گزارش؛

پشت پرده آشوب های اخیر چه کسانی بودند؟ تبدیل اعتراض به اغتشاش با هدف کشیدن جنگ به داخل ایران

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۵:۱۳:۰۰
کد خبر: ۹۲۶۴۱۲
پشت پرده آشوب های اخیر چه کسانی بودند؟ تبدیل اعتراض به اغتشاش با هدف کشیدن جنگ به داخل ایران
اعتراض یا آشوب؟ این سوالی است که ذهن مردم را این روزها به خود مشغول کرده، در چند سال گذشته هرجا مردم خواستند به موضوعی یا تصمیمی اعتراض کنند عده ای با سواستفاده از این خواست مردم به آشوب و اغتشاش پرداختند و فضا را به سمت خشونت برده اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دو کانال ماهواره ای منو تو وایران اینترنشنال در این انحراف نقش اساسی ایفا کرده اند، دو کانالی که البته واهمه ای ندارند از اینکه بگویند طرفدار خشونت هستند و از آشوب در ایران و تخریب اموال عمومی و خصوصی حمایت می کنند.

پس از حادثه حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز بود که کانال ایران اینترنشنال در اقدامی عجیب با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه که در این حمله تروریستی نقش داشت مصاحبه کرد و به آنها تریبون داد. شاید برای اولین بار در تاریخ رسانه های دنیا بود که سخنگوی یک گروه تروریستی فرصت پیدا می کرد در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شود و به دفاع از قتل و ترور می پرداخت. این اقدام نه تنها بی سابقه بود بلکه همان زمان هم با اعتراض مردم در فضای مجازی مواجه شد.

شبکه منو تو هم چنین رویه ای دارد، در اتفاقات دی ماه سال 96 جزو معدود کانال هایی بود که رسما آشوب و اغتشاش را ترویج می کرد و با پخش صحنه های آتش زدن و تخریب اموال، به اینگونه اقدامات مشروعیت می داد این در حالیست که حتی در کشور مبدا این کانال ماهواره ای (بریتانیا) هم این اقدامات با برخورد جدی و تند پلیس و نیروهای امنیتی مواجه می شود.

ماجرا از کجا شروع شد؟

شکست های پی در پی رژیم سعودی در سیاست های منطقه ای و جهانی باعث شد این رژیم در تصورات خود ایران را مقصر بداند. شکست از یمن در جنگ نابرابر! شکست داعش در عراق و سوریه، نگاه نفرت آلود افکار عمومی دنیا به سعودی ها و... دلیلی بود تا رژیم سعودی به دنبال راه فراری برای خود باشد به همین دلیل در دی ماه سال 96 بن سلمان در ادعایی عجیب و در یک برنامه تلویزیونی مدعی شود که جنگ را به داخل ایران می کشاند. این ادعا مقدمه ای بود برای تقویت کانال ماهواره ای ایران اینترنشنال که با هزینه ای سنگین برای ایجاد آشوب در ایران فعالیت می کرد.

ایران اینترنشنال یا کانال نیروی ارشد اطلاعاتی سعودی؟

کانال ایران اینترنشنال متعلق به شرکت Global Media Circulating است، مالک این شرکت فردی است به نام عبدالرحمن راشد که شریک تجاری محمد بن سلمان بود. اگرچه گردانندگان ایران اینترنشنال تلاش می کردند این ارتباط با رژیم سعودی را انکار کنند ولی "وال استریت ژورنال" و "گاردین" در گزارش های جداگانه ای به افشای این اقدام سعودی ها پرداختند. در اردیبهشت سال 96 این کانال با تلاش برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شروع به کار کرد. طبق آنالیز یک نهاد پژوهشی، در آن انتخابات 74 درصد برنامه های ایران اینترنشنال به مطالب منفی علیه انتخابات اختصاص داشت. پس از آن در دیماه سال 96 و پس از ادعای محمد بن سلمان، تحت برنامه ریزی فردی به نام سعود القحطانی به آشوب های خیابانی دامن زد. سعود القحطانی یکی از مهمترین عناصر اطلاعاتی عربستان سعودی بود، او بعدها به عنوان یکی از عوامل قتل خاشقچی در ظاهر برکنار شد ولی همچنان نقش مهمی در برنامه های اطلاعاتی و خرابکارانه سعودی نقش ایفا می کند. در همین وقایع اخیر هم روش کاری به کار رفته در اغتشاشات ایرانی همان شیوه ای است که عربستان در بسیاری از کشورهای منطقه به کار گرفته و تلاش می کند آن را پیش ببرد.

منو وتو؛ از پول شویی تا حمایت از خاندان پهلوی

دومین کانالی که در این چند روز مردم را دعوت به آشوب و اغتشاش می کرد، کانال منو تو بود، شبکه ای روز ششم آبان ماه سال 1389 آغاز به کار کرد و رویکرد خود را روی تبدیل سبک زندگی جوانان ایرانی قرار داد. این کانال اگر چه در ظاهر به شکل یک کانال اجتماعی و سرگرمی فعالیت می کرد اما تلاش داشت ایده های سیاسی خود را پیاده کند. منو تو غیرشفاف ترین کانال ماهواره ای خارج از کشور است، تا جایی که نشریه فارین پالیسی چند ماه بعد آغاز به کار آن می نویسد که "این شبکه سرمایه خود را از سرمایه گذار خطرپذیر (پولشویی) تامین می کند" و فایننشال تایمز هم به نامعلوم بودن سرمایه گذار آن اعتراض می کند. البته بسیاری با توجه به رویکرد منو تو آن را وابسته به رژیم صهیونیستی می دانند و عده دیگری آن را محصول سرویس های امنیتی انگلیس ولی آنچه که به صورت واضح می توان در این کانال دید حمایت تمام و کمال از خاندان پهلوی و تلاش برای تبرئه این حکومت و خاندان پلوی از اتفاقات قبل از انقلاب است. منو تو به صورت عریان به تبلیغ آشوب و تخریب اموال عمومی و خصوصی می پردازد و برای تهییج جوانان زیر 20 سال از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

بی بی سی و تلاش برای رقابت با ایران اینترنشنال و منو تو

بی بی سی فارسی رسانه ای قدیمتر است، اگرچه عمر تصویری آن به کمی بیش از یک دهه می رسد ولی عمر رادیویی آن بسیار طولانی است. با این سبقه به نظر می رسید با آغاز به کار منوتو و ایران اینترنشنال، این دو کانال جدیدالتاسیس به رقابت با بی بی سی بپردازند ولی حالا و در وقایع اخیر این بی بی سی است که دنباله رو این دو کانال شده و تلاش می کند به شکل آنها دربیاید. در همین وقایع اخیر بی بی سی فارسی مسیری را رفت که منوتو و ایران اینترنشنال می رود و تلاش کرد در تهییج و تشویق اغتشاشات از دو کانال دیگر عقب نیافتد.

چرا اغتشاش به جای اعتراض تبیلغ می شود؟

"جنگ را به داخل ایران می کشانیم" این ادعایی بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیماه سال 96 بر زبان آورد و از آن پس تلاش برای برهم زدن نظم کشور آغاز شد، اگرچه وقایع دیماه یک پاس گل به بن سلمان بود ولی حتی خود او می دانست این گل زیاد دوام نمی آورد به همین دلیل هم بود که آنها برنامه ریزی بلند مدتی را آغاز کردند. وقایع تابستان 97 هم شاید اولین اقدام تیم بن سلمان تلقی شود ولی آن هم خیلی زود شکست خورد. خروج آمریکا از برجام بهترین موقعیت برای خاندان سعودی بود تا برای فشار حداکثر به آمریکا کمک کند، بن سلمان همه تلاش خود را به کار گرفت، وعده تولید و صادرات چند برابری را داد ولی آنهم با یک حمله پهپادی به آرامکو نقش بر زمین شد. مثلث عربستان، اسرائیل و آمریکا یا همان "تیم بی" معروف (بولتون، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) وقتی از کشاندن جنگ به داخل ایران مایوس شدند همه تلاش خود را با درگیری نظامی ایران و آمریکا  به کار گرفتند ولی در این مسیر هم موفق نبودند تا جایی که بولتون مجبور به استعفا و ترک کاخ سفید شد، نتانیاهو نتوانست در انتخابات آمریکا رای بیاورد و بن سلمان هم در باتلاق یمن گیر کرد.

همه این عوامل دست به دست هم داد تا بن سلمان به متحد درجه یک آمریکا و اسرائیل در منطقه برای مقابله ایران تبدیل شود. ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی تقریبا از ابتدای انقلاب به مبارزه عملی با جمهوری اسلامی پرداختند، آنها هیچ ابایی نداشتند تا رسما و به صورت علنی از اختصاص بودجه برای مبارزه با ایران حرف بزنند، شاید تنها کمبودشان هم یک متحد ثروتمند در منطقه بود تا با استفاده از پول آن بتوانند روند اداره کشور را مختل کنند. وقتی آنها از تغییر رژیم و تاثیر نداشتن تحریم ها و غیرممکن بودن جنگ ناامید شدند برای جلوگیری از قدرت گرفتن ایران چاره را دریان دیدند که به آشوب های داخلی روی بیاورند به همین دلیل هم در چند سال گذشته از هر فرصتی برای ایجاد آشوب استفاده کردند. برخی نیروهای آموزش دیده را به ایران گسیل کردند تا جرقه آشوب توسط آنها زده شوند و شبکه های ماهواره ای را بسیج کردند تا به تحریک مردم بپردازند. حالا به نظر می رسد این سیاست آنها هم با شکست مواجه شد و اتفاقات روزهای اول این هفته نشان داد دلارها و یوروهای آنها نتوانسته در روند سیاسی ایران تاثیرگذار باشد.

نظر شما
نظرات
حمید
|
-
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
0
خداقوت که دراین مشکلات مردانه ایستادید واگاهی جلمعه را بدوش میکشید ای کاش مردم ایران عاقلانه به مشکلات منگریستند واین طور بازیچه دست اعراب ویهود نمیشدند ولی بدانید ومطمین باشید بارهبری فرهیخته واگاه به مسایل روز تیردشمنان مثل قبل به خودشان برمیگردد به امید روزی که عربستان نیز مثل عراق شود
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز