اشاره کرد و افزود: با وجود اتفاق نظر درباره اهمیت سازمان‌یابی مردم اما در این‌باره حساسیت وجود دارد. 
مومنی به سازمان‌یابی مردم علیه رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۵۴ رژیم پهلوی فکر می‌کرد همه سازمان ها را از بین برده است اما مردم به سرعت سازمان یافتند و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. 
این استاد دانشگاه با بیان این که با فقر اندیشه ای در زمینه تحزب و سازمان دهی مردم رو به رو هستیم، اندیشه توسعه عادلانه را گم شده امروز کشور ارزیابی کرد و گفت: با حساسیت زدایی از ربا و از بین رفتن قباحت آن مواجه هستیم در حالی که هیچ عنصری به اندازه گسترش بنیان های ربوی در جلوگیری از توسعه عادلانه مقصر نیست. 
مومنی تصریح کرد: رانت، ربا و فساد در جلوگیری از توسعه عادلانه مقصر هستند و لازم است احزاب برای از بین بردن آنها تولید فکر و برنامه‌ریزی کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز