وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در مقابل رفتار دوستانه با آمریکا جز عدم عمل به تعهد دریافت نکرده‌ایم

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۱۹:۱۹:۱۵
کد خبر: ۹۱۹۶۶۰
در مقابل رفتار دوستانه با آمریکا جز عدم عمل به تعهد دریافت نکرده‌ایم
صفارهرندی گفت: خصومت آمریکا علیه ایران امروز به اوج خودش رسیده است و در مقابل رفتار دوستانه که نسبت به آمریکا نشان داده‌ایم، جز عدم عمل به تعهد دریافت نکرده‌ایم.​

محمدحسین صفارهرندی عصر یکشنبه در همایش "امضایی که دیگر تضمین نیست" در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی سال ۵۹ علیه ایران، افزود:  این تحریم‌ها فشار زیادی را به دولت وارد کرد، اما دولت وقت با صلابت و هیبت مسائل را حل و فصل و کشور را اداره کرد تا روزی که آمریکایی‌ها از تحریم منصرف شدند و خریداران نفت مقابل شرکت ملی نفت ایران به صف شدند.

وی با اشاره به اینکه ایران حتی پس از تسخیر لانه جاسوسی نیز به رابطه با آمریکا ادامه داد، اظهار داشت: اما در فروردین ماه ۵۹ آمریکا تصمیم به قطع رابطه با ایران گرفت و نیروهای انقلاب نیز از قطع رابطه استقبال کردند و این تنها موردی بود که بین گروه‌های مختلف حتی نهضت آزادی نیز در این خصوص اتفاق نظر وجود داشت.

صفارهرندی ادامه داد: با وجود طی کردن این مسیر، همچنان رهبری معتقد بودند که ما تا ابد نمی‌خواهیم با کشوری قطع رابطه کنیم بلکه می‌خواهیم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، اما این آمریکا بود که به خصومت علیه انقلاب عمق بخشید.

وی با بیان اینکه نسخه انقلاب به ما یاد داده است که در برابر زیاده‌خواهان قدرتمند ظاهر شویم، گفت: امروزه معادله میان ما و آمریکا عوض شده است و آمریکا دیگر ما را تهدید نمی‌کند و این ما هستیم که قدرتمندانه جواب مزدوران را می‌دهیم.

صفارهرندی با اشاره به کارنامه سیاه آمریکا در مواجهه با ایران در طول دوران‌های مختلف، اظهار داشت: طبق اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند مسیر انقلاب را به سمتی که خودشان می‌خواستند هدایت کنند و حتی روی مطبوعات ما اثرگذاری‌هایی داشتند تا اسم امام را که در ذهن مردم جایگاه خاصی داشت، کمرنگ کرده و نام اشخاص دیگری مانند جبهه ملی، مهندس بازرگان، سازمان‌های چریکی، مجاهدین خلق و حزب توده را پررنگ کنند.

وی تشریح کرد: با وجود سابقه بد آمریکا در مواجهه با ایران، به هیچ عنوان قطع رابطه دائمی از ناحیه انقلاب، مدیریت عالی انقلاب و شورای انقلاب مطرح نبود.

صفارهرندی به رسمیت نشناختن نظام جمهوری اسلامی ایران، صدور بیانیه و وضع تحریم‌ها در سال ۵۸ و ضد حقوق بشر خواندن رفتارهای ایران را از اولین تحرکات آمریکا علیه جمهوری اسلامی تازه تاسیس ایران برشمرد که بعدها حرکاتی از جنس کودتای ۲۸ مرداد ترتیب و تلاش‌هایی برای بازگرداندن شاه انجام دادند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این آمریکا بود که در دوران جنگ با فیلمبرداری از حرکات نظامی ما و مخابره آن به صدام، اقداماتی را علیه ایران انجام داد و به جنگ هوایی و دریایی با ایران پرداخت.

صفارهرندی با بیان اینکه دوستان اصلاح طلب ما و کسانی که در مجلس سوم بودند ۱۳ آبان را به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری کردند، گفت: اما به یک باره این افراد قربان صدقه آمریکا رفته و می‌گویند آمریکا قدرتمند است و ما چاره‌ای جز مذاکره نداریم.

وی افزود: در دوره اصلاحات نیز با این ذهنیت که اگر ادبیات خود را در مقابل کشورهای قدرتمند عوض کنیم، چنین و چنان رفتاری با ما می‌ شود، از آبراهام لینکلن به عنوان شهید یاد کردند ، اما چند سال بعد آمریکا ما را به عنوان محور شرارت در دنیا معرفی کرد.

صفارهرندی با اشاره به رابطه ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، گفت: فاصله بین آمریکا و ایران در دوره وی عمق بیشتری پیدا کرد، اما میزان خصومت کمتر شد.

وی اضافه کرد: بخشی از رفتارهای احمدی نژاد را تایید کرده و حتما با بخشی از آن هم مخالف هستم، از اقتدار آن روز ایران در مقابل آمریکا جواب بهتری گرفتیم تا گردن کج کردن در مقابل آمریکا، اما احمدی نژاد هم از موضعش برگشت و تلاش کرد به آمریکا نزدیک شود که این نیز باعث تشدید تحریم‌ها شد.

صفارهرندی گفت: خصومت آمریکا علیه ایران امروز به اوج خودش رسیده است و در مقابل رفتار دوستانه که نسبت به آمریکا نشان داده‌ایم، جز عدم عمل به تعهد دریافت نکرده‌ایم.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز