عضو کمیسیون انرژی در مجلس:

بزودی از خام فروشی جلوگیری خواهد شد/ شرایط برای صادرکنندگان نفت از طریق تنگه هرمز سخت خواهد شد

۱۳۹۸/۰۸/۱۷ - ۰۵:۵۱:۵۹
کد خبر: ۹۲۱۱۶۱
بزودی از خام فروشی جلوگیری خواهد شد/ شرایط برای صادرکنندگان نفت از طریق تنگه هرمز سخت خواهد شد
عضو کمیسیون انرژی در مجلس گفت: با ادامه این شرایط و تنش‌آفرینی‌هایی که در منطقه اتفاق خواهد افتاد، کمی شرایط را برای صادر کردن نفت از تنگه هرمز و خصوصا برای تأمین کنندگان نفت، سخت خواهد کرد.

«علی بختیار»، نماینده مردم گلپایگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص تاثیر اقدامات اخیر در حمله به نفتکش ایرانی و حوادث آرامکو بر نفت ایران گفت: در شرایط تحریم روندی متعادل را برای فروش نفت دنبال می‌کنیم که در این زمینه تجربه داریم و از آن برای صادرات نفت استفاده می‌کنیم. باید کشور به سمتی هدایت شود تا صادرات نفت به صفر برسد. باید سیاست‌های ابلاغی در قوانین برنامه و اسناد بالادستی و همینطور تأکیدات مقام معظم رهبری را برای جلوگیری از خام‌ فروشی دنبال کنیم و این مسیر را هم برای نفت و هم برای گاز، در پیش بگیریم.

او در ادامه بیان کرد: ایران بزرگ‌ترین منابع  هیدروکربنی و بزرگ‌ترین منابع گازی جهان را دارد. باید طرح پالایشگاه و پتروپالایشگاهی که مجلس در یکی، دو ماه گذشته ارائه داد را با هدف صنایع پائین دستی نفت و میعانات گازی گسترش دهیم تا بتوانیم، 2 میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی اضافه کنیم، آن هم نه با منابع صندوق توسعه و منابع دولت بلکه با همین نقدینگی که با هزار هزار میلیارد تن در اقتصاد ما سرگردان است.

بختیار مطرح کرد: طرح پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و کمیسیون انرژی و در صحن علنی تصویب شد. اذن مقام معظم رهبری نیز در این خصوص اتخاذ و مهر تائید شورای نگهبان هم بر این طرح زده شد. در حال حاضر  دولت در حال تصویب آیین‌نامه برای این طرح است. با اجرایی و عملیاتی کردن این طرح تحولی بزرگی در اقتصاد کشور و توسعه صنایع پایین دستی ایجاد می شود و از خام فروشی جلوگیری خواهد شد. این مسیری است که می‌تواند کشور را از شرایط تحریم نجات دهد. 

او ادامه داد: دائم ایران را تهدید به تحریم واردات بنزین می کردند اما امروز ما صادرکننده بنزین هستیم و واردات بنزین برای کشور یک مسئله نیست. حتما این مسیر را به گونه‌ای دنبال می‌کنیم که بتوانیم در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم و نیاز نداشته باشیم، مسیری که دولت و مجلس با همراهی و همگرایی همدیگر جلو بردند با مشکل مواجه شود.

بختیار در خصوص حملات به تاسیسات نفتی و اثر آن بر قیمت نفت خاورمیانه اینگونه اظهار کرد: بازار جهانی متأثر از تغییر و تحول است و هر گاه که منطقه‌ای دچار التهاب شود تغییراتی در قیمت نفت رخ می دهد. بخش زیاد تغییرات قیمت نفت متأثر از شرایط عرضه و تقاضا است. مسائل سیاسی، تحریم و حمله به نفت‌کش‌ها تأثیرات خودش را روی بازار نفت خواهد داشت اما موضوع عرضه و تقاضای نفت موضوع بسیار مهم‌تری است.

عضو کمیسیون انرژی گفت: شرایط آمریکایی‌ها را رصد می‌‌کنیم تا بتوانیم در داخل مجلس برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و تهدید‌های  سال‌های آتی را باید مدنظر داشت. در اوپک و نان اوپک دو کشور عربستان و روسیه، با حدود 10 میلیون بشکه‌ صادرات نفت، عضو هستند؛ یعنی عربستان و روسیه تأثیرگذارترین شرایط را در بازار عرضه و تقاضای نفت دارند ولی سهم تأثیرگذاری سازمان‌های صادرکننده نفت در این زمینه کمی تغییر و کاهش پیدا کرده  است. در  این یکی دو اتفاقی که در زمینه نفت‌کش‌ها و حمله به نفت‌کش‌ها افتاد، بازار نفت کمی تحت‌تأثیر شرایط قیمتی قرار گرفت و تحلیل‌های ما به این شکل است که با ادامه این شرایط و تنش‌آفرینی‌هایی که در منطقه اتفاق خواهد افتاد، کمی شرایط را برای صادر کردن نفت از تنگه هرمز و خصوصا برای تأمین کنندگان نفت، سخت خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز