کمبود سوخت در لبنان همزمان با سومین هفته اعتراضات مردمی

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۱۲:۳۲:۰۸
کد خبر: ۹۲۲۳۷۱
کمبود سوخت در لبنان همزمان با سومین هفته اعتراضات مردمی
در حالیکه اعتراضات مردمی در لبنان وارد سومین هفته می‌شود، بیروت پایتخت این کشور با کمبود سوخت مواجه شده و بسیاری از پمپ بنزین ها و مراکز سوخت رسانی تعطیل شده‌اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در شرایطی که اعتراضات در بیروت و برخی شهرهای دیگر لبنان همچنان ادامه دارد و این کشور با وضعت اقتصادی بحرانی روبه رو است، کمبود سوخت از روز گذشته (شنبه) موجب تعطیلی بسیاری از پمب بنزین ها در بیروت شده است و برخی دیگر نیز اعلام کرده اند تا پایان ذخیره موجود، سوخت را به مردم عرضه می کنند.

این در حالی است که  خرید سوخت از واردکنندگان آن در لبنان با دلار انجام می گیرد و در شرایط کنونی به دلیل کمبود دلار، پرداخت آن دشوار است .

تعطیلی بسیاری از پمپ بنزین ها در بیروت در حالی است که مصرف کنندگان لبنانی، بنزین را با لیره خریداری می کنند اما مالکان مراکز سوخت رسانی باید سوخت را با ارز دلار خریداری کنند. هر چند بانک مرکزی لبنان اعلام کرده است که تدابیری را برای جلوگیری از فروش دلار و خروج آن از کشور اتخاذ کرده است با وجود این دستیابی به دلار در بازار لبنان کار دشواری است و در این شرایط مالکان مراکز سوخت رسانی به تهیه دلار از بازار موازی و یا بازار سیاه متوسل شده اند.

روزنامه الجمهوریه در این خصوص نوشت: بحران کمبود سوخت از ماه سپتامبر گذشته و زمانی آغاز شد که به دلیل کمبود دلار، واردات سوخت با مشکل روبه رو شد و پس از آن برخی مراکز سوخت رسانی اعتصاب کردند و در ادمه این وضعیت بانک مرکزی با صدور ابلاغیه ای اعلام کرد، ۱۵ درصد بهای واردات سوخت با دلار و ما بقی با لیره پرداخت شود.

در همین ارتباط اتحادیه مراکز سوخت رسانی با بیان اینکه "درخواست کرده ایم خرید سوخت با لیره انجام گیرد، اعلام کرد، چنانچه مسئولان و بانک مرکزی راه حلی برای این وضعیت پیدا نکنند، مالکان مراکز سوخت رسانی  مجبورند  واردات فرآورده های نفتی را متوقف و تمام مراکز سوخت رسانی را تعطیل کرده و و خانه نشین شوند.

این در حالی است که بانک ها بعد از آنکه در پی اعتراض های مردمی تعطیل بودند در حالی فعالیت خود را از ابتدای هفته گذشته از سر گرفتند که محدودیت هایی را برای برداشت سپرده های ارزی (دلار) اعمال می کنند؛ اقدامی که موجب بروز نارضایتی و گاه برخوردهایی بین سپرده گذاران و کارمندان بانک ها شده است.

بنابر اعلام خبرگزرای رسمی لبنان در دیدار روز گذشته ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی با "میشل عون" رئیس جمهور لبنان ، سلامه تاکید کرد، سپردههای مشتریان بانک ها محفوظ است و سپرده گذاران نباید نگران باشند.

این در حالی است که شهروندان لبنانی نسبت به سپرده های خود در بانک ها نگران هستند و همین وضعیت موجب شد به محض باز شدن بانک ها تعداد زیادی از مردم برای برداشت سپرده های خود به بانک ها مراجعه کنند.

روزنامه الشرق الاوسط نیز در این خصوص نوشت: یک منبع در بانک مرکزی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت، چنانچه دولت به زودی تشکیل نشود، اوضاع کشور به سمت هرچه بدتر شدن پیش خواهد رفت.

تحصن مقابل منازل سیاستمداران در طرابلس

از سوی دیگر روزنامه الجمهوریه اعلام کرد، معترضان در طرابلس واقع در شمال لبنان در تکاپوی تحصن در برابر منازل مسکونی سیاستمداران هستند؛ اقدامی که هفته گذشته نمونه آن را در خیابان الحمراء واقع در مرکز بیروت و در مقابل منزل مسکونی "فواد سنیوره" نخست وزیر پیشین لبنان شاهد بودیم.

تحصن کنندگان با تجمع در مقابل منزل سنیوره ضمن محکوم کردن سیاست های او در زمان نخست وزیری (۲۰۰۹-۲۰۰۵) خواستار روشن شدن پرونده معروف به ۱۱ میلیارد دلار شدند. این پرونده موجب شده است سنیوره برای توضیح در خصوص آن به دادگاه احضار شود به ویژه اینکه گفته می شود مبلغ مزبور پیش از تصویب بودجه و به شکل غیرقانونی هزینه شده است.

اعتراضات مردمی در لبنان ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) آغاز شد و اکنون وارد سومین هفته خود شده است. در دومین هفته اعتراضات سعد حریری با اعلام اینکه به بن بست رسیده است از نخست وزیری استعفا کرد و یک روز پس از آن  از آمادگی برای نخست وزیری مجدد به شرط تشکیل دولت تکنوکرات خبر داد و سپس هفته گذشته اعلام کرد اصراری برای نخست وزیری ندارد. وی کسی را برای نامزدی نخست وزیری معرفی نکرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز