عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

تجار و صادرکنندگان باید با موازین ‌و علم صادرات آشنا شوند

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۵:۳۸:۴۸
کد خبر: ۹۲۵۲۰۷
تجار و صادرکنندگان باید با موازین ‌و علم صادرات آشنا شوند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در جلسه کمیسیون کشاورزی دو هفته به ارگان های مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی مهلت داده شد تا گزارشی ارایه دهند و چالش ها و موانع صادرات را مطرح کنند و کمیسیون هم این موارد را در یک گزارش مدون مبتنی بر نتایج جلسات در صحن علنی مطرح و قرائت کند.

«نورمحمد تربتی نژاد»، عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار برنا، در خصوص "مشکلات در حوزه صادرات" گفت: موفقیت در صادرات فرآیندی است که عوامل بسیاری در آن نقش دارند و نمی توان به صورت مقطعی به آن پرداخت. از سنوات قبل در کشور ، موفق به سیستمی کردن صادرات و برنامه ریزی درست برای فرایند صادرات نشدیم و به این موضوع، به عنوان یک کار با ثبات و مستمر نگاه نکردیم. به همین دلیل هر از گاهی که تولیدات زیاد می شود و روی دست کشاورزان می ماند به فکر صادرات می افتیم و به مرور زمان مجدد به فراموشی، سپرده می شود. 

او در ادامه بیان کرد: یک سیستم صحیحِ مبتنی بر برنامه ریزی همه جانبه برای صادرات محصولات نداریم که این موضوع منجر می شود تا کشاورزان و تولیدکنندگان دچار مشکل شوند. این انتقاد به همه دولت ها وارد است که باید  برای صادرات به صورت همیشگی و مستمر، برنامه داشته باشند و برای صادارت بخشی از محصولات کشاورزی مثل میگو و ماهی، فکر اساسی کنند.

تربتی نژاد گفت: دائمی کردن صادرات، پرداخت یارانه و حمایت از صادر کننده ها و شناسایی بازار هدف، عواملی هستند که باید بر روی آن برنامه ریزی کرد تا در اینده وضعیت بهتری داشته باشیم. کشور ما پتاسیل بسیار زیادی در بخش تولید محصولات کشاورزی دارد که از این امکانات استفاده نکردیم. 

او درادامه بیان کرد: کمیسیون کشاورزی درهفته گذشته جلسه ای درزمینه صادرات با دعوت از نماینده های وزارت جهادکشاورزی و نماینده های کمیسیون برنامه و بودجه و برخی از ارگانهای دولتی و بخش خصوصی برگزار و چالش های مختلف‌ در این زمینه، رصد و جمع بندی شد.

او گفت: دولت باید در  بودجه های سنواتی برنامه هایی برای حمایت از صادرات داشته باشد و به تصویب نمایندگان برسد. موضوع دیگر دراین امر آموزش تجار و صادر کنندگان است زیرا اقدامات آنها باموازین علمی مطابقت ندارد و باید در این زمینه آموزش ببینند و با چارچوب های فنی آشنا شوند. باید به کشاورزان و تولید کنندگان برنامه هایی داده شود تا با ویژگی ها و کیفیت های خوب که قابل عرضه به بازارهای جهانی باشد، اشراف داشته باشند. 

تربتی نژاد گفت: در جلسه کمیسیون کشاورزی دو هفته به ارگان های مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی مهلت داده شد تا گزارشی ارایه دهند و چالش ها و موانع صادرات را مطرح کنند و کمیسیون هم این موارد را در یک گزارش مدون مبتنی بر نتایج جلسات در صحن علنی  مطرح و قرائت کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: انجام شدن صادرات و موفق بودن آن به عرضه و تقاضای بازار جهانی، به روش ها و مکانیزم های صادراتی کشور و تجار بستگی، دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز