ام‌القصر و میدان نفتی مجنون به دلیل اعتراضات نیمه تعطیل شدند

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۸:۴۸:۰۲
کد خبر: ۹۱۹۰۹۷
ام‌القصر و میدان نفتی مجنون به دلیل اعتراضات نیمه تعطیل شدند
بندر و میدان نفتی مهم و راهبردی در جنوب عراق و در استان بصره به دلیل اعتراضات و تحصن ها نیمه تعطیل شدند.

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، گزارش ها حاکیست که بعد از تلاش دیروز جمعه نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که در صدد تحصن در دروازه اصلی بندرام القصر بودند، تظاهرکنندگان از بامداد امروزشنبه بار دیگر در این مکان تجمع کرده و فعالیت اقتصادی را در این بندر مهم عراقی به حال نیمه تعطیل درآورده این در حالیست که بخشی از تظاهرکنندگان نیز در برابر میدان نفتی مجنون تجمع کرده و خیمه تحصن زده اند.

برخی از رسانه های عراق با انتشار تصاویری از بندر ام القصر، اعلام کرده اند که اکثر کشتی ها از بیم حمله احتمالی تظاهرکنندگان خشمگین در حال ترک کردن این بندر هستند امری که باعث توقف فعالیت کامل این شاهراه اقتصادی عراق شده است.

برخی رسانه ها نیز از تجمع ها و تحصن های اعتراضی بخشی از مردم در این بندر ایراد گرفته و آن را به ضرر اقتصاد عراق دانسته و از وجود دست های پنهان برای هدایت اعتراضات به این مکان خبر داده اند.

پاره ای گزارش ها حاکیست که عده ای از تظاهرکنندگان بعد از موج خشونت هایی که علیه برخی از مقرها و ساختمان های دولتی و احزاب سیاسی در اوائل هفته گذشته ایجاد کردند اینک در تحول جدید، درصدد فلج کردن اقتصادی عراق هستند.

عده ای از تظاهرکنندگان که از آنها به عوامل خشونت طلب داخل تظاهرات مسالمت آمیز عراق یاد می شود، تهدید کرده اند که درصدد تخریب خط آهن عراق هستند تا به زعم خود مانع فرار رهبران سیاسی عراق شوند.

تاکنون فرودگاه های بین المللی بغداد، نجف و بصره به رغم موج اعتراضی جاری در عراق به فعالیت خود ادامه داده و تظاهرات ها نتوانسته است بر فعالیت آنها خللی ایجاد کند.

این درحالیست که تحصن اعتراضی در دروازه اصلی میدان بزرگ مجنون در استان بصره برای دومین روز پیاپی ادامه یافته است و فعالیت این میدان بزرگ نفتی را به حال تعطیل درآورده است.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق از تظاهرکنندگان در بصره خواسته است که به اماکنی که برای تظاهرات تدارک دیده شده پایبند باشند و از تعرض و آسیب زدن به تاسیسات و دارایی های عمومی و بنادر که مهمترین منابع درآمدزای اقتصادی عراق هستند، خودداری کنند.

این کمیسیون اعلام کرده است که براثر متفرق کردن تحصن اعتراضی مردم در دروازه اصلی بندرام القصر توسط نیروهای امنیتی در روز گذشته، ۱۲۰ نفر زخمی شده که همگی در بیمارستان شهر ام القصر بستری شده اند.

همزمان با این تظاهرات و تحصن ها در دروازه اصلی بندر ام القصر و میدان نفتی مجنون، جمعی از تظاهرکنندگان نیز در برابر ساختمان استانداری بصره دست به تحصن زده اند.

بندر ام القصر در ۶۰ کیلومتری جنوب بصره واقع شده و دارای ۱۲ سکوی اصلی و ۸ سکوی فرعی است که علاوه بر اینکه یکی از مرزهای مهم آبی عراق برای واردات کالا به شمار می رود بیشترین نفت این کشور از طریق این بندر به خارج صادر می شود./

نظر شما