عضو حزب اتحاد ملت:

پس از دی ماه ۹۶ جریان اصلاح‌طلبی با چالش جدی مواجه شد/ با راه‌اندازی سامانه سرا، تصمیم‌گیری سه سطحی خواهد شد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۵:۲۸:۳۷
کد خبر: ۹۲۳۵۱۸
پس از دی ماه ۹۶ جریان اصلاح‌طلبی با چالش جدی مواجه شد/ با راه‌اندازی سامانه سرا، تصمیم‌گیری سه سطحی خواهد شد
عضو حزب اتحاد ملت گفت: شاید بتوان گفت بعد از حوادث دی ماه 96 و مرداد 97، جریان اصلاح‌طلبی به طور جدی با یک چالشی مواجه شد.

«محمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره استراتژی اصلاح‌طلبان و انسجام آنها برای حضور در انتخابات به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بعد از حوادث دی ماه 96 و مرداد 97، به طور جدی جریان اصلاح‌طلبی با یک چالش مواجه شد؛ مبنی بر اینکه چرا نتایج انتخابات 96 و انتخاب دولت، را دنبال نکرده است و در سال94 با اعتدالیون اصولگرای اعتدالی ائتلاف کرده است. در واقع مدت‌ها است که اصلاح‌طلبان در  جلسات مختلف در فضاهای سیاسی، دانشگاهی و رسانه‌ای مورد چالش و سوال قرار می‌گیرند. مشکلی که مطرح شد این بود که در دو دوره 94 و 96 به ویژه در سال 94، شورای عالی سیاستگذاری، اختیاراتش را به ستاد انتخابات واگذار کرد.

او افزود: در سال 96، بنده در جلسات شورای عالی حضور داشتم. در آن جلسه بحث شد که شورای عالی رأی نهایی خود را ارائه دهد. همه ساز و کارهای مرحله مقدماتی موقتی بودند. نهایتا  آن کارگروه، لیست شورای شهر تهران را 42 نفر معرفی کرد که از آن 42 نفر، 21 نفر توسط شورای عالی انتخاب شدند. این بحث‌ها مطرح بود که لیست‌های موازی مطرح شد. یکی از سوال‌هایی که گفته می‌شد این بود که سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را چگونه می‌توان انجام داد؟ ما درانتخابات 96، سطح تصمیم‌گیری را دو سطحی کردیم در حالی که در سال 94، این تصمیم ‌گیری یک سطحی بود یعنی ستاد به تنهایی تصمیم گرفت. در سال 96 دو سطحی شد بدین‌گونه که شامل یک کارگروه و شورای عالی بود.

میرلوحی درباره مطرح شدن سامانه سرا و کارکرد آن گفت: حال این طرح می‌خواهد این سطوح تصمیم‌گیری را سه سطحی کند تا در واقع بتواند بدنه اصلاحات را در تصمیم‌گیری، مشارکت دهد. جزئیات این طرح در حال بررسی است. اگر  این سامانه سرا راه اندازی و اجرایی شود تا از طریق آن بتوان بدنه اصلاحات را با این طرح پیوند داد به گونه‌ای که آنها احساس کنند مشارکت داده شدند و به نظرشان توجه شده است، به نظر می‌رسد یک گام به جلو است. در دنیا و کشورهای دیگر شیوه‌‌های دیگری است که کنوانسیون‌‌های استانی برقرار می‌شود و هر استان و هر ایالت نظر خود را اعلام می‌کند. به گونه ای که این کنوانسیون های استانی مجموعا یک کنوانسیون ملی تشکیل می‌دهند و کاندیداهای خود را انتخاب می‌کنند.

این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: متاسفانه در کشور ما این سازوکار وجود ندارد و انسجام نداریم. یعنی شورای شهرستان‌ها و شورای استان‌های ما، به صورت سلسله مراتبی هنوز این انسجام را ندارند. شاید این ساختار بتواند نقص‌های موجود را رفع کند و موقتا جایگزین کنوانسیون‌های استانی و ملی احزاب کشورهای توسعه‌یافته شود؛ از این رو این سامانه یک گام رو به جلو است. گفته شده بنا نیست این طرح معجزه کند. در واقع این طرح، همه نواقص را برطرف نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: با ساختار حزبی منسجم که نمایندگان همه بخش‌ها، صنف‌ها و قشرها حضور داشته باشند فاصله داریم. البته نمی‌توانیم خود را تا رسیدن به آن شرایط مناسب و از امکانات و ابزارهایی که در اختیار داریم، محروم کنیم. به هر حال دو دوره شورای عالی را با شیوه گذشته اجرایی کردیم و نتیجه گرفتیم که موثر نیز بوده است. حال شورای عالی می‌خواهد ابتکار جدید و متفاوتی با دوره قبل به کار ببرد که تا حدودی باعث شد، پاسخ بحث مشروط و غیرمشروط با طرح این سامانه داده شود. 

محمود میرلوحی درباره انتقادات برخی به طرح سرا تاکید کرد: شورای هماهنگی اصلاحات بخش مهم شورای عالی سیاستگذاری است. در گذشته هم که این طرح نبوده در دوران قبل نیز تعدادی از دوستان در عین اینکه فعال هستند و حضور دارند اما نقد و نظرهایی نیز دارند. از 35 نفر حاضرین در جلسه 4 نفر رأی ندادند و به نظر می‌رسد، این طرح رای خوبی را به دست آورده است. این طرح منتقدینی هم داشته و دارد. ظاهرا کرباسچی انتقادی دارد گرچه حزب او اعلام امتناع کرده است اما خود شخص او و برخی از دوستان دیگر، نظر مخالف دادند. ایرادی ندارد که از میان 30 نفر، 4 نفر هم نظر مخالف داشته باشند. این نقدها باعث کامل تر شدن این طرح سرا خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز