چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

نماینده‌ای که علیه روحانی شبنامه پخش کرد/ روحانی در میدان امیرچخماق سنگ تمام گذاشت/ خبر خوش اقتصادی دولت به مردم/ اصولگرایان قم لاریجانی را کنار گذاشتند!

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۵:۰۱:۳۸
کد خبر: ۹۲۴۱۱۶
نماینده‌ای که علیه روحانی شبنامه پخش کرد/ روحانی در میدان امیرچخماق سنگ تمام گذاشت/ خبر خوش اقتصادی دولت به مردم/ اصولگرایان قم لاریجانی را کنار گذاشتند!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، در ادامه سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید، صبح روز یکشنبه به یزد سفر کرد. حسن روحانی در فرودگاه شهید آیت‌الله صدوقی از سوی نماینده ولی ‌فقیه، استاندار و سایر مقامات محلی مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن نیز راهی مجموعه فرهنگی-تاریخی امیرچخماق شد و در جمع مردم یزد سخنرانی کرد. حسن روحانی در این سخنرانی از فساد سخن گفت.

«مبارزه با فساد» گزاره‌ای است که همه مسئولان بر آن اتفاق نظر دارند اما آنچه روحانس بر آن تاکید کرد مبارزه فراجناحی با فساد و البته دانه ‌درشت‌ها بود.

رئیس جمهور در ادامه از قوه قضاییه خواست تا با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد کند و البته در مورد مبارزه با فساد میلیارد دلاری نیز برای مردم توضیح دهد. او این گزاره را مطرح کرد که هنوز پس از چند سال برای ما روشن نیست، آقایی 2 میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول این مردم را خورده و او را دستگیر و حکم اعدام برای او صادر کردند و الان نیز این فرد در زندان است اما معلوم نیست آن پول کجا رفته است.

رئیس جمهور همچنین از همه مسئولان خواست که 2 میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند؛ چراکه این پول نفت، خزانه و بیت‌المال بوده است. اشاره رئیس جمهور در این سخنرانی به پرونده مسکوت مانده بابک زنجانی است که پس از روی کار آمدن دولت روحانی پرونده او به جریان افتاد اما هنوز بعد از گذشت 8 سال تعیین تکلیف نشده است. رئیس جمهور همچنین از همه مسئولان و ارگان‌ها خواست به وضعیت 2 میلیارد دلار پولی که  در دولت احمدی نژاد توسط آمریکا برداشته شد هم توضیح بدهند.

«حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، نیز در توییتر خود نوشت: «هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه موظف هستند در مواجهه با فساد به خصوص فسادهای بزرگ و سازمان یافته هیچ حد و مرز فراقانونی را به رسمیت نشناسند. این تلاش‌ها نه از امروز آغاز شده و نه امروز پایان پیدا می کند، به نظر می رسد که قوه مجریه با ارایه لوایح شفافیت، مبارزه با فساد و مدیریت تعارض منافع و قوه قضاییه با افزایش شفافیت در مورد دادگاه‌های مفسدین اقتصادی می توانند همکاری نزدیکی را در مواجهه با فساد داشته باشند. به نظر نمی آید سخنرانی رئیس جمهور غیر از موارد خاصی که ایشان به صراحت اعلام کردند مورد دیگری را پوشش دهد. هدف ایشان توجه دادن به فسادهای بسیار بزرگ در مورد منابع ملی و درآمدهای عمومی از محل صادرات و فروش نفت بوده است.»

پس از افشای موضوع فساد توسط روحانی، «مجتبی ذوالنوری»، نماینده مردم قم در مجلس، علیه روحانی شبنامه در مجلس پخش کرد.

«علیرضا رحیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز در توییتر خود در این باره نوشت: «توزیع بیانیه بی‌هویت علیه رئیس‌جمهور در صحن مجلس اعتراض شدید نمایندگان در تخلف از مصوبه هیات رئیسه مجلس را در پی داشت. مخالفین دولت مطالبه شفافیت توسط رئیس جمهور را تقابل با رهبری عنوان کرده اند!»

«علی اصغر یوسف نژاد»، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره به ایسنا گفت که بیانیه توزیع شده در صحن علنی مجلس علیه رئیس جمهور متعلق به مجتبی ذوالنوری نماینده قم است.

چهره هفته؛ ذوالنوری

 «مجتبی ذوالنور»، نماینده اصولگرای قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، متن شبنامه‌ای علیه رئیس جمهور را تهیه و بین نمایندگان مجلس توزیع کرد.

در این متن تلاش شده با انتشار بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب و مواضع تقطیع شده اخیر روحانی، رئیس جمهور را مقابل رهبری قرار دهد.

برخی نمایندگان به این اقدام اعتراض کردند و «علی لاریجانی»، رئیس مجلس، هم در پاسخ به تذکر مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت که این موضوع در جلسه هیأت رئیسه بررسی خواهد شد.

البته ذوالنوری در گفتگویی و درباره اقدام خود گفت که «می خواهم رئیس جمهور را به زیر بکشم که اینقدر پدر مردم را از نظر اقتصاد در نیاورد!»

او همچنین در این مصاحبه، رئیس جمهور را به ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور مخلوع جمهوری اسلامی تشبیه کرده که در مراسم سخنرانی معروف 14 اسفند سال 1359 فرمان آشوب داده و کشور را در بحران فرو برده است.

این اقدام ذوالنوری را با واکنش های زیادی روبرو شد و برخی از آن به عنوان تلاش انتخاباتی یاد کردند. اما نکته اساسی این است که راه موفقیت در انتخابات از اعتماد عمومی مردم توسط خود نمایندگان ایجاد می شود نه با تخریب رئیس جمهور قانونی کشور.

خبر مهم هفته؛ بتن ریزی در بوشهر

عملیات بتن ریزی راکتور واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر طی مراسمی روز یکشنبه ۱۹ آبان با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و الکساندر لوکاشین معاون سازمان انرژی اتمی روسیه و مدیرعامل شرکت اتم استروی اکسپورت انجام شد. عملیات گودبرداری واحد ۲ آبان ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد. بتن ریزی دومین مرحله مهم مقدماتی این پروژه است که با کمی تاخیر امروز انجام می شود.

سوژه هفته؛ کریمی قدوسی؛ مستند «مظنونین همیشگی»

«جواد کریمی قدوسی»، عضو جبهه پایداری، در توییتی ادعایی درباره رئیس جمهور نوشت: «آقای روحانی در پایان سال 95، صادقانه خطاب به #قوه_قضاییه گفته بود که اگر دست به برادر من حسین فریدون بزنید یعنی اعلام جنگ من.»

«حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، در پاسخ به کریمی قدوسی در توییتر نوشت: «لطفا مستندات قابل رد یا اثبات خود را در مورد این ادعا ارایه فرمایید؛ البته غیر از بیانات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در دور آخر مناظره!»

****

«مظنونی همیشگی» نام مستند سه دقیقه ای است که توسط صداوسیما پخش شد. مستندی که موضوع آن درباره پرونده فعالان محیط زیست است. با گذشت دو روز هنوز علت متوقف‌ شدن ناگهانی این برنامه مشخص نیست البته صداوسیما، عدم پخش آن را اشکال فنی می داند. با‌این‌حال، حاشیه‌های همین سه دقیقه نیز تاکنون کم نبوده؛ از غلط‌های تاریخی گرفته تا جعل صفحه یک روزنامه «ایران». این گزارش در حالی پخش شده که هنوز حکمی برای فعالان محیط زیست صادر نشده و مدتی بعد از اینکه آخرین گزارش از شورای عالی امنیت ملی به دادگاه واصل شده، اتهام افساد فی الارض از چهار نفر از متهمان محیط‌زیستی برداشته شده است. این مستند حتی تاریخ بازداشت فعالان محیط زیست را، به اشتباه اعلام کرده است.

حاشیه هفته؛ علی لاریجانی

اصولگرایان قم برای دومین‌بار علی لاریجانی را از لیست مورد حمایت خود در انتخابات مجلس بیرون گذاشتند. امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلسف تاکید کرده که شورای هماهنگی اصولگرایان قم در مرحله بررسی کارنامه نمایندگان فعلی قم از لاریجانی هیچ رزومه‌ای نخواسته است. در انتخابات قبل هم امیرآبادی، ذوالنور و آشتیانی لیست سه نفره اصولگرایان قم را تشکیل ‌دادند که البته آشتیانی به دلیل رسیدن به سن ۷۹سالگی، امکان کاندیدا شدن نداشت.

در نهایت برخی خبرها از شرکت نکردن لاریجانی در مجلس حکایت داشت، که این موضوع با واکنش «بهروز نعمتی»، چهره نزدیک به لاریجانی، همراه بود.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی گفت‌: «لاریجانی به هیچکس نگفته که قصد کاندیداتوری مجلس را ندارد. نعمتی همچنین اخبار منتشر شده درباره نامزدی ریاست‌جمهوری لاریجانی را کذب خواند.»

عضو هیات‌ رئیسه مجلس در پاسخ این پرسش که چرا علی لاریجانی در لیست اصولگرایان قم قرار نگرفته است، گفت: «پیش از این لاریجانی در لیست اصولگرایان قم حضور نداشت. او این دوره هم مستقل آمد و نبودش در لیست انتخاباتی اصولگرایان قم اتفاق جدیدی نیست.»

جنجال هفته؛ آیت الله علم الهدی

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در دیدار با مدیران هتل و مراکز اقامتی مشهد گفته است که چندی‌ پیش در نزدیکی دفتر بنده در یکی از همین هتل‌ها، تیم تروریستی خطرناکی را دستگیر کردند. او گفته نظام اسلامی دروازه زیارت امام رضا (ع) را برای زائران خارجی باز کرده که حتی بعضی از آنها نیز خرابکار هستند.

او با اشاره به اینکه بیشتر چالش‌های کشور نشئت‌ گرفته از شهر مشهد است، اضافه کرده که «به بنده اطلاع دادند بعد از جریان دستگیری آمدنیوز، بیشتر اطلاعات را از همین شهر مشهد به او می‌دادند.»

البته سخنان آیت الله علم الهدی برای اولین بار نیست که جنجال آفرین می شود.

حجت الاسلام علم الهدی اخیرا هم گفته بود: «دختر خانمی که موهای پریشانت را بیرون می‌اندازی، خانمی که خیال می‌کنی با بی‌حجابی و ولنگاری آزادی؛ با ولنگاری آزاد نیستی، با ولنگاری اسیر شهوت‌رانی و هوس‌بازی مردهای هرزه‌ای شدی که تو را در رهگذر عیاشی‌های جنسی نابکارانه و شیطانی خودشان قرار دادند.»

دروغ هفته؛ رحیم مشایی، اختلاف ظریف و جلالی

 طولانی‌شدن زمان مرخصی مشایی این بار باعث انتشار شایعه خروج از کشور او شده است که وکیل‌مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی خبر منتشر شده مبنی‌بر خروج موکلش از کشور را نادرست خوانده است. مشایی که به گفته وکیلش در مرخصی استعلاجی قرار دارد، با فوت مادرش همچنان در مرخصی خواهد بود.

«مهران عبدالله‌پور»، وکیل مشایی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خبری مبنی‌ بر ‌اینکه اسفندیار رحیم‌مشایی از کشور خارج شده است، در‌حالی‌که از شنیدن این خبر تعجب کرده بود، اظهار کرده است: «خیر، ایشان در مرخصی استعلاجی بودند و مادر او فوت کرد. اولا ایشان کجا برود، کشور و مملکت خودش است و به چه دلیل باید برود. کسانی که این حرف را درآوردند، خودشان باید به‌زودی بروند.»

****

خبر هفته؛ سفر کاظم جلالی به روسیه

یک نماینده دیگر هم مجلس دهم را ترک کرد. «کاظم جلالی»، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، از نمایندگی استعفا کرد تا سفیر ایران در روسیه شود. مجلس نیز در حالی استعفای او را بررسی می کرد که به گفته جلالی استوارنامه او شهریور ماه سال جاری صادر شده بود. او از مجلس ششم نماینده بود و در آخرین دوره حضورش یعنی دوره دهم با لیست اصلاح‌طلبان از تهران راهی قوه مقننه شد. جلالی از نماینده‌های نزدیک به علی لاریجانی نیز محسوب می شد و در مجلس دهم رئیس فراکسیون مستقلین بود. کاظم جلالی که حالا سفیر ایران در روسیه محسوب می شود، پنج دوره یعنی از 32 تا 52 سالگی نماینده مجلس بود. او بعد از اینکه وارد مجلس شد نیز به فراکسیون امید نپیوست و به همراه عده‌ای دیگر از نمایندگان، فراکسیون مستقلین را تشکیل داد. فراکسیونی که رای هایش به رئیس مجلس نزدیک بود.

خبر مهم هفته؛ اعطا تسهیلات به مردم

رئیس‌جمهور از طرح مهم دولت درسال ۹۸ برای حمایت از خانوارهای ایرانی کم‌درآمد خبر داد. روحانی در جمع مردم رفسنجان گفت: «ما در روزهای آینده طرحی اعلام می‌کنیم برای خانواده‌هایی که درفشار اقتصادی هستند. حدود ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در ایران وضع زندگی عده‌ای مناسب است که می‌توانند رو پای خود بیاستند.  اکثریتی هستند که باید به آن‌ها کمک کرد. در کشور ما حدود ۷ میلیون خانوار وضعشان خوب است. حدود ۱۸ میلیون خانوار وضعشان طوری است که نیازمند کمک هستند. به هر خانواری یک حمایتی خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم از ماه آینده بتوانیم به این ۱۸ میلیون کمک کنیم. این طرح مهم دولت در سال ۱۳۹۸ است که طی روزهای آینده مشخصات آن برای مردم روشن خواهد شد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز