یک فعال سیاسی اصولگرا:

اصولگرایان نمی‌توانند بیشتر از یک نانوایی را اداره کنند/ لاریجانی حذف نشده بلکه در انتخابات شرکت نمی‌کند/ بیشترین درآمد کشور از زمان کوروش به این سو، در دروان احمدی‌نژاد بوده است

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۵:۰۴:۴۶
کد خبر: ۹۲۶۸۱۱
اصولگرایان نمی‌توانند بیشتر از یک نانوایی را اداره کنند/ لاریجانی حذف نشده بلکه در انتخابات شرکت نمی‌کند/ بیشترین درآمد کشور از زمان کوروش به این سو، در دروان احمدی‌نژاد بوده است
یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد که بیشترین درآمد کشور از کوروش به این سو، در دروان احمدی‌نژاد بوده است.

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا، درباره حذف جریان سنتی و ریشه‌دار از جریان اصولگرایی و فعال شدن هر چه بیشتر طیف تندرو در این جریان،  به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در واقع جریان تندرو، جریانی است که یک زمانی ریشه در جریان سنتی داشته است و بنا به دلایلی که بیشتر مربوط به نابسامانی‌های اخلاقی مانند قدرت‌طلبی، انحصار طلبی و غیره است، آنها را به جریان تندرو تبدیل کرده است. متاسفانه مماشاتی که برخی از اصولگرایان سنتی و باسابقه با همین جریان تندرو و بی‌اخلاق داشتند، عملا باعث شده‌ که دست برتر در اختیار آنها قرار گیرد.

مماشات اصولگرایان سنتی با تندروها از روی رودربایستی نبود

او افزود: این مماشات‌ها نیز از نوع رودربایستی و بی‌اخلاقی نبوده است. گاهی اوقات حتی جریان اصولگرای سنتی برای اینکه بتواند از حربه همین افراد تندرو علیه جریان رقیب استفاده کند آنها را تقویت کرده و نتیجه آن این شد که این جریان تندرو، خود تعیین تکلیف کننده برای جریان سنتی است. در واقع این جریان تندرو خود را بر بخش‌های بزرگی از مقدرات جریان اصولگرا حاکم کرده است.

 پایداری‌ها مانند اراذل و اوباش خیابانی هستند

او ادامه داد: جریان تندرو مانند اراذل و اوباش خیابانی هستند که خیابانها را مسدود می‌کنند. البته وقتی این اراذل و اوباش ایجاد رعب و وحشت می‌کنند بدین معنا نیست که همه مردم با آنها همراه هستند. در واقع کار جریان تندرو و پایداری ها نیز بدین گونه است. به عبارت دیگر اقدامات این گروه شامل کارهای غیراخلاقی مانند چاقوکشی، عربده کشی و نعره زدن در میان خیابان است.

تندروها مرحوم مهدوی کنی و عسگر اولادی را کنار زدند و موفق هم بودند

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که جریان تندرو با این گونه عملکردها تا چه حد در رسیدن به اهداف خود موفق بوده‌اند؟ عنوان کرد: تاکنون به نفع خود به نوعی موفق عمل کرده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند تا حد زیادی اصولگراهای منطقی را کنار زده و  حتی آن‌ها را به سکوت وادار کنند. در واقع این عده مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی را مجبور به سکوت کردند. در واقع اگر افراد برجسته احساس کنند آبرویشان از سوی افرادی که زبان بلند و منطق کوتاهی دارند، در خطر است، طبیعی بوده که سکوت می‌کنند. بنابراین در چنین فضایی این جریان تندرو به موفقیت‌ها و پیروزی‌هایی نیز دست پیدا کرده است.

محمد مهاجری درباره نداشتن برنامه از سوی جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا  برای جلوگیری از ورود افراد تندرو به این احزاب، اظهار کرد: اینکه در کشور ما، حزب به معنای واقعی شکل گیرد خوشبین نیستم. فکر نمی‌کنم تا 50 سال آینده هم حزب، به معنای کلاسیک، آن گونه که در غرب شکل گرفته، در کشور ما نیز ایجاد شود. همچنین مشخص نیست این نوع حزب به نفع ما است یاخیر. فرض کنید همین تشکل‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارند و یک راهی برای ورود به این دو جریان نیز وجود دارد. در واقع افراد عادی و معمولی که می‌خواهند عضو جریانات سیاسی ریشه‌دار کشور شوند به تعبیری از در وارد می‌شوند اما افراد تندرو و دردسرساز به تعبیری از پنجره وارد می‌شوند. این افراد هیچ گاه به دنبال این نیستند که فرایند رشد حزبی را طی کنند و فقط می‌خواهند یک شبه، ره صدساله را بپیمایند؛ از این رو وارد این احزاب می‌شوند، گاهی جلسات را برهم می ریزند، فرایند متعادل و معتدل حزب را برهم می‌ریزند، سهم‌خواهی می‌کنند و چون صدایشان بلند است  متاسفانه برخی افراد برجسته نیز در برابر این ها سکوت می‌کنند که نتیجه آن نیز روشن و واضح است.

بخش‌هایی از حاکمیت از جریان تندرو استفاده ابزاری می‌کنند

او ادامه داد: از سوی دیگر، بخش‌هایی از حاکمیت نیز با این طیف تندرو گره خورده‎‌اند. در واقع بخش‌هایی از حاکمیت برای اینکه به اهداف خود دست پیدا کنند از این طیف تندرو به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. در نتیجه مشکل از اینجا آغاز می‌شود در غیر این صورت اگر این افراد از سوی بخش هایی از حاکمیت، حمایت نشوند، زیاد رشد نمی‌کنند. تا زمانی که بخش‌هایی از نظام حامی این افراد تندرو بوده، طبیعی است که نمی‌توان خوشبین بود تا وضعیت تندروی در کشور ما، به یک فضای امن و معتدل منجر شود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره مهمترین چالش‌هایی که در پیش روی انتخابات آینده مجلس وجود دارد، نیز تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش برای انتخابات آینده، میزان مشارکت مردم است.  ابتدا باید فکری به حال میزان مشارکت مردم کرد. در سخت ترین شرایط اقتصادی، باید مردم را متقاعد کرد به اینکه در انتخاباتی شرکت کنند که آن انتخابات بتواند شرایط آینده را روشن‌تر رقم بزند. در چنین فضایی، طبیعی است که تندروها تمایل دارند که حضور مردم در انتخابات کمرنگ‌تر شود چرا که صدای آن‌ها در این صورت بلند و رسا شنیده خواهد شد. در مقابل این تندروها، یقینا هر دو جناح سیاسی از مشارکت کم مردم متضرر می شوند چراکه نیروهای عقلانی و متعادل این دو جریان کمتر فرصت حضور پیدا می‌کنند و همچنین مشارکت کم مردم، آنهایی که عکس مار نقاشی می‌کنند موفق خواهند شد.

جریان اصولگرایی 40 سال است نتوانسته مشکلات را حل کند

محمد مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصولگرایی می‌تواند پاسخ مناسبی برای مشکلات اقتصادی مردم داشته باشند یا خیر؟ نیز تاکید کرد: جریان اصولگرایی، هرگز در 40 سال گذشته هر زمان که  دولت و حاکمیت به مشکل برخورده‌اند قادر به حل مشکلات و بحران اقتصادی کشور نبوده‌اند. نمونه آن دوران 8ساله احمدی‌نژاد بوده که رسواترین دوران اصولگرایی در اداره اقتصادی کشور است؛ چراکه بیشترین فساد و بیشترین نابسامانی و بحران در مسائل اقتصادی در آن دوران رخ داد، در حالی که بالاترین رقم درآمدهای ایران از زمان کوروش به این سو، در دوران آقای احمدی‌نژاد بوده است. از این رو اصولگراها هیچ امتحان مثبتی در این زمینه پس ندادند. طبق جمله‌ای که امام(ره) فرمودند بعید می‌دانم بسیاری از این آقایان بتوانند بیشتر از یک نانوایی را اداره کنند!

اصولگرایان مسائل خود را با آمریکا و اروپا حل خواهند کرد

مهاجری در پاسخ به این سوال که اصولگرایان در صورت روی کارآمدن درباره برجام چه برنامه‌ای را در پیش خواهند گرفت؟ گفت: صرف نظر از اینکه رهبر انقلاب چه موضعی در مورد برجام داشتند، دارند و خواهند داشت، یقینا اصولگراها زمانی که زمام امور کشور را در اختیار گیرند مسائل خود را با آمریکا بسیار آسانتر حل خواهند کرد. اصولگرایان دست کم به این دلیل که نشان دهند در حل بحران‌های اقتصادی موفق هستند، مسائل خود را با آمریکا، اروپا، برجام و به ویژه FATF حل می کنند، حتی ترکمانچای‌های متعددی بسته خواهد شد!

سعید جلیلی در دوران احمدی‌نژاد اجازه انتشار خبر تحریم‌ها را نمی‌داد و مردم نمی‌دانستند

او تاکید کرد: در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، زمانی که جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، چهار کلمه خبر می‌نوشتند و اجازه انتشار هیچ خبری خارج از آن چهار کلمه را نمی‌دادند. هیچ روزنامه‌، رسانه و خبرگزاری حق نداشت که برای مثال بنویسد تحریمی رخ داده است. هیچ رسانه‌ای اجازه نداشت که بنویسد فلان مقام آمریکایی و اروپایی مطلبی علیه ایران گفته است. ازاین رو بسیاری از قطعنامه‌هایی که در دوران احمدی نژاد علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر می‌شد مردم ما از آن مطلع نبودند چراکه رسانه‌ها از انتشار خبر صدور این قطعنامه‌‌ها علیه ایران منع شده بودند.

محمد مهاجری اضافه کرد: در دوران احمدی‌نژاد به گونه‌ای بود که تصور می‌کردیم به تعبیری جهان گل و بلبل بوده و شرایط کشور مطلوب است. اگر اصولگرایان بخواهند حاکمیت، قوه مقننه و قوه مجریه را در اختیار گیرند در نتیجه آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

لاریجانی حذف نشده است

او درباره حذف علی لاریجانی، رئیس مجلس از سوی جریان تندرو نیز گفت:  تا جایی که بنده اطلاع دارم چیزی به نام حذف وجود ندارد. لاریجانی در فرایندی تمایل ندارد در انتخابات شرکت کند در واقع از فضای سیاسی کشور دست کم از انتخابات مجلس آینده کناره‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر کناره‌گیری لاریجانی مانندکنار رفتن ناطق نوری، مرحوم مهدوی کنی و مرحوم عسگر اولادی است. در نتیجه هر چه افراد معتدل و عاقل از جریان اصولگرایی فاصله گیرند، این جریان بی‌حال و افسرده اصولگرا، زودتر به سمت مرگ و نابودی خود حرکت می کند.

نظر شما