نماینده مردم تهران در مجلس:

نمی‌توانیم فرار مالیاتی را به صفر برسانیم/ سوء استفاده کنندگان از کارت بازرگانی یک بار مصرف شناسایی شدند

۱۳۹۸/۰۸/۲۴ - ۰۵:۰۶:۳۰
کد خبر: ۹۲۴۰۳۹
نمی‌توانیم فرار مالیاتی را به صفر برسانیم/ سوء استفاده کنندگان از کارت بازرگانی یک بار مصرف شناسایی شدند
نماینده مردم تهران در مجلس درباره سوء استفاده کنندگان از کارت بازرگانی یک بار مصرف، گفت: شنیدم که دوستان توانستند با پیگیری‌‌های خود افرادی را شناسایی کنند.

«سید فرید موسوی»، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار برنا در خصوص "فرارهای مالیاتی" اظهار کرد: دو مشکل وجود دارد؛ اول بحث نهادی است که یکی از علل، فرار مالیاتی محسوب می شود. موضوع بعدی بخش آثار اقتصادی قضیه است.

او در  ادامه بیان کرد: ساختار کشور، همان بحث نهادی است مانند عدم شفافیت که در اقتصاد بخش نهادی وجود دارد، بحث‌های اقتصادی هم مانند درآمد و تورم. تاکنون به علت وجود درآمدهای نفتی  فرار مالیاتی و درآمدهای مالیاتی زیاد، مورد توجه نبود؛ هر وقت هم که صحبت شده در حد حرف باقی مانده است و آنقدر جدی با این موضوع، برخورد نکردیم.

رییس فراکسیون جوانان مجلس مطرح کرد: با محدودیت درآمدها در حوزه نفتی خوشبختانه بحث فرار مالیاتی در الویت کاری قرار گرفته است، فرار مالیاتی عدالت اقتصادی در جامعه را هم مخدوش کرده زیرا آنکه کارمند و کارگر است و حداقل حقوق را می‌گیرد، اول مالیاتش کم می‌ شود و بعد حقوقش پرداخت می‌شود اما در یک سری اصناف و شغل‌ها با درآمدهای نجومی، برخی افراد حتی ریالی مالیات پرداخت نمی‌کنند و از چشم قانون هم دور مانده اند.

موسوی گفت: مالیات حقی است که حکومت به فعالین اقتصادی داده و هزینه‌های جامعه باید با درآمدهای مالیاتی پوشش داده شود؛ اقدامی که در همه کشورها اتفاق می‌افتد. اصلاح ساختار مالیاتی کشور بسیار می‌تواند حائز اهمیت باشد. رفتار دولتی که به دست مردم نگاه می‌‌کند با رفتار دولتی که مردم به دستش می کنند، فرق می‌کند. اصلاح ساختار نظام مالیاتی می‌تواند منجر به اصلاحاتی در روند سازوکارهای اجرایی جامعه شود.

او ادامه داد: از هر بُعدی نگاه کنیم، اصلاح ساختار مالیاتی کشور جزو اولویت‌ها است. امیدوارم اقداماتی با هم سویی که بین قوای سه گانه شاهد هستیم در  عمل هم، متبلور شود و واقعا بتوانیم جلوی فرارها را به معنای واقعی بگیریم.  قطع به یقین نمی‌توانیم فرار مالیاتی را به صفر برسانیم. در همه دنیا از همان روز اول که شروع به اخذ مالیات می شود بحث فرار مالیاتی داریم ولی فرار مالیاتی در کشور ما عددی قابل تصور است و باید اقداماتی در این خصوص، صورت گیرد.

او در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از سوء استفاده کارت های بازرگانی یک بار مصرف چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: دولت اقداماتی انجام داده و من گزارشی داشتم که یک سری پیگیری‌ها در حال انجام است. یکی از مفرهایی که در این خصوص اتفاق افتاده همین کارت‌های بازرگانی بوده البته این یکی از هزاران مورد است که سوء استفاده از این کارت‌ها شکل گرفته است. مقرر شده با ایجاد تمهیدات لازم، کمتر شاهد این مشکل باشیم.

او در ادامه بیان کرد: از جمله این تمهیدات اهلیت افرادی که این کارت‌ها را در اختیار دارند و باطل کردن کارت‌های قبلی و موارد دیگر است. البته هنوز به صورت کامل، گزارشی دریافت نکردم و در جریان نیستم. شناسایی افرادی که از کارت بازرگانی یکبار مصرف، سوء استفاده می کنند منجر به شناسایی فرار مالیاتی شده است. شنیدم که دوستان توانستند با پیگیری‌‌های خود افرادی را شناسایی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز