حزب ندای ایرانیان خواستار تعیین تکلیف مکانیزم‌های اعتراضات قانونی مردمی شد

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۱۸:۵۲:۵۷
کد خبر: ۹۲۷۲۹۱
حزب ندای ایرانیان خواستار تعیین تکلیف مکانیزم‌های اعتراضات قانونی مردمی شد
حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ناآرامی‌های ناشی از اصلاح قیمت بنزین، خواستار تلاش برای برطرف شدن مطالبات انباشته شده مردم و تعیین تکلیف مکانیزم‌های اعتراضات قانونی مردمی برای طرح مطالبات مدنی شهروندان شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در بیانیه روز شنبه حزب ندای ایرانیان آمده است: متأسفانه ایران اسلامی در روزهای گذشته فضای تلخی را تجربه کرد. غارت و تخریب اموال عمومی، به آتش کشیدن خانه و زندگی مردم و ایجاد نا امنی در سطح جامعه اتفاقاتی بود که گرچه با حضور به موقع مردم و حافظان امنیت خاتمه پیدا کرد اما عبرت‌ها و هشدارهایی بر جای گذاشت که حزب ندای ایرانیان وظیفه خود می‌داند با مسئولان و شهروندان در میان بگذارد.

این بیانیه می افزاید: در جریان وقایع اخیر، از یک سو شهروندانی را شاهد بودیم که نسبت به تدبیر اندیشی دولت منتخب خود در اجرای یک طرح ملی معترض بودند و از سوی دیگر گروه‌های سازمان‌دهی شده‌ مسلحی را شاهد بودیم که مترصد فرصتی بودند تا امنیت و آرامش کشور را با چالش مواجه کنند. در نهایت این خشونت‌طلبان بودند که هدایت اعتراضات را از دست شهروندان معترض ربودند و با استفاده از سلاح‌های سرد و گرم، رو به اغتشاش و غارت آوردند.

در این بیانیه آمده است: حزب ندای ایرانیان ضمن ادای احترام به مدافعان امنیت کشور و محکوم کردن آشوبگری‌های اخیر، منطبق بر اصل ۲۷ قانون اساسی از حق شهروندان جهت اعتراض مسالمت آمیز دفاع می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد در فضایی آرام و قانونی پیگیر مطالبات و خواسته‌های خود باشند و اجازه ندهند مطالبات مردمی، بستری برای سو استفاده بداندیشان ایجاد کند.

در بیانیه حزب ندای ایرانیان ضمن انتقاد از نحوه عملکرد دولت در برخی امور افزود: در شرایطی روزهای گذشته که وضعیت وخیم به وجود آمده دولت را زیر فشار سنگینی قرار داده بود و بیم آن می‌رفت که دولت در مدیریت شرایط با مشکل مواجه شود، حمایت به هنگام، سنجیده و قاطع رهبری معظم انقلاب، هم توطئه مخالفان دولت را برای به بن‌بست کشاندن و تزلزل قوه مجریه خنثی کرد و هم اعتماد به نفس لازم را برای دولت ایجاد کرد تا بر فضا مسلط شود. از این رو انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری و سایر اعضای کابینه، قدر حمایت دوراندیشانه از دولت را دانسته و از این فرصت برای رفع نواقص و اجرای هرچه بهتر طرح مدیریت مصرف سوخت استفاده کنند.

در این بیانیه آمده است: نتیجه اعتراضات مردمی یک دهه اخیر نشان می‌دهد تا وقتی سازوکار مناسبی برای ظهور و بروز اعتراضات از " مسیر قانونی" وجود نداشته باشد، اعتراضات به حق مردم، وقتی که به خیابان کشیده می‌شود توسط اشرار به انحراف کشیده شده و از اختیار معترضان واقعی خارج می‌شود. از این رو حزب ندای ایرانیان معتقد است ضروری است یک‌بار برای همیشه موضوع تجمع مسالمت‌آمیز اعتراضی در چارچوب اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعیین تکلیف شود.  

این بیانیه می افزاید: حزب ندای ایرانیان معتقد است پایان اعتراض‌ها، پایان ماجرا نیست بلکه اتفاقاً باید آغاز چاره‌جویی باشد. کشور امروز به یک اصلاحات بنیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله، نظام بانکی، بودجه، صندوق‌های بازنشستگی، حامل‌های انرژی و… نیاز دارد و تردیدی نیست برای زخم‌های عمیق در بدنه بوروکراسی کشور باید فکری جدی کرد. شهروندان امروز از کژکارکردی‌های نهادهای عمومی و دولتی، تبعیض‌های اقتصادی و سیاسی شکایت دارند. رو شدن فسادهای کوچک و بزرگ، سوء مدیریت‌ها، گرانی‌های بی‌پایان امان مردم را بریده است. وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان، تورم افسارگسیخته، بحران اشتغال، رابطه گرایی و بی‌عدالتی در تخصیص فرصت‌ها شهروندان را به ستوه آورده و برای رفع این نواقص باید تدبیری عالمانه و عاجل کرد. جای این پرسش وجود دارد از اتفاقات سال ۹۶ چقدر درس گرفته شد؟ چقدر مشکلات مردم کاسته شد؟ چقدر وضع اقتصادی بهبود پیدا کرد؟ اگر مشکلات برشمرده شده طی این چند سال چند برابر شده باشد آیا جای شگفتی دارد که حجم اعتراضات هم چند برابر شده باشد؟ چقدر تلاش شد تا اعتماد از دست رفته مردم بازسازی شود؟

در این بیانیه آمده است: حزب ندای ایرانیان از مجلس، دولت، قوه قضائیه و سایر مسئولان حاکمیتی در همه سطوح می‌خواهد روی موضوع فقر و تبعات امنیتی آن تأمل جدی کنند. فقر و نابرابری، دهک‌های پایین جامعه را به شدت متأثر کرده و به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر، بخشی از طبقه متوسط را هم درگیر خودکرده است. همچنین انتظار می‌رود همان‌طور که رهبری انقلاب تأکید داشتند دولت نظارت‌های لازم را برای جلوگیری از رشد قیمت سایر کالاها، افزایش تورم و رکود و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد به خوبی انجام دهد، کاری که در گذشته از انجام صحیح آن ناتوان بوده است.

در این بیانیه آمده است: برخی اقدامات کور و بی‌اثر معدودی از آشوب‌طلبان نباید زمینه‌ساز اختلال در دسترسی مردم به اطلاعات آزاد و صدمه به کسب‌وکارهای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیک به عموم شهروندان شود. هر دقیقه اختلال در روند این گروه از خدمات، زمینه ساز بی‌اعتمادی، نارضایتی و عدم کسب درآمد بخش بزرگی از شهروندان خواهد شد.

در بیانیه حزب ندای ایرانیان آمده است: در نهایت اینکه این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که وقتی از همه تریبون ها، تلخی و ناامیدی می‌بارد شهروندان امیدشان را به آینده‌ای بهتر از دست می‌دهند و در چنین شرایطی تحرکات اعتراضی ناگزیر جلوه می‌کند. لذا ضروری است برای عبور از وضع فعلی ضمن افزایش کارآمدی، پاسخگویی و تلاش مضاعف برای رفع نواقص و مشکلات با شهروندان صادقانه صحبت کرد و امید به ساختن جامعه‌ای بهتر را در دل مردم زنده نگاه داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز