وزیر امورخارجه آلمان:

اقدامات تازه هسته‌ای ایران برجام را به خطر می‌اندازد

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۲۰:۵۷:۵۲
کد خبر: ۹۲۰۲۳۹
اقدامات تازه هسته‌ای ایران برجام را به خطر می‌اندازد
هایکو ماس با ابراز نگرانی از اقدام ایران در راستای ساخت و کاربرد دستگاه‌های پیشرفته برای تسریع غنی سازی اورانیوم، گفته است که این اقدامات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان روز دوشنبه ادعا کرد که اعلام ایران در باره ساخت و کاربرد دستگاه‌های پیشرفته برای تسریع غنی سازی اورانیوم، توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان را به خطر می‌اندازد.

ماس در نشست خبری در بوداپست پایتخت مجارستان از تهران خواست به`پایبندی به این پیمان بازگردد.

وی در پاسخ به پرسشی در این باره مدعی شد: ایران سانتریفوژهای بسیار پیشرفته‌ای ساخته است که با این توافق (برجام) همخوانی ندارد. آنها (ایران) در اوایل سپتامبر اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای را اجرا نخواهند کرد که به نظر ما قابل پذیرش نیست.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه گفت که تهران اکنون از ۶۰ دستگاه سانتریفوژ پیشرفته آی آر - ۶ بهره می‌برد و دانشمندانش در تلاش برای ساخت سانتریفوژهای آی آر -۹ دارای توانایی غنی سازی اورانیوم با سرعت ۵۰ برابر نوع آی آر – یک هستند.

رویترز افزود: ایران از هنگام خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال گذشته (۲۰۱۸) و از سرگیری تحریم‌های واشنگتن بر تهران که شامل جلوگیری از صادرات نفت به منظور وادار کردن آن به مذاکره در باره پذیرش محدودیت‌های سخت‌تر بر برنامه هسته‌ای ایران است، به تدریج از تعهداتش به توافق هسته‌ای کاسته است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «مایا کاسیانچیچ» سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که توافق هسته‌ای «موضوع مربوط به امنیت ما، نه صرفا در سطح منطقه یا اروپا، بلکه در سطح جهانی است.»

وی در عین حال تاکید کرد که پایبندی اتحادیه اروپا به برجام به «پیروی کامل ایران بستگی دارد. »

صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز گفت که جمهوری اسلامی هر گونه سانتریفیوژ با هر میزان سویی می‌تواند تولید کند و دیگر از آستانه‌ها گذشته است.

وی با اشاره به بازدید خبرنگاران از سالن تحقیق و توسعه سایت شهید احمدی روشن افزود: پیش از برجام پنج ماشین سانتریفیوژ داشتیم که امروز سالن ما پر از ۱۶ نوع سانتریفیوژ نسل جدید است و تنها در ۲ ماه گذشته در سالن مذکور نصب شد و برخی از آنها از جمله آی آر ۹ با ظرفیت ۵۰ سو یا آی آر ۶ یا آی آر ۷ ساخته و در کنار سایر نسل‌های موجود کارگزاری شده است.

به گفته وی پیش از برجام ظرفیت عملیاتی نزدیک به ۱۱ هزار سو بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قرار نبود زنجیره ۳۰ تایی را اکنون راه اندازی کنیم، قرار بود بعد از این که کارها را در زنجیره ۲۰ تایی به سرانجام می‌رسانیم سه چهار سال بعد این کار انجام شود، اما در یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که این چالش را حتما به نمایش بگذاریم که توان و اراده جمهوری اسلامی ایران آن چنان است که اراده کنند به فوریت آن‌ها را عملیاتی می‌کنند و این کاری که همکاران ما انجام دادند، بزرگان این فناوری و نخبگان می‌دانند که چه کار بزرگی انجام شده است.

صالحی با اشاره به سه گام برداشته شده در دوران پسا برجام افزود: محدویت‌های مربوط به ذخایر اورانیوم و آب سنگین و سطح غنی سازی  و تحقیق و توسعه به تدریج کنار رفت و برخی سانتریفیوژها که برچیده شده بود با کمترین میزان تخریب دوباره نصب شد در حالی که آنها تصور داشتند دستکم ۱۰ درصد ماشین‌ها در فرآیند آسیب ببینند.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز