عقب نشینی در کار نیست؛

زنجیره IR-۶ در آستانه تزریق اروانیوم

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۸:۴۲:۳۵
کد خبر: ۹۱۹۱۹۷
زنجیره IR-۶ در آستانه تزریق اروانیوم
با نزدیک شدن موعد تزریق گاز اورانیوم به زنجیره 30 تایی سانتریفیوژهای IR-6، ایران پیام صریح عقب نشینی نکردن از اجرای گام‌های کاهش تعهدات برجامی خود را به اروپا ارسال می کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا، به نقل از روزنامه خراسان، شامگاه سیزدهم شهریور که رئیس جمهور کشورمان آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران را با موضوع تحقیق و توسعه اعلام کرد، این را هم گفت که این گام مهم ترین اقدام ایران در کاهش تعهدات خود است. همان زمان یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی به خراسان گفته بود که تزریق گاز اورانیوم به زنجیره 30تایی از سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 مهم ترین بخش از گام سوم خواهد بود که می تواند تا 10 برابر ماشین های فعلی غنی سازی اورانیوم داشته باشد. 22مهرماه گذشته نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خبر از تزریق گاز UF-6 (هگزا فلورید اورانیوم) به زنجیره 30 تایی IR-6 ظرف سه هفته آینده داد. این هفته موعد زمانی وعده صالحی است و احتمالا به زودی باید شاهد این اقدام مهم در چارچوب گام سوم و آغاز رسمی تست گرم این زنجیره مهم و راهبردی در تولید نیمه صنعتی سانتریفیوژهای پیشرفته ایرانی باشیم.

ایران 20فروردین امسال زنجیره 20تایی این ماشین را در حالی رونمایی کرد که زنجیره 10 تایی را نیز حفظ کرده بود، اقدامی که با اعتراض طرف اروپایی روبه رو شد اما ایران از خلأهای قانونی برجام استفاده کرده بود و جای اعتراض برای اروپا وجود نداشت و حالا در راستای گام سوم خود  می خواهد زنجیره 30 تایی IR-6 را نیز گازدهی کند. طبق برجام ایران می توانست هشت سال و نیم پس از برجام یعنی در سال 1403این زنجیره را مورد تست قرار دهد اما بدعهدی های اروپایی در کنار نقض برجام آمریکایی باعث شد ایران کاهش تعهدات خود را به صورت گام به گام آغاز کند و بر این اساس ایران کاری را که باید حدود پنج سال دیگر انجام می داد، جلو انداخته است.  یک منبع آگاه در این خصوص به خراسان گفت: رفتن به سمت زنجیره 30 تایی از ماشین های IR-6 یک چالش سیاسی است و ما برای این که به طرف مقابل بفهمانیم این قدرت را داریم، چنین کاری می کنیم زیرا آن ها تصور می کردند ما این توان را از دست داده ایم و نمی توانیم با این سرعت بازگردیم. ضمن این که پیام خوبی برای مردم خواهد بود که به آن ها هم می گوییم ما می توانیم.
 
از سوی دیگر با آغاز گازدهی به زنجیره 30 تایی از IR-6 عملا 300سو به ظرفیت غنی سازی کشور اضافه می شود و این یعنی در مجموع علاوه بر 5060 سو ظرفیت غنی سازی تثبیت شده در برجام به همراه دو زنجیره 164 تایی از IR-2M و IR-4 و 10تایی از IR-5 که در گام سوم شروع به غنی سازی و جمع‌آوری ذخایر غنی شده کردند، به حدود 7500سو ظرفیت غنی سازی می رسیم که نشان از افزایش 50 درصدی این ظرفیت در دو ماه اخیر دارد. همچنین اهمیت دیگر موضوع آن جایی است که بدانیم مهم ترین گلوگاه و محدودیت برجام برای ساخت انبوه سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6  همین موضوع تست در زنجیره های 30تایی و بیشتر بوده که حالا متخصصان ایرانی می توانند با خیالی راحت، حداقل تا زمانی که طرف مقابل سر عقل نیامده، سرعت کار ساخت و تست ماشین های جدید را به صورت چشمگیری افزایش دهند.
نظر شما