مولوی عبدالحمید:

علمای دارای اندیشه بلند، به فرقه خاصی محدود نمی‌شوند

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۲۰:۲۱:۰۴
کد خبر: ۹۲۴۵۱۱
علمای دارای اندیشه بلند، به فرقه خاصی محدود نمی‌شوند
امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان گفت: علمای شیعه و سنی که دارای اندیشه درست و بلند هستند هیچ وقت محدود به فرقه خاصی نمی‌شوند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید روز پنجشنبه در همایش «طالقانی و زمانه ما» اظهار داشت: از نزدیک، طالقانی را ملاقات نکردیم اما تا حدودی با ایشان آشنایی داریم.

امام جمعه اهل سنت در شهر زاهدان یادآور شد: وی از علمای برجسته ایران زمین به شمار می رود که دارای فکری روشن بود و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل علمی، شرعی و مسائل عصر و زمانه را داشته و صاحب تحلیل بود و شرایط و نیازهای بشریت و مسلمین را کاملا درک و تحلیل می کرد.

وی اضافه کرد: وی چهره ملی و جهانی بود که به اوضاع و احوال مسلط و با تاریخ آشنا بود. روی وحدت امت اسلامی که قرآن فرموده است: امت شما امت واحده است، تاکید داشت.
مولوی عبدالحمیدبا اشاره به مضرات تعصب گفت: انسان هایی که الله به آنها علم و حکمت داده، مسائل را درک می کنند و می فهمند که تعصبات مایه عقب ماندگی است.

امام جمعه اهل سنت در شهر زاهدان در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: اسلام دو محور دارد که اگر به آنها توجه کنیم می بینیم دین ما به چه اندازه، دین اعتدال و میانه روی است. دو محور عظیم که باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخست رب العالمین است. همه ما و همه کسانی که رهبران دینی بودند، هم در منافع دینی اندیشیدند و هم منافع دنیوی، محور عظیم خود را رب العالمین قرار دادند. ما در هر شرایطی که باشیم باید مراعت پروردگار را بکنیم. زمانی به سعادت می رسیم که خشنودی پروردگار برای ما مطرح باشد.
وی محور دوم را مردم دانست و افزود: دین برای مردم آمده و همه جهان در خدمت انسان است و این کره خاکی، نیز برای انسان است. خدا انسان را مورد لطف قرار داده و به همین دلیل خلیفه خدا روی زمین قرار گرفته است.
مولوی عبدالحمیدافزود: وقتی زندگی پیامبر را بررسی می کنیم می فهمیم چه اندازه برای انسان ها، آزادی قائل شده و چقدر قرآن به آن معتقد است تا حدی که می فرماید: لا اکراه فی الدین . اگر کسی سعادت را نخواهد هیچ اجباری برای او وجود ندارد، راه غلط و درست از هم واضح شده است و هر کس به راه خود عمل بکند. رب العالمین می داند چه کسی اهل هدایت است. زندگی و رفتار پیامبر با یهودی ها و ملاقات و عیادت و رفت و آمد یهودیان در مدینه نشان می دهد، پیامبر اهل مروت و رواداری بود. 
وی در توضیح رواداری پیامبر تاکید کرد: در صدر اسلام پیامبر موارد مختلفی از رواداری را نشان داد، مسلمانی که غیر مسلمان را به قتل رسانده بود، با وجود اعتراض های بسیار، قصاص کرد و این همان عدالتی است در اسلام که طالقانی بر آن تاکید دارد.

امام جمعه اهل سنت در شهر زاهدان با تاکید بر اینکه اگر چه بخشی از آیات برای مومنین است اما بیشتر آیات برای همه انسانهاست، افزود: روز فتح مکه پیامبر فرمود امروز روز رحمت است، پیامبر به همه امان داد و اجازه نداد کسی کشته شود، مگر کسی که قتل انجام داده بود. حتی پیامبر فرمود در آن روز کسی حق ملامت ندارد.

وی گفت: متاسفانه امروز مسلمان های جهان برداشت های نامتعادل و ناهمخوانی از قرآن و سیره پیامبر دارند، مخصوصاً درباره جنگ و جهاد. پیامبر و قرآن می گوید فقط با کسانی بجنگید که با شما می جنگند و در برابر آن ها از سرزمین های اسلامی دفاع کنید.
مولوی عبدالحمید با بیان اینکه دنیای امروز تشنه آرامش و سکون است، اضافه کرد: ثروت و دارایی و امکانات و صنعت و تکنولوژی و پیشرفت هست، اما آرامش و سکون وجود ندارد. نه میان مسلمانان و نه میان غیر مسلمانان نیست. قرآن برای رسیدن به این سکون، آدرس داده است: «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّهِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»  با یاد خدا و ایمان و عمل صالح این آرامش حاصل می شود.
این عالم مذهبی اهل سنت درباره دیدگاه قرآنی طالقانی خاطر نشان کرد: استرس ها و پریشانی ها در خانه فقیر و ثروتمند وجود دارد، اما آرامش زمانی حاصل می شود که خدا در قلب انسان باشد.

امام جمعه اهل سنت در شهر زاهدان با بیان اینکه طالقانی از آن شخصیت هایی بود که دید بلندی داشت و نظرات خوبی داشت، گفت: وقتی به قرآن و تاریخ اسلام برمی گردیم زنان و مردانی را می بینیم که به خاطر دید بلند و تاثیرگذاری که داشتند ماندگار شدند و در قرآن نیز به آنها اشاره شده است. کسانی که همه مردم برایشان یکسان بودند و برای همه پدر بودند. مثل طالقانی که حتی در زندان هم برای مظلومین پدری کرد.

وی خاطر نشان کرد: علمای شیعه و سنی که دارای اندیشه درست و بلند هستند هیچ وقت محدود به فرقه خاصی نشده و هیچ تفاوت خاصی برای مردم قائل نمی شوند. همه سیره اهل بیت و پیامبر این بوده است. ما اهل بیت را اولیاءالله می دانیم و برادران شیعه امام می دانند و فرقی نمی کند. دیدگاه اسلام این است که فرقی بین مسلمان ها نیست و باید به همه نیکی کنیم و برای همه انسان ها کرامت و حرمت قائل باشیم.

 

نظر شما