سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه:

بررسی‌ها شخم زدن حساب نیست بلکه بررسی سیستمی است/ هفت درصد درخواست‌ها برای یارانه سوخت مرتبط با سرپرست خانوار نبوده‌ است

۱۳۹۸/۰۹/۰۸ - ۰۵:۱۹:۲۷
کد خبر: ۹۲۹۰۳۱
بررسی‌ها شخم زدن حساب نیست بلکه بررسی سیستمی است/ هفت درصد درخواست‌ها برای یارانه سوخت مرتبط با سرپرست خانوار نبوده‌ است
سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه گفت: اگر فردی فکر می‌کند که مشمول است باید به ما امکان بررسی دقیق بدهد.

«حسین میرزایی»، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه، در رابطه با بررسی حساب‌های بانکی افراد برای تخصیص یارانه بنزین به خبرنگار برنا گفت: ما لیست مشمولان را وسع‌سنجی و تعیین می‌کنیم که چه افرادی می‌توانند این یارانه را بگیرند و چه کسانی نمی‌توانند، دریافت کنند.

او در خصوص نحوه اعتراض به عدم دریافت این یارانه اظهار کرد: افرادی اگر اعتراض دارند و معتقدند مشمول دریافت هستند اما دریافتی نداشته‌اند، سرپرست خانوار باید با شماره‌گیری #۶۳۶۹* کد ملی خود را ارسال کنند، کیبورد گوشی باید انگلیسی باشد و تا آخر هفته پیامک دریافت می‌کنند. این سامانه فقط در روز اول مشکل داشت که به دلیل مسئله‌ای بود که برای اپراتور همراه اول پیش آمده بود والا سامانه هیچ مشکلی نداشت. ما سامانه را روی ۵ برابر ظرفیت ثبت‌نام کارت سوخت تنظیم کرده بودیم، یعنی ظرفیت ورود داده‌ آن ۵ برابر بود.

میرزایی درباره تعداد درخواست کنندگان، گفت: کمتر از ۴ میلیون درخواست توسط مردم، ثبت شده است. حدود ۷ درصد این درخواست‌ها مرتبط با سرپرست خانوار نبوده‌ است. برای کسانی که کد رهگیری ارسال می‌شود، باید در سایت hemayat.mcls.gov.ir یک تعهدنامه را تائید کنند، وقتی تائید صورت گرفت، درخواست ۲۰۰ کلمه‌ای ارسال می‌کنند و بعد ما مبتنی بر اطلاعات حساب بانکی آنها از بانک مرکزی استعلام می‌کنیم که آیا این فرد وسعش بالاتر از این مقدار هست یا خیر.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه درباره شیوه بررسی توضیح داد: بانک مرکزی پاسخ می‌دهد. شیوه بررسی هم به همین صورت عینا مشابه آزمون کنکور، بدون دخالت بحث و کارشناس به فرد می‌گویند رتبه تو این بوده و اینجا قبول شده‌ای. این بررسی‌ها هم مکانیزه است و اصلا شخم زدن حساب نیست، بلکه بررسی سیستمی است.

میرزایی درباره موضوع دسترسی به حساب‌ها گفت: ما یک چارچوبی داریم. ما به منظور بررسی دقیق‌تر وسع مالی خانوارها، برازشی از وسع مالی را در وضعیت حساب‌های بانکی افراد می‌خواهیم ببینیم. در واقع به جهت اینکه بازه اطمینان شناسایی افراد بالای ۹۵ درصد باشد ما نیاز داریم اطلاعات بانکی را بررسی کنیم. اگر کسی احساس می‌کند که نیازی به بررسی بیشتر ندارد چون ما امکان بررسی دقیق‌تر نداریم، آن فرد از نظر ما مشمول نیست. اگر فردی فکر می‌کند که مشمول است باید به ما امکان بررسی دقیق بدهد. کسی که می‌گوید نمی‌خواهد بررسی دقیق‌تر صورت بگیرد، یعنی نمی‌خواهد در لیست مشمولان قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این اطلاعات را در پروژه حذف یارانه‌های دهک‌های بالا در اختیار داشتید یا خیر، گفت: در پروژه حذف یارانه پردرآمدها، تنها ۶۰ هزار نفر تاییدیه دادند که ما بتوانیم به اطلاعات بانکی آنها دسترسی پیدا کنیم که وقتی اطلاعات بانکی، ۳۳ هزار نفر را بررسی کردیم خودشان از دریافت یارانه انصراف دادند؛ پس عملا ۲۷ هزار نفر تاییدیه بررسی اطلاعات بانکی را به ما دادند.

میرزایی در پایان در خصوص تعداد مشمولین گفت: ۱۷ میلیون و ۷۰۰ و ۲۰ هزار خانوار مشمول دریافت یارانه بنزین هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز