محسن رضایی:

به وحدت و انتخاباتی نیاز داریم که مبتنی بر اتفاق مهمی در اقتصاد باشد

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۲۱:۳۸:۱۴
کد خبر: ۹۲۷۳۲۰
به وحدت و انتخاباتی نیاز داریم که مبتنی بر اتفاق مهمی در اقتصاد باشد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه گفت: انتخابات و دموکراسی لازم است، حتی اینکه اصولگرایان و اصلاح طلبان گفت‌وگوی ملی انجام دهند و به هم نزدیکتر شوند خیلی خوب است ولی اگر در انتهای این کارها، اقدامی جدی برای اقتصاد صورت نگیرد بی فایده است، ما به وحدت و انتخاباتی نیاز داریم که مبتنی بر اتفاق مهمی در اقتصاد باشد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محسن رضایی» عصر شنبه در جلسه ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی آن حزب برگزار شد، مهمترین چالش کشور را در تمامی دولت های پس از انقلاب چالش اقتصادی دانست و اضافه کرد: تقریباً حدود دو دهه است که دولت‌ها، مجلس‌ها و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی حل مشکلات اقتصادی هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک کار بنیادی تر باید انجام دهیم، ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم این آقا یا این جناح برود و آن یکی بیاید مشکلات حل می‌شود. یک‌سری متغیرهای ناهنجار اقتصادی در همه دولت ها وجود داشته است.

وی با بیان اینکه کار جدی تری از اقداماتی که در چهار دهه گذشته صورت گرفته باید انجام شود، بیان کرد: علائمی در اقتصاد ما وجود دارد که خطرناک هستند و نشان می دهد در اقتصاد نیاز به یک حرکت بنیادین است. نقدینگی کشور در حال حاضر ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، اگر تولید شتاب نگیرد و این نقدینگی در دولت های بعدی چند برابر شود در صنعت، کشاورزی، ارز، طلا و خدمات سرریز می شود و با تقاضای زیاد و کمبود عرضه شدید مواجه می شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انتخابات و دموکراسی لازم است، حتی اینکه اصولگرایان و اصلاح طلبان گفت‌وگوی ملی انجام دهند و به هم نزدیکتر شوند خیلی خوب است ولی اگر در انتهای این کارها، اقدامی جدی برای اقتصاد صورت نگیرد بی فایده است، ما به وحدت و انتخاباتی نیاز داریم که مبتنی بر اتفاق مهمی در اقتصاد باشد.

رضایی با بیان اینکه من ایده های برگرفته از تاریخ اقتصادی و سیاسی کشور را مد نظر دارم و آمادگی دارم این ایده مورد چالش قرار گیرد و در خصوص آن بحث شود، افزود: معتقد به آزادی اقتصادی هستم اما به هیج وجه اقتصاد آزاد را قبول ندارم و آن را سم مهلک می‌دانم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  یادآور شد: اندیشه‌های لیبرالی که در اقتصاد ما ریشه کرده‌اند نمی‌گذارند اقتصاد مقاومتی به سرانجام خود برسد؛ اگر مردم را در اقتصاد وارد کنیم می‌توانیم با تقویت رقابت‌های استانی و منطقه‌ای، اقتصاد کشور را تقویت کنیم و اگر این کارها را نکنیم، با تغییر ریاست جمهوری و مجلس اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی افزود: ایران سرزمین چالش های بزرگ است و در صد سال گذشته و بخصوص بعد از انقلاب هر ۱۰ سال یک بار با چالش های بزرگی مواجه بوده ایم. همان طور که ولایت فقیه و مردم سالاری دینی به چالش‌ها پایان داد و در این چهل سال چالشی نتوانست پایه‌های نظام را متزلزل کند.

رضایی با بیان اینکه در بروز چالش های کشور دو عامل وجود دارد، افزود: اختلاف نخبگی و دخالت خارجی دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد ایران است. در صد سال اخیر نخبگان اختلافشان بر سر مدیریت اسلامی یا لیبرالی اقتصاد و حتی سیاست بوده است.

وی ادامه داد: ایران بر خلاف فرانسه و آمریکا که کسی در امور داخلی شان دخالت نمی‌کند در امور داخلی اش دخالت می‌شود. کشور ما متفاوت است، به همین دلیل برخی درباره تصویب یا عدم تصویب کنوانسیون‌ها FATF سخن می‌گویند که بروید و بپیوندید، در حالی که ایران یک کشور متفاوت است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد لوایح مرتبط با FATF گفت: این لوایح در دستور بررسی کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 رضایی در ادامه بیان اینکه حمکرانی اقتصادی بسیار مهم است، گفت: حکمرانی اقتصادی دو قسمت دارد، یکی رهبری اقتصادی و دیگری مدیریت اقتصادی که باید در راستای یکدیگر باشند و هدف هر کدام از این‌ها اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور باشد و اگر غیر از این باشد، شکاف زیادی بین مدیر و رهبر اقتصادی به وجود می‌آید که می‌تواند برای نظام اقتصادی آسیب‌زا باشد.

وی تصریح کرد: مهم پیدا کردن الگوی اقتصادی است که باید اولاً با الگوی اقتصادی که الآن است متفاوت باشد و ثانیاً مردم را در خود جای دهد و تحولات سیاسی را از تحولات اقتصادی جدا کند و تاثیر رخدادهای سیاسی از رخدادهای اقتصادی را به حداقل برساند.

به زودی اطلاعات جدیدی در خصوص لیدرهای اغتشاشات اخیر منتشر می شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه نشست ماهانه جامعه مهندسین در جمع خبرنگاران نیز در خصوص حوادث روزهای گذشته کشور گفت: به زودی دستگاه‌های امنیتی اطلاعات جدیدی در خصوص لیدرهای اغتشاشات اخیر اعلام می‌کنند؛ به ویژه در مورد کسانی که از خارج کشور با آنها ارتباطاتی وجود داشته است.

نظر شما