به دنبال افزایش قیمت بنزین؛

ریالی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب دولت نمی‌رود/ یارانه عادلانه بنزین در جیب ۷۵درصد مردم

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۵:۱۰:۲۸
کد خبر: ۹۲۵۰۹۳
ریالی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب دولت نمی‌رود/ یارانه عادلانه بنزین در جیب ۷۵درصد مردم
دولت هدف خود از افزایش قیمت بنزین را کمک به اقشار ضعیف اعلام کرده است. افزایش قیمتی که پس از 4سال صورت گرفته است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دولت هدف خود از افزایش قیمت بنزین را، کمک به اقشار ضعیف اعلام کرده است؛ افزایش قیمتی که پس از 4سال صورت گرفته است.

حسن روحانی، رئیس جمهور، در این خصوص گفته است: «دولت مدت‌ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از اقشار ضعیف کشور که به واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنان کمک کند.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای تعیین اقشار ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم، عنوان کرده است: «بر این اساس حدود 75 درصد در شرایط فشار قرار دارند و حدود 25 درصد هم شرایط زندگی‌شان خوب است و بر مبنای محاسبات 18 تا 19 میلیون خانوار و جمعیتی در حدود 60 میلیون نفر مشمول طرح حمایتی دولت خواهند بود.»

سخنان روحانی در حالی است که بسیاری از مخالفان افزایش قیمت بنزین طی روزهای گذشته اظهارنظرهای متفاوتی را در این باره ارائه کرده‌‎اند. این منتقدان براین باورند که دولت می‌خواهد کمبود بودجه خود را از این طریق جبران کند. در مقابل دولت هم به نوعی به این گفته پاسخ داده است.

 روحانی در بخشی دیگری از سخنانش ضمن اشاره به این موضوع گفته است: «دولت به‌رغم مشکلات اقتصادی، هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته است. این اقدام باید برای مردم بخوبی توضیح دهند چراکه 4سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده و امروز بعد از 4 سال به نفع مردم و اقشار تحت فشار خواهد بود.»

این سخنان روحانی به نوعی بیانگر این است که این تصمیم دولت به نفع مردم بوده که تاکنون 4سال به نوعی مسکوت مانده بود.

موافقان افزایش قیمت بنزین در شبکه های اجتماعی هر کدام دلایل خود را برای این موافقت داشتند. آن‌ها یکی از دلایل خود را بهره‌مندشدن همه مردم از مزایای کشور از جمله بنزین می‌دانند و می‎گویند این افزایش قیمت و مابه ازای آن، قرار است به جیب مردمی برود که جزو اقشار کم درآمد جامعه هستند و از خودرو نیز استفاده نمی‌کنند؛ در حالی که برخی از چند خودرو استفاده می‌کنند.

این افزایش قیمت بنزین برای بسیاری طبیعی بود چراکه از نظر آن‌ها نرخ قیمت بنزین در ایران کمتر از نرخ کشورهای همسایه است. این پائین بودن قیمت نیز محرکی برای قاچاق بنزین با نرخ ارزان به کشورهای همسایه بود که بنزینی گران دارند که این قاچاق به معنای خروج سرمایه ارزی از کشور است. به عبارت دیگر این میزان از قاچاق بنزین می‌تواند به صورت ساختارمند در قالب صادرات به کشورهای دیگر صادر شود.

طی ماه‌ها و یا سالیان گذشته، انواع شیوه‎‌های قاچاق بنزین صورت گرفته است از  قاچاق بنزین در باک‌های اتوبوس تا کشف باندهای خانوادگی قاچاق بنزین. قاچاق بنزین شغل سودآوری است که بسیاری از آن درآمدهای کلانی را به جیب زده‌اند.

همچنین آنچه نباید دور از نظر داشت این است که این تصمیم دولت به تنهایی اتخاذ نشده چراکه در جلسه سران قوا مطرح شده است. از این رو این تصمیم در چارچوب همه ارکان نظام بوده و دولت یکی از این تصمیم گیرندگان بوده است.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته است: «افزایش نرخ بنزین مدت‌هاست هم در دولت و هم مجلس شورای اسلامی، جلسه‌های غیر علنی مجلس و کمیسیون‌ها و سازمان برنامه و بودجه مطرح است و فرضیه‌های مختلفی در این زمینه ارائه شد.»

محمد کاظمی می‌افزاید: «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوا نیز که طبق دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و همه مصوبات آن به اذن رهبری لازم الاجراست، افزایش قیمت بنزین یکی از این مصوبات آن بود که این تصمیم به عنوان یکی از مصوبه‌های این شورا اجرایی شد.»

او ضمن تائید گفته‌های رئیس جمهور که گفته است دولت به‌رغم مشکلات اقتصادی، هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته است، تاکید کرده است: «ریالی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب دولت نمی‌رود و در قالب طرح حمایت معیشتی به خانوارهای کم درآمد و زیر پوشش و دهک‌های پائین جامعه اختصاص پیدا می‌کند.»

گفتنی است طی روزهای گذشته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای قیمت جدید بنزین و چگونگی سهمیه‌بندی آن را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده بود: «براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه، از ساعت صفر روز 24 ماه آبان سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین‌سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می‌شود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز