یک دیپلمات پیشین کشور:

تعارضات و کشمکش‌هایی که با دنیا داریم، مشکل‌ساز می‌شود/ برخی آقایان کشمکش‌های سیاسی خودشان را بر FATF بار کرده‌اند

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۵:۴۵:۲۲
کد خبر: ۹۲۵۴۲۲
تعارضات و کشمکش‌هایی که با دنیا داریم، مشکل‌ساز می‌شود/ برخی آقایان کشمکش‌های سیاسی خودشان را بر FATF بار کرده‌اند
یک دیپلمات پیشین کشور می‌گوید: به نظر می‌رسد برخی آقایان کشمکش‌های سیاسی خودشان را بر FAFT بار کرده‌اند.

«سیدجلال ساداتیان»، تحلیلگر و دیپلمات پیشین کشور، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره صحبت‌های اخیر مصطفی میرسلیم مبنی بر اینکه اگر به صلاح باشد رد لایحه پالرمو اعلام می‌شود، گفت: ما از یک طرف می‌گوئیم می‌خواهیم با دنیا مبادله و ارتباط داشته باشیم و پیمان‌های بین‌المللی را امضا می‌کنیم، عضو سازمان ملل و نهادهای مختلف بین‌المللی می‌شویم، خواهان مراودات مالی با دنیا هم هستیم اما الزامات آن را نمی‌پذیریم. تعارضات و کشمکش‌هایی که با دنیا داریم می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود.

او افزود: از چهار لایحه‌ای که باقی مانده، دو تای آن را تصویب کردیم اما ابلاغ نمی‌شود، دو مورد دیگر محل تعارض است و برخی از اعضای مجمع سر آن، کشمکش می‌کنند و این کار شایسته ای برای کشور، نظام و ما نیست.

ساداتیان برخی اظهارنظرها را سیاسی خواند و تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی آقایان کشمکش‌های سیاسی خودشان را بر FAFT بار کرده‌اند؛ برخی از اعضای مجمع می‌گویند اصلا FATF مطرح نشده، برخی می‌گویند هنوز تصمیم گرفته نشده، از طرفی هم عده‌ای می‌گویند رد شده؛ فارغ از رد و تایید، این اظهارنظرها نشان می‌دهد افراد درون مجمع با توجه به موضعی که دارند به نظر واحد نرسیده‌اند. در حالی که باید کار جدی و کارشناسی صورت بگیرد و وضعیت کشور را در رابطه با این لوایح مشخص و تعیین تکلیف، کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره استدلال مخالفان گفت: بهانه مخالفان این است که اگر این لوایح تصویب شود نمی‌توانند به محورهای مقاومت کمک کنند؛ پرسش اینجاست که از کی از طریق بانکی به این نهضت‌ها کمک شده است؟ اگر این لوایح تصویب نشود فشارها و مضایقی که بار کشور خواهد شد مزید بر علت می‌شود. یعنی الان مشکلات اقتصادی درون کشور داریم، مراودات ضعیف با دنیا را داریم، تحریم‌ها و قلدری‌های ترامپ را داریم، خودمان به دست خود، به باقی دنیا بهانه می‌دهیم که مشکلات‌مان زیادتر شود.

او در خصوص ضرورت تصویب لوایح مربوط به پولشویی اظهار کرد: عده‌ای در دوران احمدی‌نژاد پول‌های زیادی را از کشور خارج کردند و یا معاملات ناثوابی را انجام داده‌اند، حتی ممکن است کار قاچاق کرده باشند. الان درخواست شفافیت وجود دارد تا چارچوب‌ها مشخص شود که این پول‌ها از کجا و به چه شکلی آمده است چرا با این شفافیت مخالفت می‌کنیم؟ اینها جای سوال دارد. بیشتر به نظر می‌آید که مخالفین کسانی هستند که زورشان می‌رسد و فشارهایی که وارد می‌کنند، برای این است که خودشان را در موضع امن قرار دهند و نگذارند که مسائل شفاف شود.

دیپلمات سابق کشور با انتقاد از عملکرد مجمع در موضع قانونگذاری، گفت: آقایان به یک شکلی عمل می‌کنند که همه چیز به تعویق می افتد. اینکه مجمع خودش به عنوان قانونگذار وارد این بحث شده کار اشتباهی است، هیچ نهاد دیگری حق قانونگذاری در کشور ندارد الا مجلس. برخی از نهادهای موازی وارد فضای قانونگذاری شده‌اند، مجلس باید در راس امور باشد هم طبق قانون اساسی و هم طبق گفته حضرت امام (ره).

او با تاکید بر اینکه مجمع وارد فضای قانونگذاری شده است، اظهار کرد: باید در نظر داشت که مجمع شان رفع اشکال و شان حل مسئله برای مصلحت‌گذاری را دارد. آنچه مجلس تصویب کرده و به شورای نگهبان رفته و این شورا ایراداتی را به آن گرفته، مجمع تنها می‌تواند در آن چارچوب ورود کند نه اینکه مطلب جدیدی را مطرح کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز