وزیر دفاع ترکیه:

ارتش سوریه عملیات نظامی خود را در ادلب متوقف کند

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۷:۵۳:۴۴
کد خبر: ۹۲۷۸۳۱
ارتش سوریه عملیات نظامی خود را در ادلب متوقف کند
وزیر دفاع ترکیه از روسیه خواست تا با اعمال فشار به دولت سوریه، جلوی حملات ارتش این کشور به ادلب را بگیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه از روسیه خواست تا با اعمال فشار به دمشق، «حملات هوایی و زمینی ارتش سوریه به ادلب» واقع در شمال این کشور را متوقف کند.

وزیر دفاع ترکیه که با شبکه «الجزیره» مصاحبه می‌کرد، گفت که آنکارا به دنبال «تحقق صلح و بازگشت آوارگان سوری» به کشورشان به شکل داوطلبانه است.

وی ایجاد «منطقه امن» را امری مهم و حیاتی برای سوری‌ها خواند و گفت: «وقتی منطقه امن را در مرزهای جنوبی خود در شرق فرات در عمق ۳۰ کیلومتری برقرار می‌کنیم، در واقع یک فرصت برای ایجاد زندگی جدید فراهم خواهد شد».

وزیر دفاع ترکیه ضمن تشکیک در عقب‌نشینی کامل شبه نظامیان کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق، گفت: «ادامه گشت‌زنی‌های ترکیه و روسیه، ایجاد منطقه امن را تسهیل می‌کند».

آکار با بیان اینکه ارتش ترکیه تحولات مناطق شمالی سوریه را از نزدیک دنبال می‌کند، افزود: «این اقدام را با هماهنگی روسیه انجام می‌دهیم و موفقیت عملیات گشت‌زنی ترکیه و روسیه تا چند روز دیگر به شکل چشمگیری نمود پیدا می‌کند».

وزیر دفاع ترکیه پنجشنبه گذشته گفته بود که منطقه امن مورد نظر کشورش در شمال سوریه، به طول ۱۴۵ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتر به‌طور کامل ایجاد شده است.

وی همچنین افزود: «ما به تمامیت ارضی همسایگان خود احترام می‌گذاریم اما اجازه تأسیس هیچ گذرگاه تروریستی در مرزهای خود را نمی‌دهیم».

آنکارا از تاریخ هفدهم مهر عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را به بهانه پاکسازی شمال شرق سوریه از یگان‌های مدافع خلق و ایجاد منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه آغاز کرد. هشت روز پس از این عملیات (۲۵ مهر) آنکارا و واشنگتن توافق کردند که ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت عملیات خود را متوقف کند تا شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» کُرد از منطقه امن خارج شوند.

بعد از آن نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به شهر سوچی رفته و با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود توافق کرد تا در ازای توقف عملیات نظامی در شمال سوریه، شبه‌نظامیان کُرد تا فاصله ۳۲ کیلومتری از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کنند.

 

نظر شما