سخنگوی وزارت امور خارجه:

سه کشور به درخواست روحانی پاسخ مثبت دادند/ نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۵ آذر برگزار می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۰:۵۱:۴۶
کد خبر: ۹۲۷۹۵۱
سه کشور به درخواست روحانی پاسخ مثبت دادند/ نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۵ آذر برگزار می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ششم دسامبر(15 آذر ) نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و کشورهای 1+4 در سطح معاونین وزرای خارجه این کشورها برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ گفت: تعجب می‌کنم انقدر سطح وزیر و سخنگوی وزارت خارجه یک کشور پایین آمده که می خواهند برای انها فیلم و گزارش از ایران بفرستند و این مایه تاسف است. دخالت خارجی و سوء استفاده هر کشوری در امور داخلی ایران محکوم است. اقداماتی در سطح دیپلماتیک به منظور فشار، پس از اغتشاشات اخیر در نظر گرفته شده تا به نهادهای بین المللی ارایه بدهیم.

وی افزود: حمایت‌های مقامات آمریکایی را دخالت در امور ایران و در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران ارزیابی می‌کنیم. ارزیابی‌های مقامات آمریکایی نسبت به حقوق بشر و آزادی بیان و اینترنت و... نشان می‌دهد با واقعیات متفاوت است. این اظهارات و مداخلات را از باب دوستی و خیرخواهی با ملت ایران نمی‌دانیم بلکه به دنبال افزایش تنش‌ها در داخل ایران می‌دانیم.  

وی در ادامه این نشست اضافه کرد: سه کشور به پویش صلح امید پاسخ مثبت دادند و بقیه کشورها در حال بررسی هستند. نام کشورها در اینده اطلاع رسانی خواهد شد

موسوی ضمن انتقاد از عملکرد اروپایی ها گفت: اروپایی ها در لفظ حرف هایی را می زنند اما در عمل پایبند نیستند. ما هم می توانیم بگوییم کنار شما هستیم اما کار خود را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره کشته شدن یک ایرانی در ترکیه گفت: این فرد باتوجه به اینکه ایرانی است، ما پیگیر موضوع بوده و منتظر دریافت گزارش رسمی، قضائی و امنیتی ترکیه هستیم. باید ببینیم علت قتل چه بوده و اماده ایم کمک های کنسولی ارایه دهیم. درباره علت حادثه منتظر دریافت گزارش رسمی هستیم.

وی در ادامه افزود: هم دولت و هم وزارت امور خارجه همیشه تعامل خوب و سازنده‌ای با مجلس داشته و کمتر وزیر امور خارجه‌ای بوده است که چون ظریف به مجلس پاسخگو باشد. ناخوشایندتر از اتفاقات داخل کشور مداخلات کشورهای بیگانه بود که آن را محکوم کردیم. حساب اغتشاشگران و سوء استفاده‌کنندگان از بستر اعتراضات جدا است. بیشتر کشورها دانسته وارد شده که باید مسئولیت این مساله را بپذیرند. تعجب می‌کنم برخی از کشورها که سطح سیاست خارجی‌شان مانند وزیر و سخنگویشان اینقدر نازل شده است که بخواهند از اغتشاش و آتش‌سوزی برایشان فیلم و عکس بفرستند. توصیه می‌کنیم راهپیمایی این روزها به ویژه امروز را نگاه کنند.  

موسوی اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد تحرکات دیپلماتیک و سفر مقامات خارجی بودیم از جمله نماینده ویژه رئیس‌جمهور مالزی و ژنرال باجوآ فرمانده ارتش پاکستان. همچنین عراقچی به هلند رفت و دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک به تهران آمد و نماینده ویژه کره جنوبی امروز به تهران می‌آیند.  

وی گفت: انتقاد اتحادیه عرب درباره پذیرفته شدن سفیر جدید یمن  را رد و قبول نمی‌کنیم. دولت مستقر در صنعا، دولت قانونی است که مورد گفت‌وگوی کشورهای مختلف از جمله اروپایی‌ها و سازمان ملل است. طبیعی است به کشورهایی که مایل باشند، سفیر اعزام می‌کنند و ایران هم سفیر آنها را پذیرفته و با آنها مانند کشور دوست رفتار می‌کنند.

موسوی درباره ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس یادآور شد: هرگونه ورود و نقش‌آفرینی کشورهای بیگانه در منطقه را رد و محکوم می‌کنیم و آن را باعث افزایش تنش و ناامنی در منطقه می‌دانیم. به کشورها هم گفته‌ایم امنیت وارداتی و خریدنی نیست بلکه مبنای آن مبتنی بر همکاری همه کشورها است. همه کشورها باید در تامین امنیت سهم داشته باشند. طرح ایران (صلح هرمز) در این راستا است و تاکید کرده‌ایم همه کشورها می‌توانند در این همکاری نقش داشته باشند.  

موسوی درباره اظهارات اخیر وزیر دفاع فرانسه گفت: ما این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و برخلاف اظهارات لفظی‌شان است. در عین حال ما روی این لفاظی‌ها حساب ویژه‌ای باز نکردیم. موضع ما همان موضع قبلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص لغو معافیت‌های هسته‌ای فردو توسط آمریکا و همکاری‌های ایران و آژانس اظهار کرد: ما مقامات آمریکایی را در جایگاهی نمی‌دانیم که درخصوص تعهدات ایران در برجام سخن بگویند. آنها از برجام خارج شده‌اند و نمی‌توانند اظهارنظری کنند اما همکاری‌های ایران و آژنس باقی است. گزارشات متعدد آژانس هم نشان از عمق همکاری است. امیدواریم در دوره مدیرکل جدید آژانس این همکاری ادامه یابد و آژانس فارغ از فشارها از سوگیری دور باشد و بی‌طرفی خود را حفظ کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت ایران از رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن بیان کرد: در اتفاقات جدید در کشور علاوه بر آنکه حساب مردم را از اغتشاشگران جدا می‌دانیم، شاهد حمایت همه جانبه برخی بیگانگان از اغتشاشگران بودیم. این حمایت‌ها هم امنیتی و هم رسانه‌ای بود. برخی رسانه‌های فارسی‌زبان برنامه‌های عادی‌شان را قطع و برنامه‌های فوق‌العاده‌ای گذاشته بودند که تشویق به آشوب و اغتشاش بود.

این دیپلمات با بیان اینکه گزارشات این رسانه‌ها مستندسازی و به آفکام داده شده که بررسی خواهد شد، گفت: کشورهای دیگر هم باید مسئولیت نقش خود را پذیرفته و پاسخگوی اقدامات شرورانه آشوب‌طلبان و گروه‌های تروریستی باشند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا سفیر ایران در کرواسی با برانکو سرمربی سابق پرسپولیس برای تصدی‌گری او بر تیم ملی رایزنی و گفت‌وگو کرده است، گفت: اطلاعات من در مورد این موضوع در همان اندازه‌ای است که در اخبار منتشر شده و چیزی بیشتر از آن نمی‌دانم.

وی همچنین در مورد زمان برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ترکیه و تعیین زمان دقیق آن گفت: در مورد تعیین زمان دقیق آن همچنان در حال رایزنی با مقامات ترکیه هستیم و هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای اخیر عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان علیه ایران با بیان اینکه آقای عادل الجبیر هر از گاهی سخنانی بر زبان می‌آورد که خیلی با واقعیت‌ها و سیاست‌هایی که در دولت عربستان علیه ما اتخاذ و اعمال می‌شود، همخوانی ندارد، من به لفاظی‌های ایشان دیروز پاسخ دادم، گفت: شرط و شروطی که تعیین کردند را خیلی محکم و قانع کننده نمی‌دانیم. هم ایشان و هم مسؤولان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اظهارات و حرف‌های نامربوط داشتند که پاسخ لازم داده شد.

موسوی درباره صدور حکمی در دادگاه آمریکایی برای پرداخت غرامت ۱۸۰ میلیون دلاری به جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست عنوان کرد: آقای جیسون رضاییان براساس شواهد، مدارک و اسنادی که موجود است و اعترافات ایشان که به صورت کاملا باز و آزاد عنوان شده یک متهم امنیتی بوده و ایران همان زمان که جرمش بسیار سنگین بوده و اشد مجازات برای ایشان توسط نهادهای قضایی صادر شد به او تخفیف داد و این حکم به حبس تغییر کرد، بعد از مدتی براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در چارچوب‌هایی ایشان مورد عفو قرار گرفت و با اینکه پرونده بازی داشت، طی تبادلاتی که شد آزاد شد. اما اینکه ایشان برود و شکایت کند و دادگاه‌های آمریکایی با دست باز چنین ارقامی را تعیین کنند، از دید ما مردود است.

وی افزود: این لطفی بود که ایران به ایشان در این زمینه کرده بود و ایران می توانست ایشان را نگهدارد و مجازات‌های سنگین‌تری را اعمال کند، چون جرمش کاملا محرز بود. اینکه ایشان از این وضعیت دارد به نفع خود سوءاستفاده می‌کند و درخواست غرامت هنگفت می‌کند، از عجایب روزگار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما به مقامات قضایی آمریکا توصیه می‌کنیم کمی مواظب باشند که فریب نخورند در چه وادی قدم می‌زنند و چه آرایی را صادر می‌کنند. اگر بحث صدور حکم و دست و دلبازی باشد، کارهای مشابهی هم می‌توان انجام داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پرداخت غرامت‌ها از اموال مصادره شده ایران در آمریکا گفت: به هر حال اموال ما در آنجا هست و اموال ما را به صورت غیرقانونی در آنجا نگهداشتند و این اموال باید به ملت ایران بازگردد. ما نیز اقدامات قانونی که انجام دادیم و در چند مورد موفق شدیم پول‌هایی را پس بگیریم. این پول‌هایی که در آمریکا بلوکه شده و ولخرجی می‌کنند را از حلقومشان خواهیم کشید.

وی ادعای خانواده لوینسون کارمند سابق اف بی آی مبنی بر اینکه اسنادی در اختیار دارند که ایران لوینسون را جاسوس می‌دانسته و نیروهای قضایی ایران آن را دستگیر کرده‌اند را یک ادعا خواند و افزود: این ادعاست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز