لندن با تصمیم ترکیه برای استرداد داعشی‌های انگلیسی مخالفت کرد

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۱۷:۵۷:۱۶
کد خبر: ۹۲۵۱۷۳
لندن با تصمیم ترکیه برای استرداد داعشی‌های انگلیسی مخالفت کرد
دو روز پس از دستگیری داعشی اخراج شده از ترکیه در فرودگاه هیترو لندن، مقامات انگلیس تاکید دارند که این رویداد نباید به رویه تبدیل شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشریه تایمز لندن روز شنبه گزارش داد دولت انگلیس به صراحت مخالفت خود را با عدم پذیرش شهروندان این کشور که به داعش پیوسته اند، اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد به دنبال راهکاری است که این افراد در چارچوب دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند.

به گزارش این نشریه انگلیسی، مقامات دولت لندن و آنکاران توافق کرده‌اند که استرداد اعضای داعش به این کشور مشروط به انجام رایزنی‌ و توافق میان مقامات دو کشور است.

با این حال دولت ترکیه پنجشنبه گذشته یک شهروند انگلیسی را به ظن ارتباط با گروه تروریستی داعش از این کشور اخراج کرد. پلیس لندن سپس اعلام کرد فرد یاد شده را در فرودگاه هیترو دستگیر کرده است.

وزارت کشور ترکیه هفته گذشته از آغاز روند بازگرداندن اعضای اروپایی گروه تروریستی داعش به کشورهای متبوع خود خبر داد. «اسماعیل چاتاکلی» سخنگوی وزرات کشور ترکیه این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی بیان کرد.

چاتاکلی با اشاره به اینکه اعضای اروپایی داعش پس از انجام مراحل تشریفات قانونی اخراج، به کشورهای متبوع خود بازگردانده می‌شوند تأکید کرد: روند اخراج اعضای اروپایی گروه تروریستی داعش، به دنبال اظهارات هفته گذشته «سلیمان سویلو» وزیر کشور آغاز شد.

سخنگوی وزارت کشور ترکیه با بیان اینکه افراد اخراج‌ شده، تابعیت کشورهای آلمان و دانمارک را دارند، افزود: دو داعشی را نیز در شمال سوریه دستگیر کردیم که پس از انجام مراحل قانونی، به آلمان بازگردانده خواهند شد. روند اخراج تروریست‌های خارجی به کشورهای خود با قدرت تمام ادامه خواهد داشت.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه پنجشنبه گذشته در نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش در واشنگتن در اظهاراتی همسو با انگلیس گفت؛ پاریس معتقد است که داعشی‌های زندانی بایستی مطابق با جرمی که مرتکب شده محاکمه شوند.

با این حال آمریکا از کشورهای اروپایی خواست تا برای بازگشت شهروندان داعش خود برنامه ریزی کنند.

«ناتان سیلز» مسوول هماهنگ کننده مقابله با تروریسم آمریکا به خبرنگاران گفت:‌ کسی نباید از آمریکا انتظار داشته باشد که این مساله را برای آنها حل و فصل کند.

ترکیه آمار دقیقی از داعشی‌های انگلیسی در زندان ارائه نداده است. مقامات این کشور می‌گویند مقدمات انتقال داعشی انگلیسی دیگری در حال انجام است اما اطلاعاتی درباره هویت وی اعلام نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز