رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری:

افزایش قیمت بنزین را سه‌شنبه به نمایندگان اطلاع دادم/ در راس امور بودن دلیل بر دخالت در همه امور نیست/ امیدوارم مخالفین من حجت شرعی داشته باشند/ برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارم

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۹:۳۱:۲۵
کد خبر: ۹۳۰۲۸۷
افزایش قیمت بنزین را سه‌شنبه به نمایندگان اطلاع دادم/ در راس امور بودن دلیل بر دخالت در همه امور نیست/ امیدوارم مخالفین من حجت شرعی داشته باشند/ برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 165 سوال در صحن مجلس از وزرا مطرح شده؛ سوال از رئیس جمهور 1 بار، تحقیق و تفحص 6 مورد قرائت شده که درباره فرهنگیان، هدفمندی یارانه و ... بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفته است. اولا در این مجلس هرساله با دقت قانون بودجه تصویب شده است، مشکلاتی را که دولت نمی دیدید برای مثال در حوزه کشاورزان، روستاییان، بنیه دفاعی و بازنشستگان مجلس لحاظ می کرد. قانون برنامه ششم را اصلا مجلس، تدوین کرد. تعداد قوانین ابلاغی مجلس 162 قانون است. 63 تا طرح و 99 تا لایحه بود.

او افزود: قانون توسعه و اشتغال پایدار در روستاها از قوانین مهم بود و امکاناتی برای آنها فراهم کردیم. قوانین رفع موانع تولید که قانونی، مترقی بود اما خوب اجرا نشد. قانون ارزش افزوده هم مقداری سهم به شهرداری و روستاها برای آبادانی داد. رسیدگی به آسفالت، گازرسانی روستاها، قانون هوای پاک و حفاظت از خاک از دیگر قوانین مهم در این مجلس است. قانون حمایت از معلولان، پیشگری و ممانعت از تقلب در آثار علمی، قانون تجارت، و .. از جمله اقدامات مجلس است.

رئیس مجلس اظهار کرد: 165 سوال در صحن مجلس از وزرا مطرح شده است. سوال از رئیس جمهور 1 بار، تحقیق و تفحص 6 مورد قرائت شده که درباره فرهنگیان، هدفمندی یارانه و ... بوده است. 6 مورد استیضاح در صحن مطرح و 2 مورد به عدم اعتماد منجر شد. کمیسیون ها 31 گزارش به مجلس دادند و موضوعات آن راجب سیل، پلاسکو، حوادث تروریستی اهواز، دریاچه ارومیه و موسسات مالی و ... بود. ما جلساتی به صورت غیرعلنی داشتیم که حدود 64 تا است.

لاریجانی در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه دیگر مجلس در راس امور نیست، گفت: اینکه، یک نهادی در راس امور است نباید که در همه امور دخالت کند. بالاترین نهاد در کشور، هبری است آیا رهبری در همه امور دخالت می کنند. مجلس دهم تنوع افکار دارد و همین کمک می کند تا ارا مردم در مجلس گفته شود.

لاریجانی درباره بودجه گفت: رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه در دستورکار شورای هماهنگی سران قوا قرار گیرد. در این سه دوره تغییراتی که مجلس در لایحه بودجه انجام داد، حدود  5 درصد است. اصلاح ساختار لازم است و باید این کار در دولت صورت گیرد و الان بحث آن مطرح است. بودجه 2 سالانه با نص قانون اساسی منطبق نیست و قانون بودجه باید یک ساله باشد اما می شود برای 2 سال، روی آن فکر کرد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چرا تحقیق و تفحص ها به نتیجه نمی رسد، گفت: تحقیق و تفحص ها را تلاش کنید، ببینید. برای مثال درباره سازمان تامین اجتماعی بعد از تحقیق و تفحص مشکلات در قوه قضاییه رسیدگی شد و این طور نیست، همه تحقیق و تفحص ها به نتیجه نرسد.

رئیس مجلس تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، ایران رتبه اول مصرف انرژی را داراست. 45 درصد مردم اتومبیل ندارند و مابقی افراد دهک های بالا، بنزین مصرف می کنند.

لاریجانی گفت: من در همین مجلس دهم، نظر داشتم ورود نکنم الان هم 12 است که توفیق نمایندگی داشتم، ان زمان بزرگان من را برای حضور قانع کردند. این بار هم بزرگان از من خواستند بیایم و من هم تلاش کردم و گفتم، 12 سال برای حضور در عرصه کافی است. این تصمیم لحظه ای نیست و مدتی روی آن فکر کردم. انشاالله همین مسیر طی شود.

لاریجانی درباره افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: من از زمان اجرای بنزین مطلع بودم و سه شنبه هم به نمایندگان گفتم این طرح در حال اجرا است اما تاریخ آن را یادم نیست که گفتم یا نه؛ ولی گفتم روزهای آینده بنزین افزایش می یابد. دولت می توانست طبق قانون هدفمندی یارانه ها، افزایش بنزین را انجام دهد اما آمد و مشورت کرد.

لاریجانی گفت: من امیدوارم مخالفان و موافقان همیشه خوشحال باشند. من فرزند کوچک این کشور هستم. خلائی در نبود من ایجاد نخواهد شد. این عرصه خالی نیست. انشالله مخالفین من حجت شرعی داشته باشند و دشمن هم نیستیم. شاید نظر سیاسی ما یکی نباشد اما دشمن نیستیم. برنامه ای هم برای ریاست جمهوری ندارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس دهم در ارتباط با موسسات اعتباری ساز و کاری را با کمک مقام معظم رهبری تعبیه کرد که به موجب آن مشکل میلیون‌ها نفر رفع شد؛ همچنین در جلسات غیرعلنی در ارتباط با مشکلات حوزه صنعت، فضای مجازی، لوایح مرتبط با FATF و وضعیت یارانه بررسی‌هایی صورت گرفت.  

لاریجانی افزود: کمیسیون اصل 90 گزارش‌هایی را ارائه داد، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش‌هایی را ارائه و قرائت کردند، کمیسیون اصل 90 در گزارشات خود به موضوعاتی در ارتباطات با نارسایی قوای مختلف پرداخت.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح ساختار بودجه کشور و اینکه آیا مجلس حاضر است ردیف های بودجه را کاهش دهد؟ گفت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش های مختلف کشور مربوط می شود و سال گذشته در همین زمان رهبر معظم انقلاب موضوع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای اقتصادی قوای سه گانه قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقریباً طی سال های گذشته که بنده رئیس قوه مقننه بوده ام، تغییرات لایحه بودجه کاهش یافته است، افزود: ممکن است برخی مواد در لایحه بودجه کیفی باشند، همانند موضوع آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی که طی چند سال بر اجرای آن در قالب بودجه اصرار داشتیم، اما مجلس تغییرات کلانی در بودجه انجام نداده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه باید ابتدا در دولت انجام شود، ادامه داد: لایحه بودجه باید با ساختار بودجه واقعی تطبیق یابد و سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی در این خصوص داشته باشند که اگر این سازمان در این باره استدلال سنجیده ای داشته باشد، مجلس حتما کمک می کند.

لاریجانی با اشاره به طرح بودجه دو سالانه از سوی دولت اظهار کرد: بخش هایی از بودجه در قانون مشخص شده اند مانند پیشنهادی که برای بودجه دو سالانه مطرح شده و با نص قانون اساسی مغایر است، البته دولت می تواند برای مطالعه بودجه دو سالانه ارائه دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه مجلس اصراری برای گسترش ردیف های بودجه ندارد، تصریح کرد: در قانون اساسی عنوان شده که باید ردیف بودجه برخی دستگاه ها مشخص شود و برخی دستگاه ها نیز ممکن است، مشکل خود را با کمیسیون های تخصصی مطرح کنند که این موضوع در کمیسیون ها مورد بررسی قرار می گیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات مجلس برای تحقق شعار سال در حوزه قانونگذاری و نظارت گفت: مجلس شورای اسلامی برای تحقق شعار سال کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی را مشخص کرد که یکی از اقدامات این کمیسیون قانون رفع موانع تولید بوده که یکی از قوانین مترقی کشور است، همچنین چند گزارش نظارتی درباره حمایت از تولید ارائه شد تا مشخص شود در کدام بخش ها نقص وجود داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دیوان محاسبات در بررسی پرونده های تحقیق و تفحص افزود: پرونده هایی در دیوان محاسبات درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی وجود داشته که در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، نظارت و کنترل قیمت‌ها و زمان و شیوه آن گفت: ساز و کار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی پیگیر هستند، همان روز در مجلس هم گفتیم و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت و معدن برگزار و موضوع را پیگیر بودند تا بدانند کار چطور انجام می‌شود و نظارت کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به جلسه علنی مجلس در خصوص تنظیم بازار گفت: در آن جلسه دعوت کردیم، بنابراین باید توجه کرد این امر مستمر است و کار ساده‌ای نیست، باید پیگیر باشیم تا در کلان رابطه عرضه و تقاضا مدیریت شود و در شرایط فعلی و تحریم نیز نظارت‌ها باید انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: همچنین پیشنهادی از سوی سپاه وجود داشت تا بسیج نیز در بخش نظارت کمک کند، توصیه کردیم از این عزیزان نیز استفاده شود.

وی تأکید کرد: در مورد حامل‌های انرژی ما در سال 88 قانونی به نام هدفمندی یارانه‌ها با 16 ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم می‌کرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمت‌ها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود 50 درصد به مردم، 20 درصد به بودجه و 30 درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریل‌گذاری کرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده می‌شد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع می‌شد.

لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول 1.2 اختصاص پیدا می‌کرد و به دهک دهم 25 درصد، به عبارتی دهک دهم 18 برابر استفاده می‌کرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول 1.8، در دهک دهم 35 درصد که 20 برابر بود، در مجموع 3 دهک اول 17 درصد و 3 دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشان‌دهنده عدم تعادل است.

به گزارش خانه ملت، وی گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده می کردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده می کردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانه‌ها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال 95 در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ 15/7/98 جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه 98 هم آقای مصری از طرف هیأت رئیسه با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچه‌ای بود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شد که سهم هر خانوار در سال 57 میلیون تومان می‌شود، برخی خانوارها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوارها 10 میلیون تومان و برخی 300 میلیون تومان یارانه در سال دریافت می‌کردند.

لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ 3 سناریو وجود داشت، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز 3 ساعت در این زمینه بحث شد.

وی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیم‌گیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخ‌ها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیم‌گیری آن چه شد که دولت می‌خواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیم‌گیری شد که طبق قانون تنها 50درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، گفت: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال 88 مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان می شد که آیا یارانه های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می زند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان برجسته از طیف های مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، عنوان کرد: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال می شد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی می شد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه رخ نداد.

لاریجانی در ادامه درپاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنش ها میان ایران و آمریکا، برای از بین بردن تنش ها و رفع آن عنوان کرد: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفت وگوهایی دارند اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشورها تلاش دارند درها را ببندند اما دیدند که درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی می خواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامه ای نوشت و گفت غنی سازی را قبول می کند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند می توانند مسئله را حل کنند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا ریاست مجمع تشخیص را برعهده خواهید گرفت، گفت: این سوال از عجایب است. مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس دارد.

لاریجانی درباره وضعیت عراق گفت: با حضور آیت الله سیستانی و رهبری ایشان، نگرانی درباره وضعیت عراق نداریم. آن زمان که آمریکایی ها داعش را تحریک کردند نگران بودیم و کمک کردیم. عراق را متعهد طبیعی خود می دانیم. عراق رجال سیاسی و پخته ای دارد و آنها می توانند، مشکلات را حل کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز