یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

احراز صلاحیت‌ها بر عهده مردم است نه شورای نگهبان/ نظارت استصوابی باعث کاهش کارآمدی دستگاه‌ها شده است

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۲۳:۵۲:۲۶
کد خبر: ۹۱۹۴۴۵
احراز صلاحیت‌ها بر عهده مردم است نه شورای نگهبان/ نظارت استصوابی  باعث کاهش کارآمدی دستگاه‌ها شده است
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: رد صلاحیت‌‌ها براساس قانون وظیفه شورای نگهبان و احراز صلاحیت‌ها براساس روح قانون اساسی و حق حاکمیت مردم بر عهده مردم است.

«محمد کیانوش‌راد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این گفته علی مطهری مبنی بر اینکه نظارت استصوابی از ورود برخی افراد کارآمد جلوگیری می‌کند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در مورد این که نظارت استصوابی عملا از یک سو به عاملی برای ناامیدی مردم و کاهش کارآمدی دستگاه‌های اجرایی و تقنینی منجر شده است، هیچ شک و شبهه‌ای نیست. در این خصوص حقوقدانان، سیاستمداران، مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس تاکنون بارها و بارها سخن گفته‌اند که تکرار آن‌ها ملال‌آور شده و این ملال‌آوری به ناامیدی مردم منجر شده است.

او افزود: اگر در حال حاضر فقهای شورای نگهبان در این مسئولیت قرار گرفته‌اند و اگر قوای نظام جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی شکل گرفته‌، صرفا و منحصرا به دلیل خواست عمومی مردم در تعیین چنین نظام سیاسی بوده است. بدین ترتیب مردم ولی نعمت مسئولان نظام جمهوری اسلامی هستند و باید بالاتر از همه مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی از حق تعیین سرنوشت خویش برخوردار باشند.

این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: از این رو نظارت استصوابی به گونه‎ای که در حال حاضر مورد عمل شورای نگهبان قرار گرفته در واقع نوعی دخالت در اراده مردم است. وظیفه شورای نگهبان، رد صلاحیت افراد، آن هم مطابق با قانون است نه اینکه به تشخیص صلاحیت و احراز صلاحیت نمایندگان بپردازد. رد صلاحیت‌‌ها براساس قانون وظیفه شورای نگهبان و احراز صلاحیت‌ها براساس روح قانون اساسی و حق حاکمیت مردم بر عهده مردم است.

کیانوش‌راد در مورد رد شدن کاندیداها به علت عدم احراز صلاحیت نیز اظهار کرد: احراز صلاحیت برعهده مردم است. شورای نگهبان صرفا می‌تواند این گونه اظهارنظر کند که بر مبنای دلایل محکمه پسند و قانع‌کننده، کاندیدای مورد نظر قادر به ورود به مجلس نیست. همان‌گونه که برای تصدی هر پست دیگری نیاز به وجود شرایطی است. شورای نگهبان وظیفه تشخیص موارد خلاف را که مانع ورود کاندیدا به مجلس می‌شود را داراست. اکثر رد صلاحیت‌ها بر مبنای سلیقه‌های سیاسی بوده است.

نظر شما