«جهانگیری» از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کرد

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۱۱:۴۲:۴۹
کد خبر: ۹۲۴۳۳۹
«جهانگیری» از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کرد
معاون اول رییس‌جمهوری به همراه وزیر نیرو از طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کرد تا در جریان آخرین وضعیت یکی از مهمترین طرح‌های ستاد احیا قرار بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی برنا،طرح تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه دارای ۳۶ کیلومتر طول می‌باشد که تاکنون ۳۱ کیلومتر آن احداث و عملیات اجرایی پنج کیلومتر از این تونل باقی‌ مانده‌است تا سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

رودخانه زاب پس از عبور از مرز ایران به کشور عراق وارد می‌شود و به دلیل واقع شدن در بخش میانی به واسطه کوه‌های بلند جنگلی، دره‌ای ژرف به وجود آورده که تا قسمت جنوبی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی امتداد یافته است. 

اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و در سایه عنایت مسوولان امر، مشکل تامین اعتبار ندارد و یکی از اقدامات مهم ستاد احیا دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که احداث آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سال ۱۳۹۳ و در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز به کار کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

نگین آبی آذربایجان در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه‌ها، ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری عصر دیروز/چهارشنبه/ وارد استان شد؛ در این سفر «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو  وی را همراهی می‌کنند.

 
 
نظر شما