رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس خبر داد؛

برگزاری هفتمین همایش تاریخ مجلس با حضور لاریجانی

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۱۱:۴۳:۵۷
کد خبر: ۹۲۸۴۴۹
برگزاری هفتمین همایش تاریخ مجلس با حضور لاریجانی
رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس گفت: هفتمین همایش تاریخ مجلس با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «حجت الاسلام سید علی عماد»، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس، در نشست خبری گفت: سالروز  تأسیس بسیج را به همه آزادی خواهان عالم و کسانی که به دنبال بهبود حیات سیاسی در عرصه جهانی هستند، تبریک عرض می‌کنم. همین طور به ملت شریف ایران، بسیجیان، رزمندگان و همه کسانی که مدافع حریم میهن هستند و از امنیت میهن اسلامی پاسداری می‌کنند، این روز را تبریک می‌گویم و برای این نهاد ارجمند، آرزوی توفیق بیش از پیش، دارم.

او در ادامه بیان کرد: مجلس، دارالشورا به عنوان یک مطالبه کلان ملی جامعه ایران در سال‌ها و نیمه پایانی قرن سیزدهم هجری قمری و هجری شمسی پدیده‌ای بوده که جامعه ایران به عنوان گام نخست توسعه‌ یافتگی هر چه بیشتر و شکل‌گیری دولت مدرن در کشور بدان نگریسته است.

حجت الاسلام عماد اظهار کرد: انقلاب مشروطیت با هدف برقراری دو نظام برای هدایت جریان مدیریت اجتماعی شکل گرفته که دارالشورا و مجلس به عنوان بخش اول آن و بخش دوم آن به عنوان  محاکم عادله‌ای که به یک قوه قضاییه عادلانه منتهی شود، شکل گرفت. به دنبال شکل‌گیری انقلاب مشروطیت 24 دوره مجلس شورای ملی در 3 بازه زمانی مشروطیت، پهلوی اول و پهلوی دوم برگزار شد که برخی دوره‌ها با تأسیس مجلس سنا، نظام قانونگذاری در دو مجلس ملی و سنا برگزار می‌شد و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تأسیس شد که از ظرفیت‌های آن برای پیشبرد امور کشور بهره‌مند شدیم.

او افزود: ضرورت بررسی چرخه قانونگذاری در ایران و ارزیابی عملکرد مجالس قانونگذاری، کتابخانه مجلس را بر آن داشت تا دوره‌های مختلف شورای ملی را مورد کنکاش، تحلیل و بررسی قرار داده و در ارزیابی نقاط ضعف و قدرت و مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در ادوار مختلف مجلس از ظرفیت محققان و اندیشمندان بهره‌مند شود.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از توفیقات حاصله در این مسیر ارائه پیشنهاد کتابخانه مجلس برای تحقق این مهم بود که با موافقت لاریجانی همراه شد و در پی آن بعد از برگزاری نخستین همایش بررسی تاریخ مجلس که در سال 1389 برگزار شد، این هفتمین همایش بوده که در آن به بررسی نقش، جایگاه، عملکرد، شرایط و ظروف سیاسی مجالس 23 و 24 ملی خواهیم پرداخت.

او در خصوص مدعوین همایش گفت: نمایندگان مجلس جاری و نمایندگان ادوار، مدیران گروه‌های علمی، تاریخی، اجتماعی و حقوق‌دانان دانشگاه‌های مختلف در این جلسه حضور دارند. همچنین اعضای علمی گروه‌های علمی، اعضای انجمن‌های علمی مرتبط، محققان و نویسندگان مرتبط با تاریخ معاصر ایران و پارلمان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی جزو مدعوان هستند. سایت  کتابخانه‌ هم فضایی را ایجاد کرده تا اشخاصی که می‌خواهند در این همایش حضور یابند، در این همایش ثبت نام کنند و در حد گنجایش سالن میزبانشان خواهیم بود.

حجت‌الاسلام عماد گفت: تاکنون 47 مقاله برای شرکت در این همایش به کتابخانه مجلس ارائه شده که از این میزان 30 مقاله توسط کمیته علمی پذیرفته شده است؛ همچنین این همایش در قالب یک نشست و دو پنل موازی با موضوع تک حزبی شدن ایران و تأسیس حزب رستاخیز و رویکرد تصمیمات و عملکرد مجلس در آستانه تحقق پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می‌شود، ضمن اینکه 4 مقاله از بین مقالات ارائه شده در مجله اسناد بهارستان منتشر خواهد شد، همچنین شرایط انتشار 26 مقاله پذیرفته شده فراهم شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز